Företag i fokus:

Två män fångades på film med vapen – Frias av HD

18CDF337-E2E7-41BB-84BA-41BC6677AEEC

Foto: Polisens förundersökning.

De två män som fångades på film av polis med vapen dömdes för grovt vapenbrott i Hovrätten. Nu frikänns männen efter att Högsta domstolen menar att vapenbrottets fullbordan var utesluten.

I Mars 2021 hittade polisen två automatkarbiner och en pistol i ett förråd i Södertälje, vilket ledde till att föremålen beslagtogs och ersattes med en vapenattrapp. I samband därmed satte polisen upp buggningsutrustning och dold kamera på platsen. Fyra månader senare fångades två Södertäljebor, en 32-åring och 35-åring, på film med attrapperna och på inspelningarna hördes en av männen fråga den andra; ”Var fan är den andra?”.

Männen greps och åtalades för försök till synnerligen grovt vapenbrott, men frikändes i tingsrätten som menade att vapnen hade beslagtagits flera månader innan männen fångades på film. Enligt domstolen var det omöjligt att fastställa att det redan fanns en brottsplan vid den tidpunkten. Däremot dömdes de för andra brott i samma process.

Vapen som hittades i förrådet. Bild: Polisens förundersökning

Åklagaren valde dock att överklaga den friande domen om grovt vapenbrott till hovrätten. Där dömdes männen av domstolen som menade att fara för brottets fullbordan enbart var utesluten på grund av tillfälliga omständigheter.

Fallet lyftes upp till Högsta domstolen som nu väljer att gå på tingsrättens linje och friar männen från åtal om försök respektive medhjälp till försök till synnerligen grovt vapenbrott.

”Polisen hade bytt ut vapen mot en attrapp fyra månader innan en person försökte hämta vapnen. Eftersom fara för vapenbrottets fullbordan var utesluten redan när den tilltalades uppsåt formades var det fråga om ett otjänligt försök som inte är straffbart.”, skriver Högsta domstolen.

– Det känns fantastiskt kul att vinna i Högsta domstolen. Jag drev rättsfrågan om otjänligt försök från första häktningsförhandlingen till HD. Det känns så klart mycket tillfredställande att HD går på försvarets linje, säger 35-åringens advokat Peter Ataseven till Telgenytt.

35-åringens försvarsadvokat Peter Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2023 04:00
Senast uppdaterad: 16 april 2023 20:48

Tjänstemannens dom för mutbrott överklagas

Jacob Lindgren

Tjänstemannens försvarsadvokat, Jakob Lindgren.

En högt uppsatt kommuntjänsteman i Södertälje dömdes föregående månad för tagande av muta. Nu väljer försvarsadvokat Jakob Lindgren att överklaga tingsrättens beslut.

En kommuntjänsteman i Södertälje dömdes i april för att ha tagit emot muta. Mutan bestod av speltider och sponsorpengar till sonens klubblag samt ett padelrack från en annan företagare.

Tjänstemannen fälldes för tagande av muta gällande padeltiderna och sponsorpengarna, men friades från anklagelsen om padelracket. Nu överklagas domen till hovrätten för att pröva tingsrättens bedömning.

I överklagan framgår det att det har utretts att tjänstemannen spelat gratis, men motsätter sig åklagarens påstående om att det ska ha skett i den omfattning som påstås. Gällande punkten om sponsorpengarna framför försvarsadvokaten, Jakob Lindgren, att det inte finns något bevis för att sponsringen har något samband med klaganden i egenskap av tjänsteman.

Enligt Lindgren kan det få allvarliga konsekvenser för sponsringen av ungdomsidrotten om domen står fast, eftersom det kan vara oklart hur föräldrar kan agera utan att misstänkas för muta. Vidare skriver advokaten i överklagan att domen i detta kan gå emot den vanliga uppfattningen om vad föräldrar till barn i ungdomslag kan göra för att få sponsorer.

– Om tingsrättens dom står fast kommer ingen förälder som jobbar offentligt våga hjälpa ungdomsidrotten med sponsring. Risken är stor att det kommer innebära högre medlemsavgifter och att många barn inte kommer ha råd att idrotta, säger advokat Jakob Lindgren till Telgenytt.

Idag skickades överklagan till hovrätten, och inom kort förväntas ett beslut tas angående om domstolen kommer att ompröva ärendet eller inte.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2023 16:09
Senast uppdaterad: 8 maj 2023 16:20

Fader Barqasho har avlidit – Var verksam i över 30 år

23B29E58-93C0-49D5-9F31-6097C11055F7

Foto: Tommy Hanna.

Fader Gabriel Barqasho, en högt respekterad präst och en trogen tjänare för Mor Jacob katedral i Södertälje, har idag avlidit vid 74 års ålder. 

”Fader Gabriel har tjänstgjort vid Mor Jacob katedral i Södertälje. Vi vill framföra våra kondoleanser till hela den syrisk-ortodoxa kyrkan i allmänhet”, skriver Mor Afrem på sociala medier.

Även Mor Jacob, beklagar sorgen efter fader Gabriel Barqasho som var verksam i över 33 år.

– Vi vill beklaga sorgen och framföra våra kondoleanser till familjen, den syrisk-ortodoxa kyrkan och Sankt Jacob församlingen. Hans bortgång är en stor förlust för det assyrisk/syrianska folket. Han kommer att vara saknad, säger Besim Aho, styrelseordförande för syrisk-ortodoxa kyrkan Sankt Jacob i Södertälje, till Lt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2023 11:48
Senast uppdaterad: 8 maj 2023 11:48

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors