Företag i fokus:

Två män fångades på film med vapen – Frias av HD

18CDF337-E2E7-41BB-84BA-41BC6677AEEC

Foto: Polisens förundersökning.

De två män som fångades på film av polis med vapen dömdes för grovt vapenbrott i Hovrätten. Nu frikänns männen efter att Högsta domstolen menar att vapenbrottets fullbordan var utesluten.

I Mars 2021 hittade polisen två automatkarbiner och en pistol i ett förråd i Södertälje, vilket ledde till att föremålen beslagtogs och ersattes med en vapenattrapp. I samband därmed satte polisen upp buggningsutrustning och dold kamera på platsen. Fyra månader senare fångades två Södertäljebor, en 32-åring och 35-åring, på film med attrapperna och på inspelningarna hördes en av männen fråga den andra; ”Var fan är den andra?”.

Männen greps och åtalades för försök till synnerligen grovt vapenbrott, men frikändes i tingsrätten som menade att vapnen hade beslagtagits flera månader innan männen fångades på film. Enligt domstolen var det omöjligt att fastställa att det redan fanns en brottsplan vid den tidpunkten. Däremot dömdes de för andra brott i samma process.

Vapen som hittades i förrådet. Bild: Polisens förundersökning

Åklagaren valde dock att överklaga den friande domen om grovt vapenbrott till hovrätten. Där dömdes männen av domstolen som menade att fara för brottets fullbordan enbart var utesluten på grund av tillfälliga omständigheter.

Fallet lyftes upp till Högsta domstolen som nu väljer att gå på tingsrättens linje och friar männen från åtal om försök respektive medhjälp till försök till synnerligen grovt vapenbrott.

”Polisen hade bytt ut vapen mot en attrapp fyra månader innan en person försökte hämta vapnen. Eftersom fara för vapenbrottets fullbordan var utesluten redan när den tilltalades uppsåt formades var det fråga om ett otjänligt försök som inte är straffbart.”, skriver Högsta domstolen.

– Det känns fantastiskt kul att vinna i Högsta domstolen. Jag drev rättsfrågan om otjänligt försök från första häktningsförhandlingen till HD. Det känns så klart mycket tillfredställande att HD går på försvarets linje, säger 35-åringens advokat Peter Ataseven till Telgenytt.

35-åringens försvarsadvokat Peter Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2023 04:00
Senast uppdaterad: 16 april 2023 20:48

Behöriga lärare ökar i Södertälje – Högsta på åtta år

skola elever lärare pexels

Bild: Pexels

Lärarbehörigheten i Södertälje kommun har ökat till den högsta nivån på över åtta år, det rapportera Skolverket.

– Det är positivt att behörigheten i Södertälje ökar, men läget i landet är samtidigt allvarligt. Lärarbristen får förödande konsekvenser för kvaliteten på svensk skola och drabbar såväl de befintliga lärarna som eleverna, säger Sveriges Lärares ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Enligt ny statistik från Skolverket som Sveriges Lärare har analyserat för alla kommuner och län redovisas positivt resultat. I oktober 2022 hade 68 procent av lärarna i grundskolan i Södertälje kommun lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne, vilket är en ökning med en procentenhet jämfört med året innan och den högsta nivån sedan 2014.

Trots att lärarbehörigheten i hela landet ligger på 70,8 procent, något lägre än året innan, går Södertälje emot trenden. Av de sammanlagt 719 heltidstjänsterna i grundskolan i Södertälje kommun hade 489 lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne.

(Annonslänk)

Lärarbehörigheten i Södertälje är nära genomsnittet jämfört med andra kommuner i landet och rankas som nummer 164 av 290 kommuner. Sveriges Lärare har sammanställt rapporter för alla kommuner i landet, som innehåller en analys över utvecklingen i lärarbehörighet i respektive kommun samt en sammanställning över alla skolor. Samtidigt sjunker lärarbehörigheten i minst en procentenhet i elva av 26 kommuner i Stockholms län.

– Läraryrket måste bli mer attraktivt och det sker genom rejäla satsningar på lön och arbetsmiljö. För att fler ska vilja bli lärare och stanna i yrket måste lärarnas höga arbetsbelastning tas på allvar. Svenska skolor skriker efter lärare, det finns ingen tid att förlora, säger Åstrand

– Det är rent ut sagt sorgligt att skillnaderna över landet är så stora. Allt fler kommuner skär ned på skolan vilket riskerar att öka på skillnaderna. För att få en likvärdig skola måste staten ta ett huvudansvar för både finansiering och lärarförsörjningen, avslutar Johanna Jaara Johanna Jaara Åstrand

Läs även – Framgångar för rektorn Lena Youssef – ”Visade bara vägen”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2023 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2023 22:38

Garabet (KD): Planera för ”Ungdomens hus” i nya Luna

Garabet

Pressbilder: Kristdemokraterna / Telge

Det finns ett behov av mötesplatser för ungdomar i centrala Södertälje. Vi vet av erfarenhet att drogfri fritidssysselsättning för unga upp till 20 år har stor betydelse för att motverka missbruk och kriminalitet.

Kristdemokraterna välkomnar den nya fritidsgården i Bårsta, som ska ersätta den nedlagda i Geneta och den uttjänta i Rösberga. Mitt emellan två stadsdelar byggs Sveriges kanske modernaste anläggning, som genomsyras av nytänkande och med de ungas behov för ögonen. Men något liknande behövs även i stadskärnan.

Nu planeras det nya Luna, som likt Fågel Fenix ska resa sig ur de mögelskadade huskropparna. KD ser gärna att kvarteret präglas av flexibilitet, där byggnaderna har olika funktioner under dygnet. Vi uppskattar trivsamma smågator, en mix av boende och arbete, att åldersstrukturen främjas av insprängda seniorbostäder och att kulturen får möjlighet att blomstra med bibliotek och biograf. Framför allt tilltalas vi av tanken på en ny gymnasieskola, som vi föreslår byter skepnad till ett ungdomens hus på eftermiddagar, kvällar och helger.

Den nya träffpunkten bör ha en tydlig inriktning på skapande verksamhet, alltifrån bild och form, textilslöjd, skrivande och dans till film och IT – gärna tillsammans med föreningar och civilsamhället. Naturligtvis ska det även finnas utrymme för traditionella aktiviteter, som att spela pingis och biljard, göra läxor, fika eller bara hänga med kompisarna.

Vårt förslag om en fritidsgård med ”extra allt” fyller ett eftersatt behov och kan berika stadsdelen. Genom att samlokalisera ett ungdomens hus med en ny gymnasieskola – utbildning på dagtid och fritidsaktiviteter på kvällstid – får vi dessutom både verksamhetsmässiga och ekonomiska vinster.

Tony Garabet (KD). Ledamot, kultur- och fritidsnämnden

Läs även: – Nu är det klart – Lunakvarteret får nytt liv

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 april 2023 12:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors