Företag i fokus:

Två män fångades på film med vapen – Frias av HD

18CDF337-E2E7-41BB-84BA-41BC6677AEEC

Foto: Polisens förundersökning.

De två män som fångades på film av polis med vapen dömdes för grovt vapenbrott i Hovrätten. Nu frikänns männen efter att Högsta domstolen menar att vapenbrottets fullbordan var utesluten.

I Mars 2021 hittade polisen två automatkarbiner och en pistol i ett förråd i Södertälje, vilket ledde till att föremålen beslagtogs och ersattes med en vapenattrapp. I samband därmed satte polisen upp buggningsutrustning och dold kamera på platsen. Fyra månader senare fångades två Södertäljebor, en 32-åring och 35-åring, på film med attrapperna och på inspelningarna hördes en av männen fråga den andra; ”Var fan är den andra?”.

Männen greps och åtalades för försök till synnerligen grovt vapenbrott, men frikändes i tingsrätten som menade att vapnen hade beslagtagits flera månader innan männen fångades på film. Enligt domstolen var det omöjligt att fastställa att det redan fanns en brottsplan vid den tidpunkten. Däremot dömdes de för andra brott i samma process.

Vapen som hittades i förrådet. Bild: Polisens förundersökning

Åklagaren valde dock att överklaga den friande domen om grovt vapenbrott till hovrätten. Där dömdes männen av domstolen som menade att fara för brottets fullbordan enbart var utesluten på grund av tillfälliga omständigheter.

Fallet lyftes upp till Högsta domstolen som nu väljer att gå på tingsrättens linje och friar männen från åtal om försök respektive medhjälp till försök till synnerligen grovt vapenbrott.

”Polisen hade bytt ut vapen mot en attrapp fyra månader innan en person försökte hämta vapnen. Eftersom fara för vapenbrottets fullbordan var utesluten redan när den tilltalades uppsåt formades var det fråga om ett otjänligt försök som inte är straffbart.”, skriver Högsta domstolen.

– Det känns fantastiskt kul att vinna i Högsta domstolen. Jag drev rättsfrågan om otjänligt försök från första häktningsförhandlingen till HD. Det känns så klart mycket tillfredställande att HD går på försvarets linje, säger 35-åringens advokat Peter Ataseven till Telgenytt.

35-åringens försvarsadvokat Peter Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2023 04:00
Senast uppdaterad: 16 april 2023 20:48

Gripne 23-åringen – Har politiskt styrelseuppdrag

tingsrätt

Arkivbild

I slutet av april greps en 23-åring, som representerar en förening med syfte att förebygga kriminalitet, för grovt narkotikabrott. Nu framkommer nya uppgifter om att mannen har ett styrelseuppdrag för Liberalerna i Södertälje.

Enligt Aftonbladet, som var först ut med nyheten, har mannen aktivt arbetat för att hjälpa ungdomar att lämna kriminalitet och gängmiljöer samt att föreningen som han representerar tidigare fått över 140.000 kronor i bidrag från Södertälje kommun.

I den senaste ansökan begärde föreningen cirka tre miljoner kronor i verksamhetsbidrag, men beviljades endast 30 000 kronor. Ett belopp som aldrig hann betalas ut innan mannen greps förra veckan.

Nu framkommer nya uppgifter om att den gripne 23-åringen, som häktats misstänkt för synnerligen grova narkotikabrott, också har ett styrelseuppdrag för Liberalerna i Södertälje.

Nyheten om misstanken mot mannen har lett till att partiet och gruppledaren Metin Hawsho har inlett ett uteslutningsärende, skriver LT.

– Det här hade vi ingen aning om, vi är chockade och ska genast vidta en rad åtgärder”, säger han. ”Vi har inlett processen för att gardera oss, vi tar starkt avstånd från detta, det här är inget Liberalerna vill förknippas med, säger Metin Hawsho till tidningen.

Enligt kammaråklagare Kajsa Lindberg gäller misstanken att Södertäljebon skulle ha medverkat till att möjliggöra förvaring av narkotika.

– Grundas i nuläget på bland annat kommunikation som hittats i olika mobiltelefoner, säger kammaråklagaren till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2023 09:58
Senast uppdaterad: 29 juli 2023 09:34

Företag i Mexiko köper Scanias första elektriska lastbilar

89ce8b026579ede4_org

Pressbild. Scania

Scania har gjort sin första affär i Latinamerika. Livsmedelsjätten Grupo Bimbo i Mexico har beställt sju elektriska Scania-lastbila

De 100-procentigt elektriska fordonen kommer att användas i stadstrafik och ha en lastkapacitet på 11,5 ton. De utrustas med Advanced Driver Assistance System (ADAS) 2.0 och täcks av Scania-underhållsavtal.

Scania fortsätter att rulla ut elektriska lastbilar i hela världen, och det senaste tillskottet blir i Mexiko, där Grupo Bimbo, världens största bageriföretag, har beställt dessa fordon. Företaget beslutade att lägga sin order efter att ha genomfört en framgångsrik testperiod med en Scania 25P, som gav positiva resultat när det gäller räckvidd och prestanda.

Genom att välja elektriska lastbilar visar Grupo Bimbo sitt åtagande att minska sin klimatpåverkan, en ambition som delas av Scania. Genom att tillsammans öka användningen av elektriska fordon kan dessa två företag bidra till att skapa en mer hållbar framtid.

– Båda företagen närmar sig gradvis det gemensamma målet att minska utsläppen i linje med våra vetenskapligt baserade mål, säger Alejandro Mondragón, VD för Scania México i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2023 08:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2023 09:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors