Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Domstol har fattat beslut i mutåtalet

2022_06_kommun

Arkivbild.

Nu har dom meddelats i den uppmärksammade rättegången mot fyra personer som stod misstänka för mutbrott. En tjänsteman och en företagare döms i Södertälje tingsrätt.

En högt uppsatt tjänsteman inom kommunen har dömts för tagande av muta. Han greps i juni förra året efter misstankar om att ha tagit emot muta från en av ägarna till en padelhall i form att speltider och sponsorpengar till sonens klubblag samt ett padelrack av en annan företagare.

Tjänstemannen döms för tagande av muta gällande padeltiderna och sponsorpengarna, men frias i punkten gällande padelracket. Två av de tre företagarna frias i tingsrätten varav en som tidigare figurerat i media. Han stod åtalad för ha gett ett padelrack till sonen, men frias efter att domstol inte anser att racket betraktas som en muta. Han friades även för mutbrott i ett tidigare mål som meddelades i mars.

(annonslänk)

Även en tidigare mäklare frias för givande av muta, men en tidigare delägaren på Länsförsäkringar döms för givande av muta för sponsorpengarna till sonens klubblag.

Det står också klart i målet att tjänstemannen inte har haft befogenhet att fatta viktiga beslut i Södertälje kommun, men tingsrätten menar att det fanns ett tjänstesamband mellan de dömda männen – som givare och mottagare. Tjänstemannen dömds till villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta. Ett totalbelopp på 17.500 kronor.

”Tingsrätten har funnit att förmånerna visserligen är otillbörliga, men inte funnit att de varit kopplade till någon specifik motprestation. Tingsrätten anser därför att påföljden kan stanna vid ett kännbart bötesstraff.”, skriver domstolen i beslutet gällande domen mot tjänstemannen.

Den tidigare delägaren döms till 50 dagsböter på 150 kronro för givande av muta och motsvarar en totalbelopp på 7 500 kronor i böter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2023 11:34
Senast uppdaterad: 18 april 2023 14:27

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Färre besökte årets festival – Så här många kom

372347109_999430211258686_4758124821735311127_n

Foto: Shamash Oyal

Tre dagars fullspäckat schema med många aktiviteter, uppträdanden, matupplevelser och tivoli. Dock hindrade vädret många från att besöka Södertäljefestivalen.

Efter en tvåårig paus gjorde Södertäljefestivalen sin efterlängtade comeback 2022 och imponerade genom att locka över 100 000 besökare. Årets festival mötte emellertid vissa utmaningar när det gällde besöksantalet, vilket delvis kan tillskrivas det ogynnsamma vädret.

Men trots att vädret satte käppar i hjulet för många potentiella besökare, lyckades tusentals ändå ta sig till stadskärnan för att delta i helgens festlighet. Centrumchefen Aljoša Lagumdžija, som Lt talat med, konstaterar dock att målet på 100 000 besökare inte nåddes.

– Det kom ungefär 96 000. Vi kom inte riktigt upp till vår målbild. Orsakerna är förstås det sämre vädret. Jag tror också att säkerhetsnivån som höjts i Sverige gjort att folk varit oroliga. Vi har fått många frågor om säkerheten. Kanske man valt att inte besöka festivalen, säger han till tidningen.

BILDEXTRA: Södertäljefestivalen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 09:13
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 09:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors