Företag i fokus:

DEBATT: Här är 55 färdiga förslag för att nå 2030-målet

Skriva , dator

Foto: Pexels

Alla har inte råd med en ny elbil, nya stambanor tar tid och elflyget dröjer. Därför är beteendeskiftet så viktigt för att nå klimatmålen nationellt och globalt, och därför lanserar vi nu Beteendepraktikan med 55 färdiga förslag för att nå transportsektorns 2030-mål.

Det mesta är redan utrett och remissbehandlat i Sverige eller beprövat i andra länder. Förslagen är billiga eller direkt lönsamma – och positiva för hushållsekonomin, hälsan, levande städer och tillgänglig landsbygd. De fem viktigaste områdena är:

• Distansarbeta mer. Distansarbete är klimatsmart eftersom arbetspendlingen minskar. Det minskar utgifterna för den som inte behöver ta sig till och från jobbet varje dag. Det gagnar arbetsgivaren som kan ha mindre lokaler och samtidigt få mer gjort – vi jobbar effektivare på distans. Det är dags för Sverige att ta efter Nederländerna och Storbritannien med en distansarbetslag, som slår fast när man har rätt till distansarbete.

• Dela. En bil är i snitt oanvänd 96 procent av tiden men kostar pengar dygnet runt. Att underlätta bildelning i olika former gagnar hushållsekonomin och underlättar smart mobilitet – när bilnycklarna inte bränner i fickan är det lättare att göra effektiva val för varje resa. Det behövs en formell definition av bildelning, redan föreslagen av Bilpoolsutredningen. Momsen på delad mobilitet som bilpooler och elsparkcyklar bör sänkas till sex procent. Det är orimligt att momsen är fyra gånger högre än för limousinehyra och helikopterturism.

• Bestäm lokalt. I dag är kommuner bakbundna i sitt arbete för hållbar bilism. De får inte sätta p-avgifter som de vill, inte reservera p-platser för bilpoolsbilar, inte införa trängselavgifter. Inte heller får kommunerna hyra ut sina fordon kvällar och helger när de inte används. Det är dags för en modern parkeringslagstiftning och ett stärkt kommunalt självstyre.

• Likabehandla. Den som åker kollektivt får lägre ersättning än den som tar bilen till jobbet, och den som cyklar får inget alls. Det är dags för ett färdmedelsneutralt system, som riksdagen redan beslutade i juni 2022 med sju partier för och bara ett emot. Också på jobbet är det dags för rättvisa förmåner – om arbetsgivaren bjuder på laddning för elbilen är det nu befriat från förmånsbeskattning, det bör även tjänstecykeln och månadskortet för kollektivtrafiken bli.

• Gynna ansvarsfulla godstransporter. Med lägre vägavgifter för lastbilar på el eller biodrivmedel och hög samlastning, förstärks konkurrenskraften för ansvarsfulla åkerier. Det har redan utretts, med smarta tillägg från åkerinäringen. Gå till beslut. Därtill är det dags att sluta ställa färdslagen mot varandra och i stället underlätta smidiga övergångar mellan lastbil, godståg och lastfartyg.

Alla tjänar på ett snabbt beteendeskifte. Beteendepraktikan behöver förverkligas.

Mattias Goldmann. Grundare 2030-sekretariatet.

(annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Fordon fattade eld under färd vid Nykvarn

Olycka

Arkivbild

Motorn på en bil började ryka och ledde till en fullt utvecklad brand, vilket fick flera räddningsenheter att snabbt rycka ut.

Vid klockan 14:14 på torsdagen fick SOS Alarm ett larm om en bilbrand i Fållnäs, Nykvarn. En bilist som upplevde att fordonet började ryka under färd lyckades köra in till vägrenen innan bilen blev helt övertänd.

Räddningstjänsten anlände snabbt till platsen på den mötesfria vägen i Nykvarn. Vid deras ankomst var branden redan fullt utvecklad, men tack vare bilistens snabba agerande kunde värre konsekvenser undvikas. Ingen person rapporterades skadad i samband med händelsen.

Orsaken till branden är fortfarande under utredning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 maj 2024 15:20
Senast uppdaterad: 9 maj 2024 15:20

DEBATT: Majoriteten sviker avtal och löften

Godner-Rosen-Greg

Politiska majoriteten. Boel Godner(S), Alexander Rosenberg(M) och Lars Greger (MP)
Foto: Lucas T

Majoriteten sviker ingångna avtal och löften. Några exempel Assyriska Fotbollsföreningen, Grafikens Hus, Farstanäs camping. Konsekvenserna blir orimliga antingen för kommunen själv, aktörerna, våra invånare eller föreningar. 

(Annonslänk)

Grafikens hus förespeglades under 8 år att de skulle kunna få komma in i Gjuteriet dit de ville flytta sin fantastiska verksamhet från Mariefred efter att lokalen de hade där brann ned. Ett starkt varumärke med genomslag nationellt och internationellt, en ”dragare” som man säger i besöksnäringen. Ett varumärke som kompletterar till exempel Tom Tits som besöksmål. Samtidigt arbetade de med våra barn i skolor och förskolor med utveckling av kreativa verksamheter. 

Södertälje skulle återigen bli en starkare Kulturstad med Oktober, El Sistema, Grafikens Hus, en stark kulturskola, biblioteksverksamhet, amatörteater och mycket mer. Grafikens hus skulle definitivt stärkt Södertälje som Svensk och internationell kulturstad. Med andra ord ett svek både mot Grafikens Hus och Södertäljes invånare.

”Majoriteten tror inte på kraften hos entreprenörer som vill etablera sig i Södertälje”

Den politiska majoriteten tror inte på kraften hos entreprenörer som vill etablera sig i Södertälje inom besöksnäringen. Hanteringen av Farstanäs camping är ett exempel på det. Där avbröts satsningen på en ny restaurangbyggnad när den redan var beställd. Det är märkligt att man utger sig för att vara expert på restaurangaffären, trots att flera goda exempel från närliggande golfbanor att bra restauranger mycket väl kan drivas på landsbygden på säsongsberoende besöksplatser. Dessutom är den nya gästhamnen exempel på att det mycket väl kan vara riktigt att kommunen satsar i faciliteterna för att sedan arrendera ut till duktiga entreprenörer. Här har man svikit kommuninvånare, entreprenör och blivande besökare och arrendatorer från när och fjärran. Sorgligt!

Det tredje exemplet och det senaste är Assyriska fotbollsföreningen, en förening som framgångsrikt under 50 år i med- och motgång bedrivit och bedriver en omfattande fotbollsverksamhet för unga och seniorer. En verksamhet som de ska ha all heder av. Efter en period i händerna på okunniga personer med för stora ambitioner har de hamnat i ekonomiska trångmål, vilket naturligtvis är dåligt och en utmaning. 

”Kommunen drar ut på processen för att sedan ställa krav som riskerar driva föreningen i konkurs”

Den nuvarande styrelsen mötte majoriteten 2022 (S, Mp, C, KD) efter två tuffa pandemi år med den bestämda uppfattningen att göra rätt för sig. Utan tvekan vill föreningen representerad av bland annat ordförande Moussa Esa betala av föreningens skulder till Södertälje kommun. Att då storebror kommunen drar ut på processen för att sedan ställa krav som riskerar driva föreningen i konkurs är obegripligt och inte det alternativ vi uppfattade att dåvarande majoriteten vare sig ville eller såg framför sig. Centerpartiet gjorde det definitivt inte. 

Vår uppfattning är att det är en rimlig avbetalningsplan som ska avtalas. Om AFF går upp ytterligare i seriesystemet kan avbetalningstakten avsevärt höjas, vilket naturligtvis ska ske när de ekonomiska förutsättningarna blir bättre. En avbetalningsplan som både hanterar hela skulden och klarar av att föreningen fortsatt bedriver den för Södertälje så viktiga och omfattande ungdomsverksamheten. 

Tre exempel på olika typer av svek från den nuvarande majoriteten (S, M, Mp). Svek mot de ingående aktörerna, kommunen själv, och stora delar av Södertäljeborna.

Tage Gripenstam,
Gruppledare Centerpartiet

Leif Åhlin,
Ordförande Centerpartiet

Läs även: INSÄNDARE: Tacka Boel Godner för en mörk vår

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 maj 2024 14:30
Senast uppdaterad: 9 maj 2024 14:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors