Företag i fokus:

DEBATT: Här är 55 färdiga förslag för att nå 2030-målet

Skriva , dator

Foto: Pexels

Alla har inte råd med en ny elbil, nya stambanor tar tid och elflyget dröjer. Därför är beteendeskiftet så viktigt för att nå klimatmålen nationellt och globalt, och därför lanserar vi nu Beteendepraktikan med 55 färdiga förslag för att nå transportsektorns 2030-mål.

Det mesta är redan utrett och remissbehandlat i Sverige eller beprövat i andra länder. Förslagen är billiga eller direkt lönsamma – och positiva för hushållsekonomin, hälsan, levande städer och tillgänglig landsbygd. De fem viktigaste områdena är:

• Distansarbeta mer. Distansarbete är klimatsmart eftersom arbetspendlingen minskar. Det minskar utgifterna för den som inte behöver ta sig till och från jobbet varje dag. Det gagnar arbetsgivaren som kan ha mindre lokaler och samtidigt få mer gjort – vi jobbar effektivare på distans. Det är dags för Sverige att ta efter Nederländerna och Storbritannien med en distansarbetslag, som slår fast när man har rätt till distansarbete.

• Dela. En bil är i snitt oanvänd 96 procent av tiden men kostar pengar dygnet runt. Att underlätta bildelning i olika former gagnar hushållsekonomin och underlättar smart mobilitet – när bilnycklarna inte bränner i fickan är det lättare att göra effektiva val för varje resa. Det behövs en formell definition av bildelning, redan föreslagen av Bilpoolsutredningen. Momsen på delad mobilitet som bilpooler och elsparkcyklar bör sänkas till sex procent. Det är orimligt att momsen är fyra gånger högre än för limousinehyra och helikopterturism.

• Bestäm lokalt. I dag är kommuner bakbundna i sitt arbete för hållbar bilism. De får inte sätta p-avgifter som de vill, inte reservera p-platser för bilpoolsbilar, inte införa trängselavgifter. Inte heller får kommunerna hyra ut sina fordon kvällar och helger när de inte används. Det är dags för en modern parkeringslagstiftning och ett stärkt kommunalt självstyre.

• Likabehandla. Den som åker kollektivt får lägre ersättning än den som tar bilen till jobbet, och den som cyklar får inget alls. Det är dags för ett färdmedelsneutralt system, som riksdagen redan beslutade i juni 2022 med sju partier för och bara ett emot. Också på jobbet är det dags för rättvisa förmåner – om arbetsgivaren bjuder på laddning för elbilen är det nu befriat från förmånsbeskattning, det bör även tjänstecykeln och månadskortet för kollektivtrafiken bli.

• Gynna ansvarsfulla godstransporter. Med lägre vägavgifter för lastbilar på el eller biodrivmedel och hög samlastning, förstärks konkurrenskraften för ansvarsfulla åkerier. Det har redan utretts, med smarta tillägg från åkerinäringen. Gå till beslut. Därtill är det dags att sluta ställa färdslagen mot varandra och i stället underlätta smidiga övergångar mellan lastbil, godståg och lastfartyg.

Alla tjänar på ett snabbt beteendeskifte. Beteendepraktikan behöver förverkligas.

Mattias Goldmann. Grundare 2030-sekretariatet.

(annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Stor insats vid anstalten Hall i Södertälje

helikopter

Arkivbild

En omfattande insats med polis, ambulans och ambulanshelikopter har nyligen genomförts vid kriminalvårdsanstalten Hall i Södertälje.

(Annonslänk)

Vid lunchtid på torsdagen mottog SOS Alarm ett samtal om en incident vid anstalten Hall. Enligt initiala uppgifter rörde det sig om ett stort pådrag, men detta visade sig senare av polisen bekräftas handla om ett sjukdomsfall bland de intagna.

Polisen klargjorde slutligen att ingen brottsmisstanke förelåg och att situationen uppstått till följd av att en person hade skadat sig. Skadeläget är för närvarande oklart.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 maj 2024 13:18
Senast uppdaterad: 9 maj 2024 13:18

INSÄNDARE: Starkare Europa, starkare Sverige 

EU Europa Pexels

Foto: Pexels

Den här veckan firar vi Europadagen, symbolen för det samarbete som hållit ihop Europa i mer än 70 år. Liberalerna är det enda parti som tydligt tar ställning för att fördjupa frihetsprojektet EU. Det gör vi eftersom samarbete i Europa är vägen framåt för att försvara vår frihet idag och i framtiden.

Det är bara genom ännu tätare EU-samarbete som vi kan ta oss an klimatkrisen och minska utsläppen både i transportsektorn och industrin. Därför knyts den svenska klimatpolitiken nu samman med resten av Europa. 

Med skarpare utsläppskrav och utbyggd kärnkraft i hela Europa kan vi skapa nya, gröna jobb i en ekonomi som växer – och EU bli världsledande på grön teknik och klimatomställning.

 När högerpopulister försöker stoppa den gröna omställningen och vänstern talar om nerväxt – då vill Liberalerna växla upp klimatarbetet i hela Europa.

Det finns två stora hot mot den europeiska säkerheten – Putins brutala anfallskrig mot Ukraina och den gränsöverskridande gängbrottsligheten.

Därför måste EU fortsätta stötta de ukrainska frihetskämparna med vapen och pengar fram till dess att den sista ryska soldaten lämnat ukrainsk mark. Sanktionerna mot Ryssland ska skärpas, och vi måste se till att Ungern eller något annat land inte ensamt kan stoppa fortsatt EU-stöd till Ukraina.

”Europa ska inte vara ett gängparadis där svenska gängledare kan gömma sig”

Europa ska inte vara ett gängparadis där svenska gängledare kan gömma sig på spanska solkusten och beställa brott. Liberalerna vill inrätta en gemensam Europa-polis med vassare verktyg och gemensamma åklagare med utökade mandat.

Europasamarbetet bygger på våra gemensamma liberala värderingar, men i delar av EU är friheten hotad. Vi behöver ge EU skarpare verktyg för att säkerställa att medlemsländer som inte respekterar våra gemensamma värden alltid möts av tydliga konsekvenser. Stöd från EU måste snabbare kunna dras in när ett land kränker rättsstaten eller mänskliga rättigheter. 

Vi vill också att rätten till fri abort grundlagsskyddas i hela EU, så att alla Europas kvinnor ska ha rätt till lagliga, säkra och lättillgängliga aborter.

Liberalerna vill se ett starkt EU som står samlat, där Sverige är fullvärdig medlem med euron som valuta. För med ett starkare Europa får vi ett starkare Sverige.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 9 maj 2024 11:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors