Företag i fokus:

DEBATT: Här är 55 färdiga förslag för att nå 2030-målet

Skriva , dator

Foto: Pexels

Alla har inte råd med en ny elbil, nya stambanor tar tid och elflyget dröjer. Därför är beteendeskiftet så viktigt för att nå klimatmålen nationellt och globalt, och därför lanserar vi nu Beteendepraktikan med 55 färdiga förslag för att nå transportsektorns 2030-mål.

Det mesta är redan utrett och remissbehandlat i Sverige eller beprövat i andra länder. Förslagen är billiga eller direkt lönsamma – och positiva för hushållsekonomin, hälsan, levande städer och tillgänglig landsbygd. De fem viktigaste områdena är:

• Distansarbeta mer. Distansarbete är klimatsmart eftersom arbetspendlingen minskar. Det minskar utgifterna för den som inte behöver ta sig till och från jobbet varje dag. Det gagnar arbetsgivaren som kan ha mindre lokaler och samtidigt få mer gjort – vi jobbar effektivare på distans. Det är dags för Sverige att ta efter Nederländerna och Storbritannien med en distansarbetslag, som slår fast när man har rätt till distansarbete.

• Dela. En bil är i snitt oanvänd 96 procent av tiden men kostar pengar dygnet runt. Att underlätta bildelning i olika former gagnar hushållsekonomin och underlättar smart mobilitet – när bilnycklarna inte bränner i fickan är det lättare att göra effektiva val för varje resa. Det behövs en formell definition av bildelning, redan föreslagen av Bilpoolsutredningen. Momsen på delad mobilitet som bilpooler och elsparkcyklar bör sänkas till sex procent. Det är orimligt att momsen är fyra gånger högre än för limousinehyra och helikopterturism.

• Bestäm lokalt. I dag är kommuner bakbundna i sitt arbete för hållbar bilism. De får inte sätta p-avgifter som de vill, inte reservera p-platser för bilpoolsbilar, inte införa trängselavgifter. Inte heller får kommunerna hyra ut sina fordon kvällar och helger när de inte används. Det är dags för en modern parkeringslagstiftning och ett stärkt kommunalt självstyre.

• Likabehandla. Den som åker kollektivt får lägre ersättning än den som tar bilen till jobbet, och den som cyklar får inget alls. Det är dags för ett färdmedelsneutralt system, som riksdagen redan beslutade i juni 2022 med sju partier för och bara ett emot. Också på jobbet är det dags för rättvisa förmåner – om arbetsgivaren bjuder på laddning för elbilen är det nu befriat från förmånsbeskattning, det bör även tjänstecykeln och månadskortet för kollektivtrafiken bli.

• Gynna ansvarsfulla godstransporter. Med lägre vägavgifter för lastbilar på el eller biodrivmedel och hög samlastning, förstärks konkurrenskraften för ansvarsfulla åkerier. Det har redan utretts, med smarta tillägg från åkerinäringen. Gå till beslut. Därtill är det dags att sluta ställa färdslagen mot varandra och i stället underlätta smidiga övergångar mellan lastbil, godståg och lastfartyg.

Alla tjänar på ett snabbt beteendeskifte. Beteendepraktikan behöver förverkligas.

Mattias Goldmann. Grundare 2030-sekretariatet.

(annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

En unik spelare i sitt slag – men allt har någon gång ett slut

Linus Videll

Linus Videll i SSKtröjan, en bild vi inte kommer att få se nästa år
ARKIVBILD

Det har länge varit en snackis men nu är det klart. Linus Videll har bestämt sig och det var ett väntat beslut om man ser till snacket och den informationen som funnits den senaste tiden. Till hösten kommer vi få se Videll iklädd Östersunds gröngula Jersey.

Jo, man har hunnit vänja sig vid tanken. Att Videll kommer att äntra Scaniarinkens is som motståndare och inte hemmaspelare.
Det är så klart en annorlunda tanke att #18 kommer ta sina skridskoskär i ett annat hockeyställ än SSK:s blågula. Speciellt när det sker hos en seriekonkurrent.

Videll är en unik spelare med ett rörelsemönster och en oberäknerlighet som få andra. En spelartyp man inte ersätter rakt av. Men den kostnaden som avsatts i budgeten för Linus borde rimligtvis kunna användas till något annat av kvalité in till spelartruppen istället.

(Annonslänk)

Det finns ett liv efter Linus Videll. Ambitionerna att som klubb vara med att utmana om SHL kan aldrig stå och falla med en enda spelare. Att det sedan på sina håll hörs och skrivs om att de chanserna sjunker väsentligt i och med Vidells uttåg från SSK får stå för dem. Troligen har sportslig ledning haft det här beslutet klart för sig ett tag och också upprättat en plan för det. Att revidera och smått ge upp ambitionerna på grund av förekommen anledning är att lägga sig ner och självdö en aning.

Med det sagt hade det såklart varit fantastiskt kul att få se Linus avsluta med att få spela upp SSK till SHL. Den klubb i Sverige som är mest förknippad med honom och som han själv håller varmt om hjärtat.

Så slutligen en önskan, eller vädjan om ni så vill. När #18 kommer tillbaka till Scaniarinken som motståndare – ge honom den respekten och mottagandet han förtjänar, inför match och innan nedsläpp. Sedan ska såklart Linus när matchen börjat och i stridens hetta mottas som en motståndare med allt vad det innebär. Men den gränsdragningen både tror och förutsätter jag att de allra flesta kan förhålla sig till. Utanför tävlan ser man vad Linus Videll betytt för Södertälje Sportklubb och vad klubben har betytt för honom. Under match en bitter fiende som ska få det jobbigt att vara motståndare i Scaniarinken – inga konstigheter egentligen.

Kanske var det här rätt läge för bägge parter att gå vidare. Det kan vara ett ypperligt tillfälle för andra att ta över ledarrollen/rollerna i laget. Det är kollektivet som i slutänden står där som vinnare eller förlorare.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 16:30
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 19:20

Riksbanken sänker styrräntan – första gången på åtta år

Monopol Riksbank Bank styrränta PEXEL

Foto: Pexels

Efter flera år av räntehöjningar meddelar Riksbanken en sänkning av styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent, vilket markerar den första sänkningen sedan åtta år tillbaka.

Detta steg signalerar starten på en möjlig serie av räntesänkningar, med ytterligare två förväntade under andra halvåret, förutsatt att inflationsutsikterna förblir stabila.

Den aktuella räntesänkningen kommer i en tid då inflationen, exklusive energipriser, visat på en nedgång till 2,9 procent i mars, vilket är under Riksbankens tidigare prognos. Denna trend och avtagande utbudsstörningar har gjort det möjligt för Riksbanken att överväga ytterligare lättnader i penningpolitiken, trots en fortsatt osäker global ekonomisk miljö som påverkas av den starka amerikanska ekonomin och geopolitisk osäkerhet.

Riksbanken understryker dock att framtida penningpolitiska beslut kommer att präglas av försiktighet med tanke på de potentiella riskerna för ökad inflation, kopplade till externa ekonomiska faktorer och kronans växelkurs. Protokollet från det penningpolitiska mötet där räntebeslutet fattades kommer att offentliggöras den 15 maj, samma dag som räntan justeras.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 12:37
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 12:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors