Företag i fokus:

DEBATT: Här är 55 färdiga förslag för att nå 2030-målet

Skriva , dator

Foto: Pexels

Alla har inte råd med en ny elbil, nya stambanor tar tid och elflyget dröjer. Därför är beteendeskiftet så viktigt för att nå klimatmålen nationellt och globalt, och därför lanserar vi nu Beteendepraktikan med 55 färdiga förslag för att nå transportsektorns 2030-mål.

Det mesta är redan utrett och remissbehandlat i Sverige eller beprövat i andra länder. Förslagen är billiga eller direkt lönsamma – och positiva för hushållsekonomin, hälsan, levande städer och tillgänglig landsbygd. De fem viktigaste områdena är:

• Distansarbeta mer. Distansarbete är klimatsmart eftersom arbetspendlingen minskar. Det minskar utgifterna för den som inte behöver ta sig till och från jobbet varje dag. Det gagnar arbetsgivaren som kan ha mindre lokaler och samtidigt få mer gjort – vi jobbar effektivare på distans. Det är dags för Sverige att ta efter Nederländerna och Storbritannien med en distansarbetslag, som slår fast när man har rätt till distansarbete.

• Dela. En bil är i snitt oanvänd 96 procent av tiden men kostar pengar dygnet runt. Att underlätta bildelning i olika former gagnar hushållsekonomin och underlättar smart mobilitet – när bilnycklarna inte bränner i fickan är det lättare att göra effektiva val för varje resa. Det behövs en formell definition av bildelning, redan föreslagen av Bilpoolsutredningen. Momsen på delad mobilitet som bilpooler och elsparkcyklar bör sänkas till sex procent. Det är orimligt att momsen är fyra gånger högre än för limousinehyra och helikopterturism.

• Bestäm lokalt. I dag är kommuner bakbundna i sitt arbete för hållbar bilism. De får inte sätta p-avgifter som de vill, inte reservera p-platser för bilpoolsbilar, inte införa trängselavgifter. Inte heller får kommunerna hyra ut sina fordon kvällar och helger när de inte används. Det är dags för en modern parkeringslagstiftning och ett stärkt kommunalt självstyre.

• Likabehandla. Den som åker kollektivt får lägre ersättning än den som tar bilen till jobbet, och den som cyklar får inget alls. Det är dags för ett färdmedelsneutralt system, som riksdagen redan beslutade i juni 2022 med sju partier för och bara ett emot. Också på jobbet är det dags för rättvisa förmåner – om arbetsgivaren bjuder på laddning för elbilen är det nu befriat från förmånsbeskattning, det bör även tjänstecykeln och månadskortet för kollektivtrafiken bli.

• Gynna ansvarsfulla godstransporter. Med lägre vägavgifter för lastbilar på el eller biodrivmedel och hög samlastning, förstärks konkurrenskraften för ansvarsfulla åkerier. Det har redan utretts, med smarta tillägg från åkerinäringen. Gå till beslut. Därtill är det dags att sluta ställa färdslagen mot varandra och i stället underlätta smidiga övergångar mellan lastbil, godståg och lastfartyg.

Alla tjänar på ett snabbt beteendeskifte. Beteendepraktikan behöver förverkligas.

Mattias Goldmann. Grundare 2030-sekretariatet.

(annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Kraftig brand på bilfirma i Wedas industriområde

EFE5588E-FF33-489A-88FD-74BCB926818F

Läsarbilder

Tidigt på onsdagsmorgonen inträffade en brand i en verkstad på Oxelgrensvägen, Södertälje. Räddningstjänsten och polisen ryckte snabbt ut till platsen med flera enheter.

(Annonslänk)

Ännu en brand har inträffat mot en bilfirma i Wedas industriområde.
SOS Alarm mottog ett larm om en kraftig brand i en verkstad på Oxelgrensvägen vid 04:00 på onsdagsmorgonen. Räddningstjänsten ryckte ut med flera enheter för att bekämpa branden, som inträffade i lokaler tillhörande Fordoncity/Peugeot, en bilfirma som tidigare varit drabbad av anlagda bränder.

Polisens insats på platsen inkluderade att upprätta nödvändiga avspärrningar för att säkra området och underlätta räddningsarbetet.

Branden är den senaste i en rad av incidenter som riktat sig mot denna specifika bilfirma, där flera personer från Göteborgsområdet är frihetsberövade i samband med tidigare händelser.

Ingen har rapporterats skadad till följd av branden. En förundersökning gällande misstänkt mordbrand har inletts, men i nuläget har ingen gripits. Polisen kommer att genomföra en teknisk undersökning av brandplatsen för att fastställa brandorsaken. Om branden på onsdagsmorgonen har en koppling till tidigare brandattentat är i nuläget oklart.

Läs även: – Ytterligare två begärs häktade för brandattentat mot bilfirmor

Branden på Oxelgrensvägen i Weda.
Läsarbild

Läsarbild

Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 10:21
Senast uppdaterad: 24 april 2024 13:24

Ny samverkan mellan Södertälje och Botkyrka

Lars-Greger_IMG_3509_Foto-Liza-Simonsson_HIGHRES-1

Lars Greger(MP), ordförande miljönämnden.
Foto: Södertälje kommun/Liza Simonsson

Miljönämnden har fattat beslut om att ingå ett samverkansavtal med Botkyrka kommun, som syftar till att effektivisera myndighetsutövningen inom miljö- och livsmedelslagstiftningen.

Ett viktigt steg mot en effektivare och mer sammanhållen tillsyn inom miljö- och livsmedelsområdet har tagits, när Miljönämnden nyligen beslutade att ingå ett samverkansavtal med Botkyrka kommun. Detta beslut, som träder i kraft från och med 1 juli 2024, markerar en ny period av samarbete mellan kommunerna.

(Annonslänk)

Det framkom att både Södertäljes och Botkyrkas miljökontor sett ett ökat behov av att kunna stärka sina resurser temporärt eller periodvis för tillsyn och kontroll. Därutöver har man identifierat fördelarna med att kunna överlåta beslutanderätten i specifika ärenden till varandra för att optimera processerna.

Genom detta samverkansavtal formaliseras samarbetet, vilket inte bara förbättrar resursanvändningen utan även bidrar till en ökad kompetens inom de berörda områdena. Avtalet, som föreslogs av miljökontoret och starkt stöddes av ordförande Lars Greger (MP), är tänkt att gälla från sommaren 2024.

Genom att samarbeta kan Södertälje och Botkyrka effektivisera sitt arbete och säkerställa högre kvalitet och snabbare hantering av ärenden inom miljöbalkens och livsmedelslagstiftningens områden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 09:47
Senast uppdaterad: 24 april 2024 09:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors