Företag i fokus:

Här är Scanias nya superbatteri – Klarar 1,5 miljoner km

Scania Eldriven

Eldriven lastbil från Scania. Pressbild: Scania

I dag presenterade Scania och Northvolt en battericell med en enastående livslängd och kapacitet på 1,5 miljoner kilometers drift för tunga elektriska transporter. Battericellen tillverkas med fossilfri och har en lägre koldioxidavtryck än snittet för jämförbara produkter.

– Efter omfattande utveckling och validering levererar vi nu celler från Northvolt Ett som överträffar våra initiala förväntningar på prestandan. Det är en fantastiskt prestation av alla inblandade, säger Peter Carlsson, VD och medgrundare av Northvolt i ett pressmeddelande.

Northvolt och Scania samarbetade från starten med en ambitiös plan för att utveckla en högpresterande battericell för elektrifierade tunga transporter.

(Annonslänk)

Idag presenterar företagen stolt den gemensamt utvecklade litiumjoncellen, som visat enastående livslängd och kapacitet på 1,5 miljoner kilometers drift, motsvarande en lastbils livslängd.

– Detta är en milstolpe i skiftet till ett hållbart transportsystem. Framtiden för tunga transporter är elektrisk och vi behöver toppresterande battericeller för Scanias ellastbilar för att driva omställningen och leverera på löftet gentemot våra kunder att vara premium, säger Christian Levin, VD på Scania.

Tillverkningen sker med fossilfri el i norra Sverige och koldioxidavtrycket är ungefär en tredjedel av snittet för en jämförbar produkt. Samarbetet fortsätter med tillverkning på Northvolt Ett utanför Skellefteå och invigningen av Scanias nya batterifabrik i Södertälje senare i år där cellerna ska sättas ihop till batteripaket för tunga elektriska lastbilar.

Cellspecifikationer

•    Cellformat: prismatisk
•    Kapacitet: 157 Ah
•    Nominell spänning: 3,6 V
•    Livslängd: 1,5 miljoner kilometer i tunga kommersiella transporter

Fakta Scania.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2023 14:28
Senast uppdaterad: 19 april 2023 14:28

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors