Företag i fokus:

L: – ”Mycket olyckligt om KTH lämnar Södertälje”

KTH - Science park

Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho: – ”Ett universitet i Södertälje stärker vårt varumärke och vår framtidstro”. Foto: Alexander Isa.

Södertälje har alla förutsättningar att vara en högskoleort. Vi har Scania, Astra Zeneca och KTH. Det var ett viktigt steg Södertälje tog för några decennier sedan genom Campus Telge att gå mot att bli en högskoleort och bli en viktig del av akademin i Sverige.

KTH, Södertälje och Astra gjorde tillsammans en nysatsning på Södertälje Science Park 2018 som idag har 1200 högskoleplatser. Utbildningsverksamheten vid KTH Södertälje är främst inriktad på hållbar produktionsutveckling. För närvarande är det bara 500 som studerar där. Nu larmar högskolan om att de kan lämna Södertälje på grund av stora kostnadsbesparingar.

I dagsläget är det alldeles för få gymnasieelever som läser natur och tekniska program i Södertälje. Dessutom är andelen som tar gymnasieexamen låg. Vi har Mälardalens tekniska gymnasium och Sankta Ragnhild som är populära, men endast 14 elever studerar teknikprogrammet i Täljegymnasiet som är kommunalt. Teknik och naturvetenskapliga program har utarmats i kommunens regi i flera års tid. Den största förbättringspotentialen finns i de kommunala teknik och naturvetenskapliga programmen. Det gäller att få fler Södertäljeungdomar att läsa och läsa vidare.

Liberalerna vill att Södertälje ska bli navet i södra Stockholm för naturvetenskap och teknik.

”Södertälje kommun, Scania och Astra hjälpas åt att marknadsföra fördelarna med att studera i Södertälje”

Vi måste bygga från grunden och se till att fler gymnasieelever lockas till våra utbildningar. I Södertälje ska man kunna gå i gymnasiet, studera vidare på högskolan och efter avslutad utbildning få jobb i ett världsledande företag.

Liberalerna anser att det vore mycket olyckligt om KTH lämnar Södertälje. Nu måste vi göra allt vad vi kan för att satsa på spetsprogram i naturvetenskap och teknik på gymnasiet även i kommunens regi så att underlaget till kommande studenter till KTH blir större. Dessutom måste marknadsföringen av KTH bli mycket bättre. Där måste KTH, Södertälje kommun, Scania och Astra hjälpas åt att marknadsföra fördelarna med att studera i Södertälje. Bland annat tillgång till studentbostäder, bra allmänna kommunikationer och möjligheten att studera på universitet och efter avslutad utbildning få jobb i ett världsledande företag kan locka ungdomar att studera i Södertälje.

Detta är en mycket angelägen fråga för Södertäljes framtid. Vi måste börja omgående!

Metin Hawsho, gruppledare (L)

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2023 13:46
Senast uppdaterad: 19 april 2023 13:46

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors