Företag i fokus:

L: – ”Mycket olyckligt om KTH lämnar Södertälje”

KTH - Science park

Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho: – ”Ett universitet i Södertälje stärker vårt varumärke och vår framtidstro”. Foto: Alexander Isa.

Södertälje har alla förutsättningar att vara en högskoleort. Vi har Scania, Astra Zeneca och KTH. Det var ett viktigt steg Södertälje tog för några decennier sedan genom Campus Telge att gå mot att bli en högskoleort och bli en viktig del av akademin i Sverige.

KTH, Södertälje och Astra gjorde tillsammans en nysatsning på Södertälje Science Park 2018 som idag har 1200 högskoleplatser. Utbildningsverksamheten vid KTH Södertälje är främst inriktad på hållbar produktionsutveckling. För närvarande är det bara 500 som studerar där. Nu larmar högskolan om att de kan lämna Södertälje på grund av stora kostnadsbesparingar.

I dagsläget är det alldeles för få gymnasieelever som läser natur och tekniska program i Södertälje. Dessutom är andelen som tar gymnasieexamen låg. Vi har Mälardalens tekniska gymnasium och Sankta Ragnhild som är populära, men endast 14 elever studerar teknikprogrammet i Täljegymnasiet som är kommunalt. Teknik och naturvetenskapliga program har utarmats i kommunens regi i flera års tid. Den största förbättringspotentialen finns i de kommunala teknik och naturvetenskapliga programmen. Det gäller att få fler Södertäljeungdomar att läsa och läsa vidare.

Liberalerna vill att Södertälje ska bli navet i södra Stockholm för naturvetenskap och teknik.

”Södertälje kommun, Scania och Astra hjälpas åt att marknadsföra fördelarna med att studera i Södertälje”

Vi måste bygga från grunden och se till att fler gymnasieelever lockas till våra utbildningar. I Södertälje ska man kunna gå i gymnasiet, studera vidare på högskolan och efter avslutad utbildning få jobb i ett världsledande företag.

Liberalerna anser att det vore mycket olyckligt om KTH lämnar Södertälje. Nu måste vi göra allt vad vi kan för att satsa på spetsprogram i naturvetenskap och teknik på gymnasiet även i kommunens regi så att underlaget till kommande studenter till KTH blir större. Dessutom måste marknadsföringen av KTH bli mycket bättre. Där måste KTH, Södertälje kommun, Scania och Astra hjälpas åt att marknadsföra fördelarna med att studera i Södertälje. Bland annat tillgång till studentbostäder, bra allmänna kommunikationer och möjligheten att studera på universitet och efter avslutad utbildning få jobb i ett världsledande företag kan locka ungdomar att studera i Södertälje.

Detta är en mycket angelägen fråga för Södertäljes framtid. Vi måste börja omgående!

Metin Hawsho, gruppledare (L)

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2023 13:46
Senast uppdaterad: 19 april 2023 13:46

Växtvandringar i Södertälje med Emilia Rekestad

Garden trädgård växt skog

Foto: Pixabay

Södertälje kommun arrangerar flera tillfällen för invånare som är intresserade av växter och odling. I år välkomnar Samhällsbyggnadskontoret bland annat Emilia Rekestad som leder växtvandringar om ätliga växter vid tre tillfällen.

Södertälje kommun anordnar olika evenemang för att främja kunskap om växter och odling. Efter förra årets succé med trädgårdsexperten Lena Israelsson på Estrad är det nu dags för årets tillställnig.

Det kostnadsfria evenemanget är öppet för alla intresserade, och ingen anmälan behövs. Kommunen erbjuder även en inspirerande föreläsning på Estrad den 13 september av Sara Bäckmo, där hon delar med sig av sina bästa odlingstips och erfarenheter från tio år som grönsaksodlare.

Växtvandringarna, där deltagarna kan lära sig mer om ätbara växter i den offentliga miljön, hålls i olika områden under tre dagar, inklusive centrum, Geneta och Fornhöjden. Vandringarna leds av den erfarna trädgårdsmästaren Emilia Rekestad samtliga dagar.

  • Geneta centrum, 14 augusti kl 18-20. Samling vid ingången till Geneta centrum.
  • Fornhöjden centrum, 2 september kl 11-13. Samling utanför entrén till Tempo.
  • Södertälje centrum, 16 september kl 11-13. Samling utanför Stadshusets entré.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 11:12
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 12:08

Storslagen tillställning när kungen firar 50 år på tronen

Kung-1

Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Foto: Peter Knutson/Kungliga Hovstaterna

Snart är det fem decennier sedan Kungen, Carl XVI Gustaf, besteg tronen. Detta uppmärksammas med en kortege genom Stockholms city och kulminerar i en enastående jubileumskonsert med svenska stjärnartister.

Den 15 september är det exakt 50 år sedan Carl XVI Gustaf, född den 30 april, blev Sveriges konung och statschef. Han tog över tronen den 15 september 1973 då han efterträdde sin farfar Gustaf VI Adolf.

Dagen inleds, klockan 14:30, med en kortege genom Stockholms city med deltagande av Kungen och Drottningen, och avslutas med en båtfärd från Skeppsholmen till Logårdstrappan. Efter detta väntar en jubileumskonsert vid Slottet på Norrbro, där folkkära artister som Tomas Ledin, Loreen, Magnus Uggla, Molly Sandén och andra kommer att uppträda.

Efter den konserten kommer festligheterna att kulminera i en dansfest på Gustav Adolfs torg som väntas pågå fram till klockan 22:00.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 augusti 2023 21:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors