Företag i fokus:

Politiker möttes av monterad bänk på sin parkering

6B41C70A-45CC-4A3A-A942-D31295A7D4F0

Foto: Alexander Isa

Företagaren och lokalpolitiken, Lasse Jonsson(RP) stötte på problem när han skulle parkera sin bil vid sin lokal i centrala Södertälje. Under veckan hade kommunen nämligen placerat en soptunna, bänk och blomkrukor på platsen.

– Det har varit mycket tal om ordning och reda ifrån politiker och vi har läst i lokalpressen om hur man har slagit ned på privatpersoner som brett ut sina tomter och byggen på delvis kommunal mark. Där har man varit stenhård och krävt att folk skall kapa sina pooler i kanten och riva buskar som tar sig in en bit på den kommunägda marken. Men det går tydligen bra att nyttja andras mark för egna intressen, säger partikollegan, Joakim Granberg (RP) till Telgenytt.

Sedan 7 år tillbaka arrenderar Lasse Jonsson delar av tomten Tälje 1:2, längs med Södertälje kanal av Sjöfartsverket enligt ett arrendeavtal. En tegelbyggnad som kallas för ”sliperiet” eftersom det tidigare var ett sliperi där, och nyttjades tidigare av brovaktarna till den gamla bron över kanalen. 

Idag har man enligt kommunens kartsystem dragit tomgränsen genom fastigheten, som är 99 år gammal och tillhör Sjöfartsverket, och placerat föremålen på marken utan ett godkännande. Enligt lantmäteriet och Sjöfartsverkets egen karta står huset på Sjöfartsverkets mark, och inte delvis på kommunens mark.

Joakim Granberg och Lasse Jonsson på platsen där kommuen ställt bänk, soptunna och blomkrukor.

Till Telgenytt berättar Lasse Jonsson att de bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, inte får byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Undantag kan ges om berörda grannar ger sitt godkännande som också bör vara skriftligt.

– Med andra ord så kan man inte bara ställa upp blommor, soptunna och dessutom en parkbänk som är fastbultat i marken utanför tegelkåken som nu helt blockerar framfarten till huset och möjligheten till att komma upp med fordon för att lasta av eller på, säger han till Telgenytt.

Partikollegan Joakim Granberg berättar att de varit i kontakt med tekniska nämndens ordförande, Alexander Rosenberg(M), och framfört det inträffade. Granberg har även varit i kontakt med Marianne Wissman på kommunen som hälsar att personen som är ansvarig för utplaceringen av bänkarna, soptunnor och blommor på Lasses mark inte är anträffbar. Men enligt Granberg och Jonsson så förväntar de sig att misstaget inom kort åtgärdas.

– Vi önskar att kommunen behandlande andras mark som man vill att andra skall behandla kommunens mark. Är det för mycket begärt?, säger Lasse Jonsson.

Lasses tidigare parkering

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 april 2023 12:44
Senast uppdaterad: 21 april 2023 12:48

Södertälje siktar på segern som Årets Stadskärna 2024

GRCity

Foto: Södertälje City/GRW

Södertälje, som var en hårfin finalist i tävlingen Årets Stadskärna 2023, har inte legat på latsidan sedan dess. Nu är blicken fast riktad mot 2024, med en förnyad och gemensam satsning för att kamma hem den prestigefyllda titeln.

– Att Södertälje kom till final förra året har varit en väldigt spännande erfarenhet för oss. Som stad har vi fått mer självförtroende och en bekräftelse att vi är på rätt väg i vår utvecklingsresa. Vi har använt Årets Stadskärna som mål under en lång tid och det har lett till en fantastisk utveckling där vi lärt oss mycket om samverkan och vår gemensamma styrka, så därför känns det helt rätt att ansöka igen som ett sätt att fullborda uppdraget och ge vår stad det fullständiga erkännande vi tycker att Södertälje ska ha, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City.

Södertäljes resa mot att bli en modell för stadskärneutveckling har varit både spännande och inspirerande. Ett tätt samarbete mellan kommunen, fastighetsägare och näringslivet har lagt en solid grund för stadens positiva utveckling och framgångar. Denna gemensamma ansträngning har resulterat i en väl ansedd ansökan till Årets Stadskärna 2024, där man sammanfattat årets insatser, projekt och aktiviteter.

– Det har hänt och händer så mycket positivt i Södertäljes stadskärna. Jag ser just samverkan som avgörande för att nå den här förändringen och utvecklingen, säger Jonas Karlsson, näringslivschef Södertälje kommun

(Annonslänk)

Insatserna inkluderar allt från estetiska uppgraderingar till kreativa mötesplatser som ”sommarplatserna”, där färgglada arrangemang skapar en välkomnande atmosfär. Kulturella evenemang som Utebio och Södertäljefestivalen har också spelat en stor roll i att förena stadens invånare och besökare, vilket ytterligare förstärker känslan av ett gemensamt vardagsrum.

I ansökan lyfts även de pågående stadsbyggnadsprojekten fram, som med sitt intensiva arbete formar framtiden för Södertälje. Projekt som det nya hotellet vid Marenplan, Slussholmen, och det planerade Lunakvarteret pekar mot en ljus framtid med livliga mötesplatser som hjärtat i stadskärnan.

– Som fastighetsägare fortsätter vi att utveckla Södertälje i nära samverkan med kommun, näringsliv och Södertälje City. Vi vill att Södertäljes stadskärna ska vara Södertäljebornas vardagsrum och vi arbetar alla med att tillföra fler vackra mötesplatser, till exempel det nya hotellet vid Marenplan, säger Jens Halvarsson, utvecklingschef Stadsrum Fastigheter.

Den omsorgsfulla framställningen av ansökan visar på Södertäljes ambitiösa vision och dess förmåga att genomföra insatser som gör skillnad. Med ett starkt samarbete och en tydlig vision står Södertälje redo, med sikte inställt på att bli 2024 års vinnare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 20:18
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 21:56

Efter pendeltågskaoset – SJ tar nu över trafiken

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Efter perioder av störningar i pendeltågstrafiken i Stockholm sker nu ett operatörsbyte. Från och söndag, den 3 mars, tar SJ Stockholmståg över ansvart från MTR för att förbättra trafiken.

I ett viktigt steg för Stockholms kollektivtrafik tar SJ Stockholmståg över driften av regionens pendeltåg från och med tidig morgon den 3 mars. Detta följer efter beslutet från Trafiknämnden att avbryta det befintliga avtalet med MTR i förtid, med målet att åtgärda de senaste tidernas tågkaos och skapa en mer stabil och tillförlitlig pendeltågsservice.

– Ända sedan beslutet togs i november har vi arbetat gemensamt för att återfå en stabil och pålitlig pendeltågstrafik. Det kommer att ta tid, men förutsättningarna förbättras nu, säger Erik Norling, Trafikdirektör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm.

(Annonslänk)

Det nya avtalet med SJ Stockholmståg, som initialt sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning, är en del av en större strategi för att komma till rätta med de problem som plågat pendeltågstrafiken – bland annat förseningar och inställda avgångar på grund av brist på personal och fordon. För att underlätta en smidig övergång har SJ Stockholmståg arbetat nära med Trafikförvaltningen och MTR under de senaste 16 veckorna, vilket inkluderar övergången av cirka 1 600 medarbetare från MTR till SJ Stockholmståg.

– Det är ett arbete som kommer att ta tid. Vi tar över driften med betydligt kortare framförhållning än normalt och har därför inte haft möjlighet att genomföra några större förändringar i samband med övertagandet, säger Lars Lindberg, vd på SJ Stockholmståg.

(Annonslänk)

Under ledning av VD Lars Lindberg, erkänner SJ Stockholmståg de utmaningar som ligger framför dem, men de har också tilldelats nya förutsättningar från Trafikförvaltningen för att möta dessa utmaningar. Dessa inkluderar fortsättningen av att framföra tågen enbemannade, vilket har varit praxis även under den tidigare operatören.

Denna förändring är ett tecken på Trafikförvaltningens och SJ Stockholmstågs åtagande att förbättra pendeltågstrafiken i Stockholm, med hopp om att återställa passagerarnas förtroende och erbjuda en mer pålitlig service.

– Vi ska göra vårt yttersta för att öka punktligheten, skapa stolta och engagerade medarbetare, intensifiera arbetet för att skapa en mer välfungerande fordonsflotta – allt i ett nära samarbete med Trafikförvaltningen, facken och skyddsombuden för att tillsammans öka pendeltågssystemets robusthet. Exakt vilka förbättringsåtgärder som behövs får vi återkomma till när vi fått tillträde till verksamheten och tagit emot våra nya kollegor, men vi ska se över allt från punktlighet och tågunderhåll till säkerhet och trygghet säger Lars Lindberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 15:45
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 15:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors