Företag i fokus:

Politiker möttes av monterad bänk på sin parkering

6B41C70A-45CC-4A3A-A942-D31295A7D4F0

Foto: Alexander Isa

Företagaren och lokalpolitiken, Lasse Jonsson(RP) stötte på problem när han skulle parkera sin bil vid sin lokal i centrala Södertälje. Under veckan hade kommunen nämligen placerat en soptunna, bänk och blomkrukor på platsen.

– Det har varit mycket tal om ordning och reda ifrån politiker och vi har läst i lokalpressen om hur man har slagit ned på privatpersoner som brett ut sina tomter och byggen på delvis kommunal mark. Där har man varit stenhård och krävt att folk skall kapa sina pooler i kanten och riva buskar som tar sig in en bit på den kommunägda marken. Men det går tydligen bra att nyttja andras mark för egna intressen, säger partikollegan, Joakim Granberg (RP) till Telgenytt.

Sedan 7 år tillbaka arrenderar Lasse Jonsson delar av tomten Tälje 1:2, längs med Södertälje kanal av Sjöfartsverket enligt ett arrendeavtal. En tegelbyggnad som kallas för ”sliperiet” eftersom det tidigare var ett sliperi där, och nyttjades tidigare av brovaktarna till den gamla bron över kanalen. 

Idag har man enligt kommunens kartsystem dragit tomgränsen genom fastigheten, som är 99 år gammal och tillhör Sjöfartsverket, och placerat föremålen på marken utan ett godkännande. Enligt lantmäteriet och Sjöfartsverkets egen karta står huset på Sjöfartsverkets mark, och inte delvis på kommunens mark.

Joakim Granberg och Lasse Jonsson på platsen där kommuen ställt bänk, soptunna och blomkrukor.

Till Telgenytt berättar Lasse Jonsson att de bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, inte får byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Undantag kan ges om berörda grannar ger sitt godkännande som också bör vara skriftligt.

– Med andra ord så kan man inte bara ställa upp blommor, soptunna och dessutom en parkbänk som är fastbultat i marken utanför tegelkåken som nu helt blockerar framfarten till huset och möjligheten till att komma upp med fordon för att lasta av eller på, säger han till Telgenytt.

Partikollegan Joakim Granberg berättar att de varit i kontakt med tekniska nämndens ordförande, Alexander Rosenberg(M), och framfört det inträffade. Granberg har även varit i kontakt med Marianne Wissman på kommunen som hälsar att personen som är ansvarig för utplaceringen av bänkarna, soptunnor och blommor på Lasses mark inte är anträffbar. Men enligt Granberg och Jonsson så förväntar de sig att misstaget inom kort åtgärdas.

– Vi önskar att kommunen behandlande andras mark som man vill att andra skall behandla kommunens mark. Är det för mycket begärt?, säger Lasse Jonsson.

Lasses tidigare parkering

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 april 2023 12:44
Senast uppdaterad: 21 april 2023 12:48

Nu har ansökan till sommarens ungdomspraktik öppnat

Södertälje kommun

Arkivbild

Har du barn som är födda mellan 2004,2005,2006 och 2007, eller är du själv kanske född något av dessa år? Då ska du passa på att ansöka till kommunens feriepraktikplatser redan nu.

”Jobben som erbjuds finns bland annat inom kultur och media, handel, vård och omsorg, pedagogiskt arbete, hotell och restaurang, fastighet och vaktmästeri, naturbruk eller förening och fritid.” skriver kommunen på sin hemsida.

Varje år kan elever som är skrivna i Södertälje kommun söka till feriepraktik som erbjuds över sommaren. Ungdomarna får möjligheten att arbeta med bland annat kultur och media, handel, vård och omsorg, pedagogiskt arbete, hotell och restaurang, fastighet och vaktmästeri, ferieentreprenörer, naturbruk, förening och fritid.

Praktikplatsen är riktad till skolungdomar födda 2006-2007 samt ungdomar med särskilda behov födda 2004-2005. Feriepraktik erbjöds tidigare år även till elever som slutar årskurs nio, men efter ett nytt beslut från Utbildningsnämnden sker en ändring i organisationen.

Praktiken kommer att ske under perioden 17 juni till och med den 16 augusti med en lön på 79 kr/tim inklusive semesterersättning, och ungdomarna kan jobba högst 90 timmar. Ansökan till feriepraktikplatserna stänger den 29 februari.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 12:45
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 13:35

Säljer 2,4 hektar stort logistikprojekt i Almnäs

31861556-B7CF-4D44-AFDA-31FCB5304C35

Bild/Illustration: PEAB

Byggbolaget Peab har sålt ett nybyggt logistikprojekt på 24 000 kvadratmeter i Stockholm Syd till investeringsbolaget URBZ Capital. Det framgår av ett pressmeddelande från byggbolaget.

Projektet är beläget i Almnäs i Södertälje och beräknas stå klart under fjärde kvartalet 2024. Enligt Peab påbörjades byggandet under tredje kvartalet 2023.

– Jag upplever att det fortsatt finns en stark efterfrågan på moderna logistikfastigheter i starka geografiska lägen. Här finns ett fint nav av väg-, järnvägs- och hamninfrastruktur, säger Michael Mati, Sverigechef Logistikfastigheter Peab i pressmeddelandet.

Byggnaderna som uppförs enligt miljöcertifieringen Breeam Excellent är utformade för att stödja flödet av internationellt gods till Stockholmsområdet. Fastigheten har ett strategiskt läge med närhet till E20, E4, Södertälje hamn och Skavsta flygplats.

URBZ Capital har genomfört transaktionen på uppdrag av Ivanhoe Cambridge. Telgenytt har ingen kännedom om köpeskillingen.

Peabs logistikprojekt på 24 000 kvadratmeter i Almnäs. Bild/Illustration: PEAB

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 06:00
Senast uppdaterad: 12 februari 2024 04:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors