Företag i fokus:

Politiker möttes av monterad bänk på sin parkering

6B41C70A-45CC-4A3A-A942-D31295A7D4F0

Foto: Alexander Isa

Företagaren och lokalpolitiken, Lasse Jonsson(RP) stötte på problem när han skulle parkera sin bil vid sin lokal i centrala Södertälje. Under veckan hade kommunen nämligen placerat en soptunna, bänk och blomkrukor på platsen.

– Det har varit mycket tal om ordning och reda ifrån politiker och vi har läst i lokalpressen om hur man har slagit ned på privatpersoner som brett ut sina tomter och byggen på delvis kommunal mark. Där har man varit stenhård och krävt att folk skall kapa sina pooler i kanten och riva buskar som tar sig in en bit på den kommunägda marken. Men det går tydligen bra att nyttja andras mark för egna intressen, säger partikollegan, Joakim Granberg (RP) till Telgenytt.

Sedan 7 år tillbaka arrenderar Lasse Jonsson delar av tomten Tälje 1:2, längs med Södertälje kanal av Sjöfartsverket enligt ett arrendeavtal. En tegelbyggnad som kallas för ”sliperiet” eftersom det tidigare var ett sliperi där, och nyttjades tidigare av brovaktarna till den gamla bron över kanalen. 

Idag har man enligt kommunens kartsystem dragit tomgränsen genom fastigheten, som är 99 år gammal och tillhör Sjöfartsverket, och placerat föremålen på marken utan ett godkännande. Enligt lantmäteriet och Sjöfartsverkets egen karta står huset på Sjöfartsverkets mark, och inte delvis på kommunens mark.

Joakim Granberg och Lasse Jonsson på platsen där kommuen ställt bänk, soptunna och blomkrukor.

Till Telgenytt berättar Lasse Jonsson att de bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, inte får byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Undantag kan ges om berörda grannar ger sitt godkännande som också bör vara skriftligt.

– Med andra ord så kan man inte bara ställa upp blommor, soptunna och dessutom en parkbänk som är fastbultat i marken utanför tegelkåken som nu helt blockerar framfarten till huset och möjligheten till att komma upp med fordon för att lasta av eller på, säger han till Telgenytt.

Partikollegan Joakim Granberg berättar att de varit i kontakt med tekniska nämndens ordförande, Alexander Rosenberg(M), och framfört det inträffade. Granberg har även varit i kontakt med Marianne Wissman på kommunen som hälsar att personen som är ansvarig för utplaceringen av bänkarna, soptunnor och blommor på Lasses mark inte är anträffbar. Men enligt Granberg och Jonsson så förväntar de sig att misstaget inom kort åtgärdas.

– Vi önskar att kommunen behandlande andras mark som man vill att andra skall behandla kommunens mark. Är det för mycket begärt?, säger Lasse Jonsson.

Lasses tidigare parkering

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 april 2023 12:44
Senast uppdaterad: 21 april 2023 12:48

Bogren: ”Det är en elitverksamhet vi håller på med”

Magnus Bogren

Tränarteamet med Magnus Bogren i spetsen har angenäma problem med att förfoga över en bred trupp i laguttagningarna i stundande slutspel Foto: Daniel Hansson

Gratismatch och välfyllda läktare, skön seger och ett SSK som visade spelglädje. Finns inte så mycket att klaga efter fredagens match mot jumbon Västervik.

Ett lag på banan i stort sett hela matchen, säger Magnus Bogren till Telgenytt.

SSK:s huvudtränare har all anledning att vara nöjd efter målkalaset och också kraftigt spelövertag i matchen mot VIK över 60 minuter.

-Ja, nöjd är jag väl egentligen. Det var rätt avslaget i sista perioden med tanke på att vi gör 7-1 direkt. Jag är nöjd med matchen, framför allt starten.

Det var inget snack, i alla fall första halvan var det bara ett lag på banan.

-Det var det i stort sett hela matchen, de fick lite powerplay, det var väl därför de fick lite mer i tredje perioden.

Med bara ett fåtal timmar kvar av transferfönstret 15:e februari offentliggjorde SSK att klubben värvat den finländske forwarden Miikka Pitkänen från KalPa i finska Liiga. Bogren tyckte Miikka gjorde ett bra intryck i sin första match med tanke på förutsättningarna.

-Jag tyckte han var väldigt pigg, framför allt i början av matchen. Sedan är det klart, att med ingen träning och att ha kommit sent kvällen innan så är det rätt väntat att han tappar lite i fart.

-Men tycker han såg väldigt pigg ut och har mycket grejer i sig. Han kommer definitivt bli ett tillskott för oss, det är jag helt övertygad om.

Har ni haft koll på honom under en lägre tid? Hur var resonemanget innan ni tog in honom?

-Det är en spelare som har dykt upp, då har vi tittat på honom. Vi hade lite olika alternativ men tyckte att det här var ett väldigt bra val. Vi ville ha in en spelare som kan spela både ytterforward och center.

Rekryteringen av Pitkänen är ytterligare en byggsten för att bredda truppen och förbereda den för ett för SSK:s del förhoppningsvis långt och lyckosamt slutspel. Men det finns också en osäkerhet gällande Vidells skada, finns inga garantier när eller om han hinner komma i matchform till slutspelsmatcherna.

-Det är lite olika saker som ligger bakom men framfört allt för att bredda och få upp konkurrensen, menar Bogren. Sedan vet man inte vad som händer med de som är skadade, tillägger han.

Hur är statusen för Veeti Vainio?

-Han är igång lite lätt men där finns ingen dag satt om när och hur han han kan vara tillbaka för fullt. Vi får se om det blir, han är igång och tränar och kör lite själv. Vi får se om han kan bli aktuell för spel framöver. Jag kan inte säga mer än så.

Magnus Bogren, huvudtränare i SSK Foto: Shamash Oyal

Ett stående inslag, kanske mest i supporterleden, är diskussionen om SSK:s ”svaga” facit mot lagen som tillsammans med SSK ligger på de sex första platserna i tabellen. Men det är inget som Bogren ser som ett stort bekymmer. Egen fundering: Tänker speciellt på de två senare matcherna mot Djurgården där undertecknad tycker de har fått diktera villkoren lite för mycket i de matcherna.

-Det kan jag köpa till viss del. Matcherna mot Djurgården har varit väldigt speciella matcher också med tanke på det som hände hemma hos oss. Jag tror inte den matchen hade blivit så men det är inga prestationer vi är nöjda med. Och fortsätter sitt resonemang kring ämnet:

-Mot Brynäs tycker jag egentligen att vi har gjort fyra bra matcher men bjudit de på lite för mycket chanser, då är de för bra. Nu senast mot dem ska vi vinna den matchen men gör inga mål. Så den matchen tycker jag inte vi ska grubbla för mycket på.

.-AIK har vi plus på. Mora har vi fortfarande chansen på, där är vi inte nöjda med första och senaste matchen mot dem. Sedan tycker jag egentligen vi har varit bättre än Björklöven i alla tre matcherna mot dem men ändå inte lyckats vinna. Det är lite olika saker såklart som ligger bakom resultaten i matcherna mot de lagen men ser inte det som ett större problem.

Det hade väl såklart varit skönt och viktigt att vinna matcherna mot Djurgården, Björklöven och Mora nu på slutet för att ”markera” att ni är att räkna med?

-Det handlar inte bara om att markera utan också om att ta placeringar i tabellen.

För att återgå till senaste mötet med Brynäs så var min tanke där under matchens gång, att sätter ni inte era chanser så kommer ni bli straffade för det till slut.

-Så är det. De får ju klara chanser och vi sätter inte våra, det ät det som är skillnaden.

Om man räknar in ett tillfrisknande för Linus Videll och räknar in att alla andra forwards som olika mycket har ingått i A-lagstruppen så har tränarteamet då 16 forwards att tillgå när de i mars går in i det hockeyallsvenska slutspelet. Men vad händer då med gruppdynamiken när några hamnar utanför laget när konkurrensen hårdnar?

Ett angenämt problem för tränarna men inte alltid så kul för de spelare som blir ”åsidosatta”. Men något som man bör kunna hantera anser Magnus Bogren.

-Ja, det är klart att det kommer bli att några får stå utanför laget. Men det är en elitverksamhet vi håller på med, konkurrensen måste finnas där. Då får man ju tävla om platserna, folk kan ju såklart bli besvikna om de inte får spela eller spela mindre. Det är en del av den verksamhet vi håller på med, de förutsättningarna man går in i den här världen med. Det måste man klara av att hantera, både som spelare och ledare. Gör man inte det så…det är bara att knyta näven.

-Titta på HV71 när de gick upp, de hade tio backar och sexton forwards och det gick hur bra som helst så jag ser inte det som nåt problem. Skulle det bli det får vi hantera det där och då.

Liljegren missade matchen igår, var det på grund av sjukdom eller en följd av ökad konkurrens?

-Han är skadad, vi får se hur länge han blir borta. Det är inget allvarligt, han kanske missar någon match till.

Då är det en klassisk dag för dag där?

-Ja.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 16:35
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 16:53

Fastighetsbolaget prisas efter omfattande undersökning

LF

Pressbild

Lundbergs Fastigheter, med flera fastigheter i Södertälje, vann det prestigefyllda Kundkristallen-priset för framstående insatser.

Lundbergs Fastigheter, som äger fastigheter i 10 städer inklusive Södertälje, har blivit hedrade med det prestigefyllda Kundkristallen-priset i tre kategorier av fastighetsbranschen. Priserna, för Högsta serviceindex, Högsta profil och Högsta produktindex, delades ut baserat på utmärkta betyg från hyresgästerna i en omfattande undersökning utförd av AktivBo.

(Annonslänk)

– Jag är så glad och stolt över att vi tilldelats Kundkristallen igen och väldigt imponerad av vår bostadsförvaltnings målmedvetna arbete. Att våra hyresgäster år efter år ger oss så fina betyg kommer inte av sig självt, det är resultatet av alla medarbetares stora engagemang och ansträngningar. Det är ett kvitto på att vi gör rätt saker, säger Louise Lindh, VD Lundbergs Fastigheter. 

Undersökningen täcker områden som service, produktkvalitet och varumärke. Lundbergs Fastigheter, som nu för fjärde året i rad tar emot utmärkelser i dessa kategorier, värdesätter erkännandet högt, särskilt eftersom det är baserat på hyresgästernas egna omdömen. Prisutdelningen skedde vid det årliga Benchmark Event arrangerat av AktivBo, där de bästa bostads- och fastighetsbolagen, enligt hyresgästernas bedömning, hyllas.

– Vi är otroligt tacksamma för de svar och den feedback vi får i AktivBo-undersökningen och vi använder resultatet på ett strukturerat sätt för att utveckla och förbättra oss. Jag vill verkligen gratulera och hylla våra medarbetare som gör ett fantastiskt jobb varje dag, säger Peter Lundgren, regionchef Väst och ansvarig för AktivBo på Lundbergs Fastigheter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 15:00
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 14:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors