Företag i fokus:

Politiker möttes av monterad bänk på sin parkering

6B41C70A-45CC-4A3A-A942-D31295A7D4F0

Foto: Alexander Isa

Företagaren och lokalpolitiken, Lasse Jonsson(RP) stötte på problem när han skulle parkera sin bil vid sin lokal i centrala Södertälje. Under veckan hade kommunen nämligen placerat en soptunna, bänk och blomkrukor på platsen.

– Det har varit mycket tal om ordning och reda ifrån politiker och vi har läst i lokalpressen om hur man har slagit ned på privatpersoner som brett ut sina tomter och byggen på delvis kommunal mark. Där har man varit stenhård och krävt att folk skall kapa sina pooler i kanten och riva buskar som tar sig in en bit på den kommunägda marken. Men det går tydligen bra att nyttja andras mark för egna intressen, säger partikollegan, Joakim Granberg (RP) till Telgenytt.

Sedan 7 år tillbaka arrenderar Lasse Jonsson delar av tomten Tälje 1:2, längs med Södertälje kanal av Sjöfartsverket enligt ett arrendeavtal. En tegelbyggnad som kallas för ”sliperiet” eftersom det tidigare var ett sliperi där, och nyttjades tidigare av brovaktarna till den gamla bron över kanalen. 

Idag har man enligt kommunens kartsystem dragit tomgränsen genom fastigheten, som är 99 år gammal och tillhör Sjöfartsverket, och placerat föremålen på marken utan ett godkännande. Enligt lantmäteriet och Sjöfartsverkets egen karta står huset på Sjöfartsverkets mark, och inte delvis på kommunens mark.

Joakim Granberg och Lasse Jonsson på platsen där kommuen ställt bänk, soptunna och blomkrukor.

Till Telgenytt berättar Lasse Jonsson att de bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, inte får byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Undantag kan ges om berörda grannar ger sitt godkännande som också bör vara skriftligt.

– Med andra ord så kan man inte bara ställa upp blommor, soptunna och dessutom en parkbänk som är fastbultat i marken utanför tegelkåken som nu helt blockerar framfarten till huset och möjligheten till att komma upp med fordon för att lasta av eller på, säger han till Telgenytt.

Partikollegan Joakim Granberg berättar att de varit i kontakt med tekniska nämndens ordförande, Alexander Rosenberg(M), och framfört det inträffade. Granberg har även varit i kontakt med Marianne Wissman på kommunen som hälsar att personen som är ansvarig för utplaceringen av bänkarna, soptunnor och blommor på Lasses mark inte är anträffbar. Men enligt Granberg och Jonsson så förväntar de sig att misstaget inom kort åtgärdas.

– Vi önskar att kommunen behandlande andras mark som man vill att andra skall behandla kommunens mark. Är det för mycket begärt?, säger Lasse Jonsson.

Lasses tidigare parkering

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 april 2023 12:44
Senast uppdaterad: 21 april 2023 12:48

En tredje person gripen för knivattacken i centrum

Polis

Foto: Alexander Isa

Efter en knivrelaterad händelse i en frisörsalong i centrala Södertälje greps två unga män, misstänkta för grov misshandel och försök till människorov. Nu har polisen gripit en tredje person, rapporterar LT.


Torsdagen den 1 februari blev en man i 20-årsåldern knivhuggen flera gånger i benet i en frisörsalong på Nygatan. Mannens skadorna beskrevs som lindriga.

Polisen agerade snabbt och kunde gripa en man två män, varav en av dem som tidigare varit under utredning för medhjälp i dödsskjutningen i Saltskog den 6 oktober 2022. Bägge misstänks för grov misshandel och försök till människorov i samband med knivattacken.

En tredje misstänkt person har gripits.

Enligt LT var den tredje gripne, som är i 20-årsåldern, anhållen i sin frånvaro redan dagen efter incidenten den 2 februari, men har lyckats hålla sig undan fram till nu. Enligt tidningens uppgifter sitter alla tre personer nu förvarade i häkte, samtliga misstänkta för grov misshandel och försök till människorov.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:12

Här sprider de kärlek – Delade ut 500 röda rosor

A89ABAA1-8A9E-4F00-AB1D-03D89F85F7BF

Foto: Privat.

I en unik gest för att sprida glädje och kärlek, tog ”We Are One Church Södertälje” initiativet att dela ut 500 rosor i staden under Alla hjärtans dag. – Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche.

Alla hjärtans dag i Södertälje blev extra speciell i år tack vare ”We Are One Church Södertälje. Kyrkan genomförde en hjärtlig kampanj där 500 rosor delades ut till förbipasserande i olika delar av staden, inklusive Ronna, Fornhöjden, Centrum, Geneta, Blombacka, Moraberg och Veda. Aktionen syftade till att sprida kärlek och uppmuntran, samt att förmedla ett budskap om gemenskap och tacksamhet.

En handling av generositet och omtanke som mottagits varmt av mottagarna.

– Det var en glädje att få gå ut tillsammans och göra något gott för människor i vår stad. Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche, från We Are One Church.

Christian Moche, från We Are One Church.
Foto: Privat

Genom att ge bort rosor ville kyrkan inte bara fira kärlekens dag, utan också skapa en plattform för samtal och positiv interaktion mellan stadens invånare.

Inte första gången den lokala kyrkan tar initiativ för samhället.

– Vi har tidigare genomfört flera andra initiativ; senast lämnade vi ut matkassar och presentkort till människor i nöd under jul och nyår, säger Christian Moche.

”We Are One Church Södertälje” är en aktiv del av lokalsamhället med regelbundna sammankomster på Oxbacksgatan 6, där de välkomnar alla till sina gudstjänster fredagar klockan 19:00 och söndagar från 12:00.

Representanter från We Are One Church besökte flera stadsdelar på alla hjärtans dag
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 21:56
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 22:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors