Företag i fokus:

Politiker möttes av monterad bänk på sin parkering

6B41C70A-45CC-4A3A-A942-D31295A7D4F0

Foto: Alexander Isa

Företagaren och lokalpolitiken, Lasse Jonsson(RP) stötte på problem när han skulle parkera sin bil vid sin lokal i centrala Södertälje. Under veckan hade kommunen nämligen placerat en soptunna, bänk och blomkrukor på platsen.

– Det har varit mycket tal om ordning och reda ifrån politiker och vi har läst i lokalpressen om hur man har slagit ned på privatpersoner som brett ut sina tomter och byggen på delvis kommunal mark. Där har man varit stenhård och krävt att folk skall kapa sina pooler i kanten och riva buskar som tar sig in en bit på den kommunägda marken. Men det går tydligen bra att nyttja andras mark för egna intressen, säger partikollegan, Joakim Granberg (RP) till Telgenytt.

Sedan 7 år tillbaka arrenderar Lasse Jonsson delar av tomten Tälje 1:2, längs med Södertälje kanal av Sjöfartsverket enligt ett arrendeavtal. En tegelbyggnad som kallas för ”sliperiet” eftersom det tidigare var ett sliperi där, och nyttjades tidigare av brovaktarna till den gamla bron över kanalen. 

Idag har man enligt kommunens kartsystem dragit tomgränsen genom fastigheten, som är 99 år gammal och tillhör Sjöfartsverket, och placerat föremålen på marken utan ett godkännande. Enligt lantmäteriet och Sjöfartsverkets egen karta står huset på Sjöfartsverkets mark, och inte delvis på kommunens mark.

Joakim Granberg och Lasse Jonsson på platsen där kommuen ställt bänk, soptunna och blomkrukor.

Till Telgenytt berättar Lasse Jonsson att de bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, inte får byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Undantag kan ges om berörda grannar ger sitt godkännande som också bör vara skriftligt.

– Med andra ord så kan man inte bara ställa upp blommor, soptunna och dessutom en parkbänk som är fastbultat i marken utanför tegelkåken som nu helt blockerar framfarten till huset och möjligheten till att komma upp med fordon för att lasta av eller på, säger han till Telgenytt.

Partikollegan Joakim Granberg berättar att de varit i kontakt med tekniska nämndens ordförande, Alexander Rosenberg(M), och framfört det inträffade. Granberg har även varit i kontakt med Marianne Wissman på kommunen som hälsar att personen som är ansvarig för utplaceringen av bänkarna, soptunnor och blommor på Lasses mark inte är anträffbar. Men enligt Granberg och Jonsson så förväntar de sig att misstaget inom kort åtgärdas.

– Vi önskar att kommunen behandlande andras mark som man vill att andra skall behandla kommunens mark. Är det för mycket begärt?, säger Lasse Jonsson.

Lasses tidigare parkering

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 april 2023 12:44
Senast uppdaterad: 21 april 2023 12:48

Lägenhetsbrand i Mariekäll – Flera personer förda till sjukhus

Brandkår räddningstjänst

Arkivbild

En brand har utbrutit i en lägenhet på Liljevalchsgatan på lördagskvällen. Flera räddningsenheter har ryckt ut till platsen och tre personer har förts till sjukhus.

(Annonslänk)

En brand rapporterades utbruten i en lägenhet belägen på bottenvåningen i ett flerbostadshus längs Liljevalchsgatan i Mariekäll. Larmet, som först inkom till SOS Alarm, registrerades vid 18:12 under lördagskvällen, vilket omedelbart ledde till en snabb utryckning från flera räddningsenheter.

Detaljerna kring brandens uppkomst samt dess totala påverkan är ännu oklart, men enligt räddningstjänsten har flera personer förts till sjukhus.

– Vi har larmats till Mariekäll med anledning av att det ska ha brunnit i köket. Tre personer är förda till sjukhus för kontroll och vi håller på att släcka, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Branden uppstod i samband med fritering i olja.

Enligt polisen försökte de boende släcka branden med vatten vilket förvärrade situationen, men branden lyckades släckas med pulversläckare när räddningstjänsten anlände fram.

”En man i 70-årsåldern och två barn i tonåren, förs till sjukhus för kontroll. Polisen kommer att utreda händelsen som allmänfarlig vårdslöshet.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 18:57
Senast uppdaterad: 10 februari 2024 20:20

Nytt gripande efter knivdådet i Södertälje

IMG_8463

Foto: Alexander Isa

Ytterligare en person har gripits efter förra veckans knivattack i en frisörsalong i centrala Södertälje.

(Annonslänk)

Händelsen inträffade förra veckan i centrala Södertälje, där en ung man knivhöggs flera gånger i en frisörsalong på Nygatan. Offret, en man i 20-årsåldern, fick tre till fyra knivhugg i benet.

Dagen efter dådet grep polisen en 20-årig man, som tidigare varit anklagad för medhjälp i en dödsskjutning i Saltskog den 6 oktober 2022. Han är misstänkt för grov misshandel och försök till människorov.

Nu har ytterligare en misstänkt person gripits. Denne är en 20-årig man som greps tidigare denna vecka och är nu häktad, misstänkt för samma brott som den tidigare gripne – grov misshandel och försök till människorov.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 11:55
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 19:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors