Företag i fokus:

KD: Öronmärk 25 miljoner till trygghetsåtgärder

Anna Syrjänen Foto: Luca Mara.

Anna Syrjänen (KD), gruppledare kommunfullmäktige. Foto: Luca Mara.

Kristdemokraterna och den tidigare majoriteten lämnade förra året ifrån sig ett plusresultat på 457,4 miljoner kronor. Det är hela 356 miljoner bättre än budgeterat. Vi föreslår därför att 25 miljoner av överskottet öronmärks för fler trygghetsåtgärder i Södertälje kommun.

Årsredovisningen för 2022 visar bland annat att skolan gick med ett rejält plus. Det är i och för sig positivt att kunna samla i ladorna inför en osäker framtid, men samtidigt är det viktigt att beslutade resurser verkligen används för att möta Södertäljebornas behov inom utbildning, äldreomsorg och socialtjänst.

Av kommunfullmäktiges åtta mål är tre gulflaggade i bokslutet, det vill säga att insatser genomförts, men att man inte nått ända fram. Det gäller ”Resultaten i förskolan, skolan och vuxenutbildningen”, ”Medborgarna har inflytande” och ”Södertälje kommun minskar sina utsläpp och sin miljöbelastning”.

Förskolans kunskapsområden matematik, naturvetenskap och lek/spel visar sjunkande kunskapsnivåer, medan språkutvecklingen förbättras något. För grundskolan är trenden att det genomsnittliga meritvärdet och behörigheten till gymnasieskolans högskoleförberedande program försämras, utom till yrkesprogrammen. Sammantaget illustrerar detta behovet av det omfattande ”utbildningspaket” i syfte att förbättra resultaten, som KD presenterade i höstens skuggbudget.

(Annonslänk)

I årsredovisningen konstateras attvaldeltagandet sjönk, trots en vällovlig kommunal informationskampanj. Den fristående utvärderingen lyfter fram både lyckade och mindre lyckade åtgärder. En lärdom är att insatser under valåret behöver kompletteras med aktiviteter under hela mandatperioden. Hit hör bland annat medborgardialoger, till exempel om den egna stadsdelens utveckling, och utökade samarbeten med föreningar och samfund.

Södertälje brottas tidvis med höga halter av skadliga partiklar i stadsluften. Kommunen har påbörjat ett arbete som på sikt ska minska kommunens utsläpp och miljöbelastning, där samåkning och elcyklar vid hembesök nämns. Det är i och för sig bra, men räcker inte på långa vägar för att få bukt med partikelproblemen i stadskärnan. Vi vill påskynda arbetet med ombyggnader av ökända vägkorsningar, nya förbifarter, smartare trafikstyrning och -reglering, effektivare sandupptagning samt plantering av gröna barriärer utmed de mest belastade stråken.

Telgekoncernen går back med 28,9 miljoner kronor, vilket är en försämring med 251 miljoner jämfört med förra året. Förklaringen stavas högre räntekostnader och nedskrivningar i stadsnätet och Lunakvarteret. Vi vill här höja ett varningens finger för dyrare investeringar, större upplåning och betungande räntekostnader, som riskerar att urholka det ekonomiska utrymmet för kärnverksamheterna. Bara 74 procent av investeringarna blir verklighet och förseningar leder ofta till ökade kostnader. Det gäller därför att noga följa upp, men även att pröva och ompröva alla investeringsbeslut. Vi menar också att en ny översyn av Telges bolagsstruktur bör aktualiseras. Utred till exempel konsekvenserna av en försäljning av Telge Energi AB, som idag slåss om kunderna på en tuff elmarknad.

KD gick till val på att göra Södertälje tryggare att bo, leva och verka i. Vi föreslår därför, vid sidan av det vällovliga myndighetssamarbetet PAX, att 25 miljoner av det goda resultatet i bokslutet öronmärks för angelägna trygghetsskapande åtgärder. Det kan handla om fler trygghetskameror, bättre belysning av offentliga miljöer, nya mötesplatser i stadsdelarna och ökat underhåll av våra hårt åtgångna gator och cykelbanor.

Kristdemokraterna tar ansvar och har Södertäljebornas bästa för ögonen – även i opposition.

Anna Syrjänen (KD), gruppledare kommunfullmäktige

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 april 2023 05:00
Senast uppdaterad: 22 april 2023 01:03

Pionjärinsats för minskade utsläpp – ”Mycket glada”

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Foto: Telge

Neste och ScanOcean går i spetsen för hållbarhet genom att introducera marina bränslen med lägre utsläpp av växthusgaser på den svenska marknaden. Lasten är nu tillgängligt via Södertälje terminal för fartyg som bunkrar i Stockholmsområdet eller är på väg till Mälaren.

– Vi är mycket glada för att vår långsiktiga samarbetspartner ScanOcean kommer distribuera vårt marina bränsle med lägre utsläpp till rederier som vill bunkra i Sverige, säger Sveta Ukkonen, Head of Marine Fuels & Services på Neste.

Bolagen tar ett gemensamt steg mot en mer hållbar framtid med introduktionen av marina bränslen med minskade utsläpp av växthusgaser. Den första lasten, bestående av närmare 600 000 liter (500 ton) bränsle, är nu tillgänglig via Södertälje-terminalen.

Detta banbrytande samarbete syftar till att hjälpa den marina sektorn att reducera sina utsläpp av växthusgaser.

Det nya bränslet, kallat Neste Marine 0.1 Co-processed, har skapats för att minska beroendet av fossila bränslen. Genom att använda förnybara råvaror i bränsleproduktionen kan en del av den traditionella råoljan ersättas. Denna innovativa metod bidrar till att främja en mer hållbar och miljövänlig framtid inom den marina industrin.

Med den första lasten via Södertälje hamn som redan finns tillgänglig, tar Neste och ScanOcean ett viktigt steg mot att minska den globala miljöpåverkan från sjöfarten.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 8 september 2023 23:31

Daniel Barsoum får ny topposition på designhotell

Daniel-Barsoum

Pressbild.

Daniel Barsoum från Södertälje tar nästa stora steg i karriären. Knappt ett år efter att ha tillträtt tjänsten som hotelldirektör på Scandic Portalen i Jönköping blir han nu General Manager på Petter Stordalens designhotell.

– Det känns otroligt kul att få bli en del av Nordic Hotels & Resorts familj av imponerande varumärken, säger Daniel Barsoum.

Barsoum rekryterades år 2022 från Scandic Skogshöjd i Södertälje till rollen som hotelldirektör för Scandic Portalen i Jönköping, och tillträdde tjänsten den 1 oktober 2022. Knappt ett år senare blir han nu rekryterad till Petter Stordalens designhotell, Vox Hotel, också beläget i Jönköping.

(Annonslänk)

– En stor del i detta är att skapa en mat- och dryckesupplevelse, men också en serviceupplevelse, som lockar både lokalbor och de som reser långväga. Tillsammans med det fantastiska teamet på hotellet ser jag fram emot att ta fram Vox 2.0, säger Daniel Barsoum.

Designhotell är beläget direkt vid Vätterns strand. Med sina 143 rum, inklusive sviter med fantastisk sjöutsikt och smidiga dubbelrum, erbjuder hotellet en mängd olika boendemöjligheter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 8 september 2023 15:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors