Företag i fokus:

Nej Rosenberg (M), förbjud inte dubbdäck i centrum

Vinter

Arkivbild.

Kommunalrådet Alexander Rosenberg (M) beskriver hur han och den samlade majoriteten samtalar om att förbjuda dubbdäck i delar av kommunen. Förslaget pekar på bristande kreativitet, förefaller tondövt och rimmar illa med kommunens behov och anpassning till Södertäljes invånare.

I bästa fall kan ett dubbdäcksförbud utgöra ett irritationsmoment för befolkningen och i värsta fall rejält skada både Södertälje stadskärna såväl som landsbygden.

Det måste bli ett slut på politikers höftande av förslag och dekret. Kommer detta förslag rädda miljön? Med stor sannolikhet inte. Vad vi däremot vet med säkerhet, är att detta kommer få reella konsekvenser för människor här och nu. Exempelvis kommer det innebära oförutsägbara mängder av bilolyckor under vinterhalvåret – och i förlängningen person- och materialskador.

Förslaget framstår som ogenomtänkt och framrusat. Det är inte för intet vi undrar om det ligger en miljöpartistisk hund begraven i Moderaternas förslag. Det är en bisarr tanke att vissa politiker ska bestämma vilka som ska få åka på skattefinansierade vägar och inte. Vad ska de som bor på landsbygden göra? Alexander Rosenberg nämner att det är ”oklart” om dessa på landsbygden kommer undgå majoritetens tilltänkta förslag.

Dubbdäck sliter något mer på vägbanan, det stämmer, men fördelen av dubbdäck överväger nackdelarna. Dubbdäck ger avsevärt bättre grepp på isigt vägunderlag, både för trafikanten och de som kommer efter. I en artikel i Svenska Dagbladet framgår att dubbdäck inte helt och hållet kan avskaffas, med anledning av det skulle innebära för trafiksäkerheten. Vad vi kan identifiera som största boven i stället, är underlaget som vägarna byggs på. Genom att fokusera på att bygga bättre vägunderlag kan andelen uppslitna partiklar från vägarna minskas. Vilket skulle vara önskvärt, i stället för att med ett trubbigt politiskt verktyg försöka begränsa folkets rörelsefrihet i centrum och riskera deras säkerhet.

Kommunalrådet Alexander Rosenberg (M)

Låt oss i stället planera långsiktigt för att ersätta asfaltsvägar på de berörda vägarna där vi ser återkommande stor trafik. Birka- och Turingekorset skulle kunna renoveras, och ersätta asfalten med betongunderlag som är mer hållbart då det inte slits lika mycket – speciellt effektivt för tung trafik. Det går också att spola väglaget med speciella medel för att binda dammet på vägbanan. I centrum kan asfalten bytas ut mot gatsten som är mer hållbart och kräver mindre underhåll.

Det finns många åtgärder som går att påverka mängden PM10-partiklar på utsatta och centrala platser. Ett dubbdäcksförbud i centrum skulle bara bidra till den centrumdöd vi redan ser. Allt fler skulle i så fall välja att åka till andra platser i regionen som är mer tillgängliga och bilvänliga för att handla och uträtta sina ärenden.

Majoritetens övriga förslag på åtgärder är inte helt utan poänger. Det är en bra sak att plantera fler träd, speciellt i våra stadskärnor. Sverigedemokraterna håller med om att vi måste göra vårt yttersta för att se till att kommunen tar våra föroreningsproblem på allvar, och ser till att luften våra invånare och barn andas in är frisk och ren.

Södertälje ska satsa på ren luft och en hållbar stadskärna, men ett dubbdäcksförbud skulle vara kontraproduktivt. För de som testat att åka bil de senaste dagarna vet att dubbdäck är rent av en nödvändighet speciellt för dem som inte bor inne i centrum.

Joachim Hagström (SD)
andre vice ordförande tekniska nämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2023 05:00
Senast uppdaterad: 24 april 2023 13:27

Bil voltade och landade på taket

IMG_2097

Läsarbild

En personbil voltade flera gånger och landade på taket. Räddningstjänst, ambulans och polis kallades till platsen.

Larmet inkom till SOS Alarm vid 19:30 på fredagskvällen. En personbil var inblandad i en singelolycka vid OKQ8 i Weda på Stockholmsvägen. Fordonet voltade av okänd anledning och landade på taket.

Räddningstjänst, ambulans och polis anlände snabbt till olycksplatsen.

Enligt uppgifter till Telgenytt befann sig minst två personer i bilen vid olyckstillfället och fick hjälp av allmänheten att ta sig ut ur fordonet. Enligt uppgifte har ingen av personerna ådragit sig allvarliga skador.

En av de första personerna som kom till platsen var Michel Varli, ägare av restaurang Milano. Han befann sig vid OKQ8 när fordonet voltade cirka tre varv innan det landade på taket.

Michel Varli, ägare av restaurang Milano, först på plats

– Jag hörde en kraftig smäll och förstod att det var något allvarligt. Jag sprang dit och tillsammans med två andra slet upp dörrarna för att få ut personerna. Lyckligtvis kom ingen till skada, säger Michel Varli till Telgenytt.

Enligt Varli slets ena däcket av och bråte landade på vägen, vilket han och några andra såg till att flytta åt sidan för att trafiken skulle kunna flyta på. Vid 20-tiden väntade fordonet på att bärgas från platsen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2024 20:07
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 00:12

Milla Sjöstrand rankad som en av Sveriges största talanger

Milla, Foto Michiel Pompert

Milla Sjöstrand
Foto: Michiel Pompert

Milla Sjöstrand, 16, från Södertälje, har klättrat på Aftonbladets årliga ranking av Sveriges största talanger.

Aftonbladets Sportbladet har för tredje året i rad listat Sveriges mest lovande talanger inom olika sporter, och bland de topp 20 återfinns Södertäljes egna racingstjärna, Milla Sjöstrand. Milla, som är Sveriges snabbaste kvinnliga gokartförare, har imponerat stort på motorsportscenen och utses till Sveriges största talanger mellan 15 och 20 år. Hon avancerar från plats 20 förra året till plats 18 i år.

(Annonslänk)

Sjöstrand har deltagit i FIA:s satsningar på kvinnliga förare och tar nu sin karriär utomlands. Under 2024 tävlar hon för MP Motorsports kartingteam Kartstore Benelux i det nederländska mästerskapet.

Nu berättar hon för Aftonbladet om bytet till banracing och målsättningen att köra F1 i framtiden.

– Min målsättning är att utveckla min körning i en internationell miljö med ett bra team. Det är för mig ett nytt team, nytt chassi, ny motortyp, nya däck och nya banor, men jag vill göra bra resultat under säsongen även om det är mycket att lära mig så här i början, säger hon till tidningen.

Hon har dessutom även inlett ett samarbete med Minardi Management, vilket ger henne goda utvecklingsmöjligheter inom formelbilsracing på flera nivåer, inklusive F4, F1 Academy, Formula Regional, F3 och F2.

Milla Sjöstrand under F4-test i Italien i höstas.
Foto: FIA

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2024 17:15
Senast uppdaterad: 17 maj 2024 17:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors