Företag i fokus:

Nu införs digitala inköp för hemtjänsten i Södertälje

Äldre ipad inköp hemtjänst

Foto: Pexels

Digitaliseringen går framåt i Södertälje. Nu kommer personer som har hemtjänst kunna handla sina inköp online tillsammans med hemtjänstpersonal redan nästa månad.

Äldreomsorgsnämnden i Södertälje beslutade i december 2022 att införa digitala inköp i hemtjänsten efter en offentlig upphandling, där Mathem valdes som leverantör.

– Det är dags att ta steget över till ett effektivare sätt att arbeta. Medarbetarnas kompetens behöver användas rätt. Undersköterskor ska ges mer utrymme för vård och omsorg, inte bära matkassar. Det gynnar både de äldre och personalen, säger Pia Sjöstrand, ordförande i äldreomsorgsnämnden i ett pressmeddelande.

Tidigare gick hemtjänstpersonalen till affären med inköpslistor och köpte varor åt de äldre. Men efter beslutet kommer hemtjänstkunder som får hjälp med handling att göra sina inköp online via en surfplatta, med hjälp av personalen. Kommunen betalar de äldres packnings- och leveranskostnader enligt avtalet.

(Annonslänk)

Införandet av digitala inköp sker successivt med start i maj 2023 och inkluderar några hemtjänstområden åt gången. Alla områden, inklusive externa utförare, kommer att ha digitala inköp senast hösten 2023.

– Förhoppningen är att stress och tunga lyft ska minska. Dessutom behöver hemtjänstpersonalen inte längre hantera betalkort eller kontanter vilket vi hoppas ökar tryggheten för medborgarna, Karin Björkryd, Omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Den äldre sitter ner tillsammans med personalen ungefär en gång i veckan och beställer varorna via surfplattan. Varorna levereras sedan på en bestämd dag och de som inte kan öppna dörren eller packa upp varorna kommer att få hjälp från hemtjänstens medarbetare. Erfarenhet från andra kommuner visar att införande av digitala inköp har flera positiva effekter, inklusive mer tid tillsammans mellan den äldre och personalen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 april 2023 07:30
Senast uppdaterad: 25 april 2023 19:40

Polisinsats efter larm om förföljelse på vägen

IMG_8537

Läsarbild

En person larmade polisen om att de kände sig förföljda av ett annat fordon, vilket ledde till att flera polispatruller ryckte ut.

Vid 15:30-tiden på söndagseftermiddagen kontaktade en orolig person polisen med uppgifter om att de kände sig förföljda av ett annat fordon. Händelsen ledde till en omedelbar insats från polisen, som snabbt skickade ut flera enheter för att undersöka situationen.

Polisen kunde snabbt lokalisera fordonet och stoppade det vid Turingekorset, Ängsgatan/Turingegatan.

– Det är en person som ringt och sagt att ett fordon följer efter. Inget brott har upprättats, men vi är på plats och undersöker vad som hänt, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Detaljer kring händelseförloppet är i nuläget oklara. Strax efter klockan 16:00 hade polisen, enligt Telgenytts uppgifter, lämnat platsen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2024 16:26
Senast uppdaterad: 4 februari 2024 16:26

Ung bilförare misstänkt för rattfylleri

Polis-

Pressbild: Polis KF.

En ung kvinnlig bilförare stoppades på söndagsmorgonen i Nykvarn av polis för nykterhetskontroll och blåste positivt.

Tidigt på söndagsmorgonen vid 08.31 utförde polisen i Nykvarn en rutinmässig nykterhetskontroll av flera fordon.

En av bilförarna som stoppades av polisen var en ung kvinna under 20 år, som fastnade i kontrollen.

Vid testet visade det sig att kvinnan var positiv för alkohol. Polisen beslutade att ta med henne till polisstationen för ytterligare provtagning och har nu inlett en utredning angående misstänkt rattfylleri.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2024 12:08
Senast uppdaterad: 4 februari 2024 12:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors