Företag i fokus:

Nu införs digitala inköp för hemtjänsten i Södertälje

Äldre ipad inköp hemtjänst

Foto: Pexels

Digitaliseringen går framåt i Södertälje. Nu kommer personer som har hemtjänst kunna handla sina inköp online tillsammans med hemtjänstpersonal redan nästa månad.

Äldreomsorgsnämnden i Södertälje beslutade i december 2022 att införa digitala inköp i hemtjänsten efter en offentlig upphandling, där Mathem valdes som leverantör.

– Det är dags att ta steget över till ett effektivare sätt att arbeta. Medarbetarnas kompetens behöver användas rätt. Undersköterskor ska ges mer utrymme för vård och omsorg, inte bära matkassar. Det gynnar både de äldre och personalen, säger Pia Sjöstrand, ordförande i äldreomsorgsnämnden i ett pressmeddelande.

Tidigare gick hemtjänstpersonalen till affären med inköpslistor och köpte varor åt de äldre. Men efter beslutet kommer hemtjänstkunder som får hjälp med handling att göra sina inköp online via en surfplatta, med hjälp av personalen. Kommunen betalar de äldres packnings- och leveranskostnader enligt avtalet.

(Annonslänk)

Införandet av digitala inköp sker successivt med start i maj 2023 och inkluderar några hemtjänstområden åt gången. Alla områden, inklusive externa utförare, kommer att ha digitala inköp senast hösten 2023.

– Förhoppningen är att stress och tunga lyft ska minska. Dessutom behöver hemtjänstpersonalen inte längre hantera betalkort eller kontanter vilket vi hoppas ökar tryggheten för medborgarna, Karin Björkryd, Omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Den äldre sitter ner tillsammans med personalen ungefär en gång i veckan och beställer varorna via surfplattan. Varorna levereras sedan på en bestämd dag och de som inte kan öppna dörren eller packa upp varorna kommer att få hjälp från hemtjänstens medarbetare. Erfarenhet från andra kommuner visar att införande av digitala inköp har flera positiva effekter, inklusive mer tid tillsammans mellan den äldre och personalen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 april 2023 07:30
Senast uppdaterad: 25 april 2023 19:40

Polisen varnar – stölderna av dyra pickupen ökar

free-photo-of-dodge-ram-in-snow

Foto: Pexels

Antalet stulna Dodge RAM-bilar har ökat med över 400 procent det senaste året och många misstänks föras ut ur landet. – Tjuvarna använder olika metoder, säger polisen.

Stölder av den exklusiva bilmodellen Dodge RAM har ökat kraftigt under 2023, särskilt i Stockholmsregionen. Enligt polisen har 60 Dodge RAM-bilar blivit stulna i Sverige hittills i år, varav 28 bara i Stockholm.

Detta är en ökning med över 400 procent jämfört med föregående år. Bilarna har ett nypris mellan 800 000 och 1,6 miljoner kronor.

– Vi ser inte att stölderna minskar, säger Monica Krüger, inspektör på gränspolisenheten i Stockholm.

Krüger menar att det låga antalet återfunna bilar tyder på att de stulna RAM-bilarna förs ut ur Sverige. Polisen arbetar aktivt med problemet tillsammans med bland annat försäkringsbolag.

– Tjuvarna använder olika metoder för att stjäla och dölja bilarna, till exempel genom att ta bort spårningsenheter, säger Krüger.

Hon uppmanar Dodge RAM-ägare att skaffa extra spårningsenheter, förvara bilnycklarna i metallhölje för att blockera signalen och se till att larmet är på maximal volym.

– Får du information om att bilen precis har blivit stulen, ring 112, uppmanar Krüger.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:17

SENASTE NYTT: Regeringen vill stänga SiS i Södertälje

IMG_4266-scaled

Polis på Sis-Tysslinge vid ett tidgare tillfälle. Foto: Shamash Oyal

Regeringen siktar på att stänga Sis och lägga nytt fokus på en helt ny organisation, vars namn ännu inte är fastställt. – Det är ett faktum att myndigheten SiS inte har förmågan att möta samhällsutvecklingen på ett tillfredsställande sätt, säger Linda Lindberg, gruppledare (SD).

I ljuset av den ökande kritiken mot Statens institutionsstyrelse, SiS, inklusive dess verksamhet i Södertälje, har regeringen beslutat att tillsätta en utredning för att omfattande reformera den statliga barn- och ungdomsvården.

Utredningen kommer att fokusera på att analysera organisationens effektivitet, föreslå åtgärder för att stärka barnrätts- och rättssäkerhetsperspektiven, och undersöka behovet av förbättrad utslussning och eftervård. Denna åtgärd kommer som ett svar på det växande behovet bland barn och unga, där många har kopplingar till kriminella nätverk eller utsätter sig för risker genom missbruk eller självskadande beteende.

– Situationen för barn och unga som är i samhällets vård ska alltid leda till det bättre, aldrig till det sämre, säger socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall(M).

SiS ungdomshem Tysslinge utanför Södertälje. Bild: SiS

Regeringens ambition är att skapa en statlig barn- och ungdomsvård av hög kvalitet, som är trygg, säker och rättssäker för alla inblandade. För att uppnå detta mål är det nödvändigt att se över och förbättra nuvarande brister inom verksamheten, när våldet och åldern kryper allt längre ner och fler ungdomar placeras på Sis på grund av grov kriminalitet.

– När Sis skapades på 90-talet så var det nog få som trodde att vi skulle se den utveckling vi har fått se. Att unga gängkriminella skulle placeras på myndigheten var det nog få som kunde förutspå. Vi har en allt grövre våld bland våra ungdomar och på den här myndigheten, säger Camilla Waltersson Grönvall.

Nuvarande brister inom verksamheten ska kartläggas, beskrivas och analyseras och utredningen ska redovisas senast den 25 april 2025. Samtidigt förbereder sig Kriminalvården för en etableringen av ungdomsfängelser för 15- till 17-åringar som dömts för grova brott, vilka ska vara i drift i juli 2026.

Läs även:

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2024 21:18
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors