Företag i fokus:

Nu införs digitala inköp för hemtjänsten i Södertälje

Äldre ipad inköp hemtjänst

Foto: Pexels

Digitaliseringen går framåt i Södertälje. Nu kommer personer som har hemtjänst kunna handla sina inköp online tillsammans med hemtjänstpersonal redan nästa månad.

Äldreomsorgsnämnden i Södertälje beslutade i december 2022 att införa digitala inköp i hemtjänsten efter en offentlig upphandling, där Mathem valdes som leverantör.

– Det är dags att ta steget över till ett effektivare sätt att arbeta. Medarbetarnas kompetens behöver användas rätt. Undersköterskor ska ges mer utrymme för vård och omsorg, inte bära matkassar. Det gynnar både de äldre och personalen, säger Pia Sjöstrand, ordförande i äldreomsorgsnämnden i ett pressmeddelande.

Tidigare gick hemtjänstpersonalen till affären med inköpslistor och köpte varor åt de äldre. Men efter beslutet kommer hemtjänstkunder som får hjälp med handling att göra sina inköp online via en surfplatta, med hjälp av personalen. Kommunen betalar de äldres packnings- och leveranskostnader enligt avtalet.

(Annonslänk)

Införandet av digitala inköp sker successivt med start i maj 2023 och inkluderar några hemtjänstområden åt gången. Alla områden, inklusive externa utförare, kommer att ha digitala inköp senast hösten 2023.

– Förhoppningen är att stress och tunga lyft ska minska. Dessutom behöver hemtjänstpersonalen inte längre hantera betalkort eller kontanter vilket vi hoppas ökar tryggheten för medborgarna, Karin Björkryd, Omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Den äldre sitter ner tillsammans med personalen ungefär en gång i veckan och beställer varorna via surfplattan. Varorna levereras sedan på en bestämd dag och de som inte kan öppna dörren eller packa upp varorna kommer att få hjälp från hemtjänstens medarbetare. Erfarenhet från andra kommuner visar att införande av digitala inköp har flera positiva effekter, inklusive mer tid tillsammans mellan den äldre och personalen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 april 2023 07:30
Senast uppdaterad: 25 april 2023 19:40

Södertälje blir en redaktion fattigare – P4 stänger ner

IMG_2205

Foto: Alexander Isa

Efter fem års sändning lägger Sveriges Radio ned morgonprogrammet i P4 Södertälje – Det känns väldigt tråkigt, säger ansvarig utgivare Alisa Bosnic om beslutet.

Sveriges Radio meddelade på onsdagen att P4 Södertälje kommer att läggas ned, en del i de omfattande besparingsåtgärder som organisationen står inför. Denna nedläggning är en följd av behovet att spara mellan 200 till 250 miljoner kronor, med en betydande del riktad mot minskning av personalkostnader.

(Annonslänk)

Av de ungefär 2 000 tillsvidareanställda hos Sveriges Radio, kommer 180 tjänster att påverkas av dessa besparingar. Cirka hälften av dessa positioner förväntas försvinna genom pensionsavgångar och naturlig avgång, medan 100 personer varslades om uppsägning under onsdagen.

Bland de åtgärder som nu genomförs är en betydande minskning av redaktionen i Södertälje, där endast två reportrar blir kvar för att arbeta mot P4 Stockholm. Rollerna som producent, programledare, nyhetssändare och direktsändande reporter, vilka främst arbetade med det direktsända morgonprogrammet, kommer att tas bort.

– Det känns väldigt tråkigt förstås, men jag vill samtidigt säga att det här betyder inte att vi kommer att sluta bevaka Södertälje, ansvarig utgivare Alisa Bosnic till P4 Södertälje.

Nedläggningen markerar slutet på denna epok, vilket lämnar Södertälje och dess lyssnare en nyhetsredaktion fattigare.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 07:43

Singelolycka i Ronna – En person förd till sjukhus

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En bilolycka i Södertälje tidigt på torsdag morgon resulterade i att en person fördes till sjukhus, efter att deras fordon träffat ett räcke.

Vid 05:42 på torsdagsmorgonen nåddes SOS Alarm av larm om en singelolycka på Robert Anbergsväg i Ronna. En personbil avvek av okänd anledning från vägen och kolliderade med ett räcke.

Olyckan ledde till en snabb insats från flera räddningsenheter, som arbetade effektivt på platsen för att hantera situationen. Vid ankomsten visade det sig att två personer färdades i olycksbilen, men båda kunde ta sig ut ur fordonet efter olyckan.

Informationen om personernas skadeläge är i nuläget oklart, men en av de inblandade personerna behövde vård och fördes därför till sjukhus med ambulans för en närmare kontroll.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 07:34
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 07:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors