Företag i fokus:

INSÄNDARE: Kommunen diskriminerar assyrier/syrianer

Syrianska Assyriska

Foto: Shamash Oyal / Alexander Isa

Södertälje kommun har återigen visat att de inte bryr sig om assyrier/syrianer. Nu har fördomarna nått Södertälje fotbollsarena.

Det är uppenbart att kommunen inte är intresserad av att erbjuda lika förutsättningar för Södertäljeklubbarna som för andra klubbar runt om i landet. Jag är trött på den här typen av särbehandling och det händer enbart i Södertälje. Det är som om det inte räcker med att vi redan kämpar mot fördomar, smutskastning, och diskriminering i samhället. Nu måste vi också kämpa för att få tillgång till samma resurser och möjligheter som andra.

Att Södertälje kommunen beslutat att stänga betongläktaren på solsidan på Södertälje fotbollsarena är ett exempel på denna särbehandling. Det är en åtgärd som är orimlig och ogenomtänkt. Kommunen påstår att det handlar om att förhindra bengaler, men varför stängdes inte läktaren efter att bengaler tändes på AIK och Hammarbys derby i mars? Jag var där. Taket var stängt och det blev kaos när supportar från bägge sidorna tände bengalar och matchen fick skjutas fram tills all rök försvann.

Varken AIK eller Hammarby drabbades av stängda sektioner.

”Fördomar och noll respekt för varken klubbarna eller supportrarna”

Men i Södertälje så vill kommunen bara göra det enkelt för sig själva när det gäller Assyriska och Syrianska. Ogenomtänkta beslut utan att diskutera med ansvariga inom klubbarna. Varför är det alltid vi som drabbas av denna typ av särbehandling?

Svaret är enkelt: Det finns en uppfattning om att assyrier/syrianer, och våra klubbar, är problematiska och att de alltid orsakar problem. Det är en föreställning som inte stämmer och som bara leder till orättvisa och diskriminering.

Det är dags för klubbarna att gå ihop och gemensamt ta upp frågan om den ständiga särbehandlingen och hög tid för kommunen att sluta trampa på oss. Beslutet måste omgående överklagas från båda klubbarna.

Vi måste visa att vi inte accepterar att behandlas annorlunda på grund av vårt ursprung. Vi ska kunna njuta av sport en solig dag som vilken supporter som helst i Sverige. Öppna betongläkaren!

Trött assyr/syrian

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2023 15:11
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Startar insamling – Hoppas på flera hundra tusen kronor

Festival

Södertäljefestivalen 2022. Foto: Shamash Oyal

Den ekonomiska situationen har gjort det utmanande för Centrumföreningen Södertälje City. Nu lanserar de en omfattande insamling för årets festival med målet att nå över 300.000 kronor.

Årets festival i Södertälje, med flera stora artister, erbjuder gratis inträde för alla. Men den ekonomiska situationen är för närvarande ansträngd. Nu har både privatpersoner och företag möjligheten att stötta och hjälpa till för att göra evenemanget oförglömligt för de över 100 000 besökarna som förväntas delta på festivalen.

Centrumföreningen, som ansvarar för arrangemanget, strävar efter att skapa spännande aktiviteter och upplevelser för alla målgrupper. Bland de planerade aktiviteterna finns uppträdanden av populära figurer som Bamse och Lova, en tågturné genom staden med Tuff Tuff-tåget, stand up-föreställning med Lasse Karlsson och hans vänner, samt allsång och Music Quiz på Stora Torget.

”Du spelar en viktig roll i vårt gemensamma mål att skapa en oförglömlig upplevelse för hela vår stolta stad.”, skriver Södertälje City.

Målet är att samla uppemot 350 000 kronor, och i skrivande stund har Centrumföreningen hittills samlat 1 750 kronor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 14:04

Hemtjänstpersonal varnas efter klagomål på bilkörning

Car-bil-Foto-Foto-Unsplash-Peter-Kalonji-

Foto: Unsplash/ Peter Kalonji

En anställd inom hemtjänsten i Hölö har fått en varning för sitt körsätt och riskerar uppsägning vid upprepning.

”Genom att upprepade gånger ha framfört kommunens fordon i tjänsten på ett olagligt och vårdslöst sätt, med risk och fara for ditt eget och andras liv.”, skriver kommunen i beslutet.

Det var i maj som kommunen mottagit flera klagomål angående en av hemtjänstens bilar. Enligt uppgifter ska hemtjänstpersonalen kört i fel fil, svängt utan att använda blinkers och kört i hög hastighet. Vid ett tillfälle inträffade nästan en olycka när hemtjänstpersonal pratade i mobiltelefonen utan handsfree utan.

Nu får den anställde en varning och meddelats att riskera uppsägning vid upprepning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 01:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors