Företag i fokus:

INSÄNDARE: Kommunen diskriminerar assyrier/syrianer

Syrianska Assyriska

Foto: Shamash Oyal / Alexander Isa

Södertälje kommun har återigen visat att de inte bryr sig om assyrier/syrianer. Nu har fördomarna nått Södertälje fotbollsarena.

Det är uppenbart att kommunen inte är intresserad av att erbjuda lika förutsättningar för Södertäljeklubbarna som för andra klubbar runt om i landet. Jag är trött på den här typen av särbehandling och det händer enbart i Södertälje. Det är som om det inte räcker med att vi redan kämpar mot fördomar, smutskastning, och diskriminering i samhället. Nu måste vi också kämpa för att få tillgång till samma resurser och möjligheter som andra.

Att Södertälje kommunen beslutat att stänga betongläktaren på solsidan på Södertälje fotbollsarena är ett exempel på denna särbehandling. Det är en åtgärd som är orimlig och ogenomtänkt. Kommunen påstår att det handlar om att förhindra bengaler, men varför stängdes inte läktaren efter att bengaler tändes på AIK och Hammarbys derby i mars? Jag var där. Taket var stängt och det blev kaos när supportar från bägge sidorna tände bengalar och matchen fick skjutas fram tills all rök försvann.

Varken AIK eller Hammarby drabbades av stängda sektioner.

”Fördomar och noll respekt för varken klubbarna eller supportrarna”

Men i Södertälje så vill kommunen bara göra det enkelt för sig själva när det gäller Assyriska och Syrianska. Ogenomtänkta beslut utan att diskutera med ansvariga inom klubbarna. Varför är det alltid vi som drabbas av denna typ av särbehandling?

Svaret är enkelt: Det finns en uppfattning om att assyrier/syrianer, och våra klubbar, är problematiska och att de alltid orsakar problem. Det är en föreställning som inte stämmer och som bara leder till orättvisa och diskriminering.

Det är dags för klubbarna att gå ihop och gemensamt ta upp frågan om den ständiga särbehandlingen och hög tid för kommunen att sluta trampa på oss. Beslutet måste omgående överklagas från båda klubbarna.

Vi måste visa att vi inte accepterar att behandlas annorlunda på grund av vårt ursprung. Vi ska kunna njuta av sport en solig dag som vilken supporter som helst i Sverige. Öppna betongläkaren!

Trött assyr/syrian

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2023 15:11
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Södertälje BB slutar ta in hyrbarnmorskor

2022_01_bebis

Foto: Pexels

Under de senaste fem åren Södertälje BB anlitat hyrbarnmorskor till en kostnad av över 17 miljoner kronor. Men nu har sjukhuset helt slutat ta in hyrbarnmorskor, rapporterar SVT.

Bristen på barnmorskor har varit en pågående utmaning för Södertälje förlossning under flera år. För att möta behovet har sjukhuset under de senaste fem åren anlitat hyrbarnmorskor till en betydande kostnad på över 17 miljoner kronor. Vissa fall har sjukhuset tvingats betala upp till 40 procent högre kostnader för att täcka upp för personalbristen, enligt SVT.

Emellertid har situationen förändrats sedan regionen införde ett hyrstopp i mars i år. Kostnaderna för hyrbarnmorskor har minskat avsevärt, men i takt med detta har övertidstimmar för den egna personalen ökat för att täcka bristen på barnmorskor.

– När vi får luckor tar vi in våra timanställda eller att våra ordinarie personal behövr jobba övertid, och även vi har brister emellanåt och saknar personal och då behöver alla hjälpas på, säger vårdchefen Maria Hedström till SVT.

År 2017 låg notan för inhyrd personal på BB Södertälje på 5.700.000 kronor, men i år är den siffran betydligt lägre – endast 560 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juli 2023 17:04
Senast uppdaterad: 25 juli 2023 17:04

Så ser laguppställningen ut för årets match i Södertälje 

E0652C2B-44FC-4031-B4F5-D725DB81BABA

Kennedy Bakircioglu och Melke Demir. Foto: Creative Commons / Privat

De står redo för årets match i Södertälje. Såväl yngre som äldre fotbollslegender kommer att skaka liv i Bårsta IP igen den 1:a augusti klockan 16.30. En veteranmatch mellan Assyriska FF och ViLirare är ett av flera inslag under den två dagar långa festivalen Hubo Telge.  

Telgenytt har tagit tempen på flera av spelarna från Assyriska FF som på hemmaarenan snart ska möta ViLirare.

Assyriskalegenden, Kennedy Bakircioglu på plats när festivalen inleds. Bild: Hubo Telge / Södertälje kommun

Kennedy Bakircioglu, du var en av dem som såg till att Hammarby IF vann sitt första och enda SM-guld. På Söderstadion har ju du också en särskild plats. Men hur känns det att vara tillbaka på Bårsta IP igen i Assyriska tröjan?

– Det känns fantastiskt skönt för det var där allt startade för mig. Jag var lite av en maskot när min pappa (Benjamin Bakircioglu, reds anm.) lirade i Assyriska FF, så jag har oerhört många minnen förknippade med Assyriska och Bårsta IP. Nu är jag snart tillbaka till platsen där allt startade i AFF-tröjan. Det är en häftig känsla, säger Kennedy Bakircioglu.

David Durmaz. Foto: Privat

David Durmaz, du har spelat totalt 15 säsonger i Assyriska. Du fick uppleva en svenska cupen final, allsvenskt spel samt nedflyttning till div 1. Ungefär 340 tävlingsmatcher med Assyriska FF. Snart 341 om vi räknar in veteranmatchen.

Hur känns det att vara tillbaka på Bårsta IP igen där resan till allsvenskan gjordes?

– Så fort jag hör Bårsta IP ryser det i hela kroppen. Det känns underbart att få komma tillbaka till den gräsmattan. Nu finns inte läktarna på plats men det ska gå vägen ändå, säger David Durmaz och fortsätter:

– Resan för mig startade just där när jag kom upp till juniorerna och spelade på B-plan. Successivt fick jag sen uppleva den fina drömmen genom att ha på mig AFF-tröjan och resan ända upp till Allsvenskan. Bårsta IP är förknippad med många fina minnen; jag gjorde min elitdebut år 2000 mot BoIS där vi vann med 3-0, cupen mot Göteborg då vi efter 20 minuter gör fyra baljor och självklart många fina superetta och allsvenska matcher. Det känns otroligt kul att få vara med under veteranmatchen och extra glädjande att den ska spelas på Bårsta IP, avslutar David när vi når honom på en semesterort någonstans i Medelhavet.

Melke Demir mot Djurgården 2005. Foto: Privat

Melke, du tillhör den första generationen bland Assyriska egna produkter. Du var en stabil och teknisk spelare. Tvåfotad vilket tillhör ovanligheten. Ditt signum: skott i mål från 40 meter. 

Blir det en repris på skottet och hur känns det att vara tillbaka på Bårsta IP igen? 

– Vill börja med att säga att det känns oerhört kul och jag är stolt över att vara inkluderad i Assyriskas historia och framförallt att få träffa resten av spelarna. Bårsta IP är förknippat med många fina minnen och platsen där allt startade för många av oss, säger Melke Demir. 

Blir det en repris? 

– Jag hoppas att många ansluter till Hubo Telgefestivalen, chansen att få se en repris på en frispark från 40 meter rakt in i mål är stor, avslutar Melke Demir med ett skratt. 

Profiltung dag i Södertälje

Motståndarlaget består av ViLirare som är ett nätverk av över 550 fotbollsspelare, domare och ledare – alla med allsvensk bakgrund.

Några av spelarna från ViLirare under veteranmatchen är:
Erkan Zengin
Johan Arneng
Sharbel Touma
Mattias Mete
José Monteiro.

Från Assyriska FF utöver ovan nämnda:
Stefan Batan
Metin Tasci
Mario Jadonic
Patricio Cisternas
Michael Borgqvist
Andreas Haddad med flera   


Kort om veteranmatchen: 

Vad: Veteranmatch mellan Assyriska FF och ViLirare
Var: Hubo Telgefestivalen på Bårsta IP
När: 1/8 klockan 16.30

Hubo Telge är en tvådagars festival på Bårsta IP.  1-2 augusti mellan 10-18 är dagarna fyllda med olika aktiviteter och ett stort lekland för såväl små som stora barn.  

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juli 2023 10:30
Senast uppdaterad: 25 juli 2023 10:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors