Företag i fokus:

Beviljas miljonbelopp i bidrag – ”Vi kan göra skillnad”

2022_03_Soderenergi

Foto: Söderenergi

Igelsta kraftvärmeverk i Södertälje beviljas 12,5 miljoner kronor för att fortsätta utvecklingen av bio-CCS. En teknik som tar bort koldioxid från atmosfären genom att fånga, förvätska och lagra biogen koldioxid.

Söderenergi har fått klartecken från Energimyndigheten att fortsätta sitt arbete för att producera negativa utsläpp innan år 2030. Totalt ger myndigheten stöd på 12,5 miljoner för nästa steg i för att avskilja, förvätska och lagra biogen koldioxid och därmed främjar Sveriges och EU:s klimatmål.

– Att avskilja och lagra 500 000 ton koldioxid per år har stor betydelse för klimatet, men innan vi sätter planen i verket måste vi vara säkra på vad det betyder för närmiljö och produktionsprocess på Igelstaverket. Det är också av största vikt att få de finansiella förutsättningarna på plats. Det här är inte något som ska göra fjärrvärmen dyrare, säger projektägare Leif Bodinson i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Söderenergi är Sveriges fjärde största fjärrvärmeproducent och den tredje projektfasen kommer att pågå fram till augusti 2024. Målet är att kunna möta byggstart av en processanläggning år 2026.

– Vi vet att vi kan göra skillnad, det är därför vi satsar på den nya tekniken. Förutsättningarna för att kunna producera negativa utsläpp på anläggningen via bio-CCS är bland de bästa i Sverige. Igelstaverket har också en egen hamn med direkt tillgång till Östersjön. Det gör Söderenergi till en stark aktör för att tillsammans med branschkollegor ta täten inom utvecklingen av negativa utsläpp och visa att det går att realisera en fullskalig bio-CCS-kedja i Sverige innan år 2030, säger Bodinson. 

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 april 2023 23:44

Polisinsats efter larm om förföljelse på vägen

IMG_8537

Läsarbild

En person larmade polisen om att de kände sig förföljda av ett annat fordon, vilket ledde till att flera polispatruller ryckte ut.

Vid 15:30-tiden på söndagseftermiddagen kontaktade en orolig person polisen med uppgifter om att de kände sig förföljda av ett annat fordon. Händelsen ledde till en omedelbar insats från polisen, som snabbt skickade ut flera enheter för att undersöka situationen.

Polisen kunde snabbt lokalisera fordonet och stoppade det vid Turingekorset, Ängsgatan/Turingegatan.

– Det är en person som ringt och sagt att ett fordon följer efter. Inget brott har upprättats, men vi är på plats och undersöker vad som hänt, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Detaljer kring händelseförloppet är i nuläget oklara. Strax efter klockan 16:00 hade polisen, enligt Telgenytts uppgifter, lämnat platsen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2024 16:26
Senast uppdaterad: 4 februari 2024 16:26

Ung bilförare misstänkt för rattfylleri

Polis-

Pressbild: Polis KF.

En ung kvinnlig bilförare stoppades på söndagsmorgonen i Nykvarn av polis för nykterhetskontroll och blåste positivt.

Tidigt på söndagsmorgonen vid 08.31 utförde polisen i Nykvarn en rutinmässig nykterhetskontroll av flera fordon.

En av bilförarna som stoppades av polisen var en ung kvinna under 20 år, som fastnade i kontrollen.

Vid testet visade det sig att kvinnan var positiv för alkohol. Polisen beslutade att ta med henne till polisstationen för ytterligare provtagning och har nu inlett en utredning angående misstänkt rattfylleri.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2024 12:08
Senast uppdaterad: 4 februari 2024 12:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors