Företag i fokus:

Beviljas miljonbelopp i bidrag – ”Vi kan göra skillnad”

2022_03_Soderenergi

Foto: Söderenergi

Igelsta kraftvärmeverk i Södertälje beviljas 12,5 miljoner kronor för att fortsätta utvecklingen av bio-CCS. En teknik som tar bort koldioxid från atmosfären genom att fånga, förvätska och lagra biogen koldioxid.

Söderenergi har fått klartecken från Energimyndigheten att fortsätta sitt arbete för att producera negativa utsläpp innan år 2030. Totalt ger myndigheten stöd på 12,5 miljoner för nästa steg i för att avskilja, förvätska och lagra biogen koldioxid och därmed främjar Sveriges och EU:s klimatmål.

– Att avskilja och lagra 500 000 ton koldioxid per år har stor betydelse för klimatet, men innan vi sätter planen i verket måste vi vara säkra på vad det betyder för närmiljö och produktionsprocess på Igelstaverket. Det är också av största vikt att få de finansiella förutsättningarna på plats. Det här är inte något som ska göra fjärrvärmen dyrare, säger projektägare Leif Bodinson i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Söderenergi är Sveriges fjärde största fjärrvärmeproducent och den tredje projektfasen kommer att pågå fram till augusti 2024. Målet är att kunna möta byggstart av en processanläggning år 2026.

– Vi vet att vi kan göra skillnad, det är därför vi satsar på den nya tekniken. Förutsättningarna för att kunna producera negativa utsläpp på anläggningen via bio-CCS är bland de bästa i Sverige. Igelstaverket har också en egen hamn med direkt tillgång till Östersjön. Det gör Söderenergi till en stark aktör för att tillsammans med branschkollegor ta täten inom utvecklingen av negativa utsläpp och visa att det går att realisera en fullskalig bio-CCS-kedja i Sverige innan år 2030, säger Bodinson. 

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 april 2023 23:44

TV: En person knivhuggen i frisörsalong – Polisen utreder mordförsök

IMG_8463

Foto: Alexander Isa

En ung person vårdas just nu för knivskador i centrala Södertälje. Polis och ambulans har kallats till platsen och personen ska föras till sjukhus.

Under torsdagskvällen vid 19-tiden utbröt ett larm om en stickskada i en frisörsalong belägen på Nygatan.

En ung man rapporteras ha blivit skadad av ett än så länge okänt föremål, enligt uppgifter till Telgenytt har mannen blivit knivhuggen. Polisen, tillsammans med ambulanstjänsten, skyndade till platsen för att hantera situationen. Enligt polisens första uppgifter är den skadade personen vid medvetande och anses vara stabil.

– Personen har blivit stickskadad, men är vaken och talbar, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Mannen, som är i 20-års åldern ska föras till sjukhus för vidare vård och polisen polsen kommer att klarlägga händelseförloppet.

”En förundersökning om försök till mord är inledd. Skadorna som mannen har fått är lindriga.”, skriver polisen

En polisjakt har inletts efter en gärningsperson, men i nuläget är ingen person gripen.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 19:23
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 22:37

Domstolen fastslår miljardböter för Scania i kartellfall

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

Efter en långdragen rättsprocess fastställde idag EU-domstolen böter på 881 miljoner euro mot Scania för deras delaktighet i en europeisk lastbilskartell.

Den långdragna rättstvisten kring Scanias deltagande i en lastbilskartell nådde idag sitt slut. EU-domstolen har slutgiltigt fastställt böterna på 881 miljoner euro, motsvarande cirka 10 miljarder svenska kronor, som ursprungligen utfärdades 2017. Scania döms för att ha koordinerat priser tillsammans med fem andra ledande lastbilstillverkare – Volvo/Renault, Daimler, DAF, Iveco och MAN – över en period på 14 år.

(Annonslänk)

Det framkom att kartellen inte bara samordnade priserna på lastbilarna utan även hur kostnaderna för ny teknik och anpassning till strängare utsläppsregler skulle överföras till kunderna. Trots flera överklaganden står domen nu fast, där Scania var den enda tillverkaren som valde att bestrida EU:s beslut.

De andra inblandade företagen – Volvo/Renault, Daimler, DAF och Iveco – accepterade sina böter, som tillsammans uppgick till miljarder euro. MAN, som också deltog i kartellen, undgick böter genom att avslöja överenskommelsen till EU-kommissionen.

Scania hade redan ekonomiskt förberett sig för denna utgång och betalade bötesbeloppet för några år sedan, vilket innebär att den ekonomiska påverkan redan har hanterats av företaget.

– Vi har under hela processen sagt att vi följt alla regler så givetvis är den här domen beklaglig och fel. Vi är besvikna. säger Erik Bratthall, presschef på Scania, till SVT Nyheter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 17:35
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 17:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors