Företag i fokus:

SD går emot forskningen igen

Axelander Rosenberg shot for commercial purposes Moderaterna Södertälje

Alexander Rosenberg, Moderaterna Södertälje

Joachim Hagström (SD) skriver att förslaget om att gå vidare med åtgärderna för att hantera PM10-problematiken vid Turinge- och Birkakorsen förefaller tondövt.

Det är dock inte förvånande att Sverigedemokraterna inte hör tonerna i förslaget, hållbarhet är varken något de profilerat eller bekantat sig med de senaste åren. Senast debatten om PM10 var igång i fullmäktige kallade deras talesperson i frågorna, Tommy Hansson (SD), klimatförändringar för ”tungomålstalande” och dåvarande gruppledare försvarade i sin tur Hansson med att Sverigedemokraterna ”inte har så stora tankar om alla partiklar och koldioxider”.

Men det är aldrig försent att skapa sig nya bekantskaper.

Att föreslå åtgärder, såsom införandet av dubbdäcksförbud i anslutning till Mälarbron är inget man drömmer om som kommunpolitiker, men läget är tyvärr så pass allvarligt att det är nödvändigt.

I Södertälje har luftkvaliteten uppmätts som en av landets sämsta och hotar nu drabba Södertälje med miljonviten från EU, förbud mot att genomföra bostadsplaner och inte minst våra medborgares hälsa. Sverigedemokraterna har med andra ord fel. Förslaget kan i bästa fall förhindra vitesbeloppet, stoppad tillväxt och den försämrade folkhälsan. Det vill säga, skapa förutsättningar för att förbättra invånarnas omgivning. Och i värsta fall kan förslaget utgöra ett irritationsmoment för befolkningen, vilket bör ställas i paritet med ovan nämnda orsaker.

Det är lustigt hur Sverigedemokraterna konstaterar att det måste bli ett slut på politikers höftande av förslag och dekret, samtidigt som de själva föreslår en långsiktig lösning som är allt annat än genomtänkt eller hållbar. Den dåliga luftkvaliteten i Södertälje är här och nu och åtgärderna har redan dröjt alldeles för länge. Att då, likt Sverigedemokraterna, föreslå en lösning som ska ske på lång sikt, som kräver renovering av fullt fungerande vägar och som dessutom kommer öka halterna av PM10 ytterligare är orimligt.

(Annonslänk)

I en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, framkommer det att betong genererar högre halter av PM10 än asfalt. Att byta ut asfalt mot betong kommer med andra ord inte att lösa problematiken med PM10 och den dåliga luftkvalitén.

I stället kommer Sverigedemokraternas förslag se till att hotet om vitesbeloppet från EU, stoppad tillväxt och ytterligare försämrad hälsa för våra invånare blir till verklighet. Är det verkligen något Sverigedemokraterna vill?

Ett dubbdäcksförbud i anslutning till problemområden är en av de enskilt effektivaste åtgärderna för att minska höga halter av PM10 och på så vis värna invånarnas hälsa.

Hagström har däremot rätt i två saker. För det första, beslutet i sig kommer inte rädda miljön ensamt. Det som ligger på bordet är en rad åtgärder som borde ha genomförts för lång tid sedan. De rapporter som kommunen tagit fram pekar på att ett dubbdäcksförbud i anslutning till problemområden är en av de enskilt effektivaste åtgärderna för att minska höga halter av PM10 och på så vis värna invånarnas hälsa.

För det andra, Hagström har alldeles rätt i att beslutet kommer få reell påverkan för människor här och nu. Det är också därför det är alldeles nödvändigt att vi genomföra detta. Påverkan ligger däremot i en bättre luftkvalitet och i förlängningen en bättre hälsa, ekonomi och miljö.

I stället för att bete sig som en miljöpolitisk Chronschough kanske Sverigedemokraterna kan försöka visa att Hanssons kommentarer om klimatet inte var hela partiets åsikter – men då kräver det att man tar problemet på allvar. Problemet som vi tillsynes tycks vara överens om – den dåliga luftkvalitén.

Kanske hörs tonerna något tydligare nu och förhoppningsvis kan Sverigedemokraterna skapa sig en ny bekantskap.

Alexander Rosenberg (M)

kommunalråd och tekniska nämndens ordförande

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2023 15:39
Senast uppdaterad: 28 april 2023 15:39

Misstänkt farligt föremål var ofarligt

F9D945C9-4C81-447F-98DC-4AB634EA288C

Foto: Anna Richardsson

Polisen har larmats till Bårsaberget efter att ett misstänkt farligt föremål hittats utomhus. Just nu har polisen spärrat av ett stort område på platsen och uppmanat boende att hålla sig inomhus enligt uppgifter till Telgenytt.

Under fredagskvällen, klockan 20:25, utlöstes en larm när ett misstänkt farligt föremål upptäcktes i Bårsta, vilket ledde till att polisen snabbt ryckte ut till platsen.

-Vi har fått in tips från SOS alarm om ett misstänkt föremål. En undersökning av platsen pågår, säger Towe Högg, polisens presstalesperson, till Telgenytt.

Just nu har polisen upprättat stora avspärrningar runt området där föremålet hittades på Karlslundsgatan.

Enligt uppgifter till Telgenytt får boende för närvarande inte gå in i sina bostäder. En person som befann sig på balkongen uppmanades av polis att snabbt att gå in.

Enligt uppgifter till Telgenytt har även nationella bombskyddet tillkallats för att genomföra en noggrann undersökning för att kontrollera föremålet.

Vid 21:30 upphävdes avspärrningarna på platsen runt Bårstaberget och enligt polisens uppgifter var föremålet ofarligt.

Foto: Anna Richardsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 18:59
Senast uppdaterad: 29 juli 2023 09:52

Uppåt för Farstanäs camping – ”Har burit frukt”

Ewert-Farstanas

Ewert Sjöstrand, projektledare på Södertälje kommun. Foto: Södertälje kommun/Privat

Våren 2022 beslutade Södertälje kommun att ta över Farstanäs camping efter tidigare arrendatorn Pigge Werkelin som lämnade efter 10 år. Nu rapporterar kommunen flera positiva resultat jämfört med föregående år.

– Trots att vi ännu inte börjat med den stora förändringen av Farstanäs, har det lilla vi gjort burit frukt, säger Ewert Sjöstrand, projektledare på Södertälje kommun och ansvarig för upprustningen av Farstanäs.

Farstanäs camping i Södertälje kommun är på uppgång efter att kommunen tog över platsen 2022 för att göra den mer attraktiv året runt. En ny rapport visar att antalet gästnätter har ökat med 60 procent under drygt halva sommaren, jämfört med föregående år. Intäkterna har också ökat med över 170 procent. Majoriteten av gästerna kommer från utlandet, framförallt från Tyskland och Nederländerna.

Nästa steg är att påbörja upprustningen av campingplatsen, inklusive nybyggnation av en restaurang och ett servicehus, vilket startar under hösten. Nästa sommar förväntas dock vara en temporär lösning på grund av pågående byggen.

– Sedan kan vi börja slå på den stora trumman med en ordentlig marknadsföring och när också stugorna finns på plats så kan det bli riktigt roligt. Det är en vacker plats som är värd många besökare, säger Ewert Sjöstrand

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 11:36
Senast uppdaterad: 28 juli 2023 11:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors