Företag i fokus:

SD går emot forskningen igen

Axelander Rosenberg shot for commercial purposes Moderaterna Södertälje

Alexander Rosenberg, Moderaterna Södertälje

Joachim Hagström (SD) skriver att förslaget om att gå vidare med åtgärderna för att hantera PM10-problematiken vid Turinge- och Birkakorsen förefaller tondövt.

Det är dock inte förvånande att Sverigedemokraterna inte hör tonerna i förslaget, hållbarhet är varken något de profilerat eller bekantat sig med de senaste åren. Senast debatten om PM10 var igång i fullmäktige kallade deras talesperson i frågorna, Tommy Hansson (SD), klimatförändringar för ”tungomålstalande” och dåvarande gruppledare försvarade i sin tur Hansson med att Sverigedemokraterna ”inte har så stora tankar om alla partiklar och koldioxider”.

Men det är aldrig försent att skapa sig nya bekantskaper.

Att föreslå åtgärder, såsom införandet av dubbdäcksförbud i anslutning till Mälarbron är inget man drömmer om som kommunpolitiker, men läget är tyvärr så pass allvarligt att det är nödvändigt.

I Södertälje har luftkvaliteten uppmätts som en av landets sämsta och hotar nu drabba Södertälje med miljonviten från EU, förbud mot att genomföra bostadsplaner och inte minst våra medborgares hälsa. Sverigedemokraterna har med andra ord fel. Förslaget kan i bästa fall förhindra vitesbeloppet, stoppad tillväxt och den försämrade folkhälsan. Det vill säga, skapa förutsättningar för att förbättra invånarnas omgivning. Och i värsta fall kan förslaget utgöra ett irritationsmoment för befolkningen, vilket bör ställas i paritet med ovan nämnda orsaker.

Det är lustigt hur Sverigedemokraterna konstaterar att det måste bli ett slut på politikers höftande av förslag och dekret, samtidigt som de själva föreslår en långsiktig lösning som är allt annat än genomtänkt eller hållbar. Den dåliga luftkvaliteten i Södertälje är här och nu och åtgärderna har redan dröjt alldeles för länge. Att då, likt Sverigedemokraterna, föreslå en lösning som ska ske på lång sikt, som kräver renovering av fullt fungerande vägar och som dessutom kommer öka halterna av PM10 ytterligare är orimligt.

(Annonslänk)

I en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, framkommer det att betong genererar högre halter av PM10 än asfalt. Att byta ut asfalt mot betong kommer med andra ord inte att lösa problematiken med PM10 och den dåliga luftkvalitén.

I stället kommer Sverigedemokraternas förslag se till att hotet om vitesbeloppet från EU, stoppad tillväxt och ytterligare försämrad hälsa för våra invånare blir till verklighet. Är det verkligen något Sverigedemokraterna vill?

Ett dubbdäcksförbud i anslutning till problemområden är en av de enskilt effektivaste åtgärderna för att minska höga halter av PM10 och på så vis värna invånarnas hälsa.

Hagström har däremot rätt i två saker. För det första, beslutet i sig kommer inte rädda miljön ensamt. Det som ligger på bordet är en rad åtgärder som borde ha genomförts för lång tid sedan. De rapporter som kommunen tagit fram pekar på att ett dubbdäcksförbud i anslutning till problemområden är en av de enskilt effektivaste åtgärderna för att minska höga halter av PM10 och på så vis värna invånarnas hälsa.

För det andra, Hagström har alldeles rätt i att beslutet kommer få reell påverkan för människor här och nu. Det är också därför det är alldeles nödvändigt att vi genomföra detta. Påverkan ligger däremot i en bättre luftkvalitet och i förlängningen en bättre hälsa, ekonomi och miljö.

I stället för att bete sig som en miljöpolitisk Chronschough kanske Sverigedemokraterna kan försöka visa att Hanssons kommentarer om klimatet inte var hela partiets åsikter – men då kräver det att man tar problemet på allvar. Problemet som vi tillsynes tycks vara överens om – den dåliga luftkvalitén.

Kanske hörs tonerna något tydligare nu och förhoppningsvis kan Sverigedemokraterna skapa sig en ny bekantskap.

Alexander Rosenberg (M)

kommunalråd och tekniska nämndens ordförande

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2023 15:39
Senast uppdaterad: 28 april 2023 15:39

Restaurang utsatt för ”smash and grab”-försök

Polis

Arkivbild

Natten mot onsdag inträffade ett ”smash and grab”-försök i Nykvarn. Flera polispatruller deltog i sökandet efter att gärningspersonerna hade flytt från platsen till fots.

Klockan 02:11  inträffade en dramatisk händelse när ett fordon körde in i en restaurang i Nykvarn.

-Polisens bedömning av händelsen är att det inte rör sig om en trafikolycka, utan syftet har varit att ta sig in i restaurangen för att stjäla, skriver polisen på sin hemsida.

Enligt polisens uppgifter utlöstes ett inbrottslarm samtidigt som flera vittnen rapporterade att två misstänkta gärningspersoner hade använt sig av en ”smash and grab”-metod. Taktik innebar att de körde en bil rakt in i restaurangens lokaler för att komma åt värdefulla tillgångar.

Polisen agerade snabbt, och flera patruller ryckte ut för att söka efter de flyende gärningspersonerna. Under sökandet genomfördes kontroller av ett par personer, och flera vittnen hördes för att samla in mer information om händelsen.

Ingen misstänkt person är för närvarande gripen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 13:22
Senast uppdaterad: 26 juli 2023 13:22

INSÄNDARE: Fördömer starkt koranbränningarna

0EDF4B41-038D-4EA3-9FDE-535B827429C5

Högerextremistern Rasmus Paludan och Salwan Momika från Järna. Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd 

Jag vill med dessa rader visa ett starkt fördömande och avståndstagande från koranbränningarna. Dessa handlingar är inget annat än att skapa motsättningar grupper emellan och ge fog till extremister att utvidga dessa motsättningar och fördomar ännu mer.

Jag har stor respekt för yttrandefriheten och självklart ska vi värna om det, men man kan inte dölja sig genom yttrandefriheten och kränka andra människor. Det är inget annat än hets mot folkgrupp.

Att bränna heliga skrifter är en handling som är ”hets mot folkgrupp snarare än yttrandefrihet”.

Regeringen snarast bör komma med en förordning som reglerar dessa kränkande handlingar tills man ser över lagen och regelverket utan att behöva angripa yttrandefriheten.

Jag, som kristen svensk assyrier/syrian och f.d. Riksdagsledamot tar starkt avstånd från koranbränningarna och fördömer dessa handlingar som riktar sig mot alla grupper som har en viss tro oavsett vilken tro det handlar om.

Extremism och fanatism skall bekämpas oavsett om det kommer från höger, vänster, muslim eller kristen. Vi ska sträva efter en mosaik för att få en bättre värld där alla lever med respekt, i fred, sida vid sida oavsett tro och bakgrund.

Yilmaz Kerimo,
Fd Riksdagsledamot

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 11:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors