Företag i fokus:

Deras turnering har växt till en av Sörmlands största

AFF527DE-DFAF-44BB-8830-6327140E0E42

Medarrangörerna Gabi Gaurie och George Glor. Foto: Alexander Isa

Fotbollsföräldrar i Södertälje står värd för en av de största turneringarna i Sörmland – Södertäljecupen. Turneringen som pågår i två dagar och inleddes under lördagen har lockat över 50 lag från hela landet.

För andra året i rad arrangeras en fotbollsturnering på Östertälje IP som lockat lag från hela landet, inklusive Åland. Turneringen har även fått mycket uppmärksamhet och stöd från ett 10-tal sponsorer, vilket visar på dess popularitet. Bakom arrangemanget står föräldrar och lagledare från ungdomslaget Syrianska P12 som arbetat hårt för att skapa en social mötesplats för barn och ungdomar som har lidit under isoleringen på grund av pandemin.

– Vi vill visa att Södertälje kan och klarar av stora folkgrupper där alla känner sig trygga. Det ska pratas gott om Södertälje, säger George Glor, på ungdomsakademin och tränare för Syrianska, till Telgenytt.

Klubben Mjölby IF reste hela vägen från Östergötland för att delta i Södertäljecupen. Foto: Alexander Isa

Här vill föräldrar och lagledare, som tagit initiativet till turneringen, skapa en positiv och trygg miljö där barnen kan ha kul tillsammans och där alla kan delta.

Under fotbollsturneringen som hölls i Östertälje visade fotbollsföräldrarna från Syrianska verkligen vad samarbete och engagemang kan åstadkomma. De stod för aktiviteter för alla barn samtidigt som de hjälpte till med grillning av hamburgare och korv till spelarna och deras familjer samtidigt som de strukturerat skapade ett fantastiskt upplägg, viket bidrog till en lyckad dag för alla deltagare.

– Jättebra arrangerad cup som barnen uppskattade. De hade en rolig dag med många matcher och massa roliga aktiviteter mellan matcherna, säger Siros Melkemichel, lagledare till Syrianskas pojkar födda 2015, till Telgenytt.

Lagledaren Siros Melkemichel. Foto: Alexander Isa

– Det är en möjlighet att visa upp det positiva som Södertälje har att erbjuda och att visa upp att större grupper av människor kan samlas för att spela fotboll, säger George.

Fotboll är en sport som förenar och skapar gemenskap, och denna turnering har verkligen lyckats uppfylla dessa värden. Förra året var bara ett tiotal lag anmälda till turneringen, men i år deltar över 50 lag.

Intresset var stort när turneringen arrangerades 2022, men i år exploderade efterfrågan och växt till en av Sörmlands största turneringar för ungdomar. Nu hoppas arrangörerna att turneringen blir ett återkommande inslag med fler lag till nästa år.

– Det som är viktigast är att skapa minne för dessa barn och visa hur roligt man kan ha. Vi ledare strävar efter att göra den här cupen årligen och göra den större där vi samlar ännu mer människor och barn från hela landet, säger George Glor till Telgenytt.

Under lördagen stod Syrianska P12 som vinnare.

Fotbollsklubben från Stocksund deltog. Foto: Alexander Isa

Vännerna Lukas Melkemichel och William Varli. Foto: Alexander Isa

Föräldern Filiz Jenee. Foto: Alexander Isa

Edward Melkemichel. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Grillningen av hamburgare och korv sköttes av Mikeal Jene (i mitten) och flera andra föräldrar. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Inte en parkeringsplats ledig. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2023 20:38
Senast uppdaterad: 30 april 2023 07:43

Allt fler tar automatkörkort – Södertälje leder utvecklingen

Automat-bil-Jean-Philippe-Delberghe-Unsplash

Foto: Jean-Philippe Delberghe, Unsplash

Allt fler väljer att ta körkort för automatbil – både i Stockholms län och i riket som helhet. Och bland de som kört upp i Södertälje är andelen näst störst i landet. 

Det blir allt vanligare att ta körkort villkorat för automatväxlade bilar i Sverige – som alltså inte får användas i bilar med manuell växel. Av de som gjorde en godkänd uppkörning för B-körkort 2017 körde var tionde upp för automat. Hittills i år är det nästan var tredje körkortstagare.

Samma utveckling ses Stockholms län, och här går utvecklingen snabbare än i riket som helhet. Här har andelen automatkörkort ökat från 21 procent 2017 till 54 procent hittills i år. Störst är andelen bland dem som kör upp i Järfälla där 1 420 av de 2 417 som kört upp för B-körkort hittills i år begränsade sig till automatväxlad bil. Det motsvarar 59 procent och är den högsta andelen av alla Trafikverkets provtagningsorter. Det kan jämföras med 28 procent – 143 av 513 – i Norrtälje där andelen är lägst i Stockholms län.

I Södertälje har hittills i år har 1 390 av de 2 515 som klarat uppkörningen tagit automatkort – 55 procent. Det är den näst största andelen i landet.

Av alla som har körkort i Sverige är det fortfarande bara någon procent som är begränsade till automatväxlade bilar, men de senaste åren har utvecklingen gått snabbt. På Trafikverket konstaterar man att de allra flesta nya bilar som säljs är automatväxlade – även de som inte är eldrivna.
För den som ångrar sig går det att häva villkoret genom att göra en ny uppkörning. Men det är inte särskilt vanligt och rör sig om några hundra personer per år.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 10:33
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 10:33

Hyresgäst anmäls för olaglig kameraövervakning

Kamera Verisure pressbild

Pressbild: Verisure

En anmälan om misstänkt olaglig kameraövervakning har inkommit till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Detta efter att en person har installerat en kamera i sitt hem, riktad mot allmänheten.

Telge Bostäder, det kommunala fastighetsbolaget, har inkommit med en anmälan till IMY på grund av misstankar om att någon bryter mot kamerabevakningslagen och dataskyddsförordningen som reglerar kameraövervakning.

(Annonslänk)

I anmälan framför Telge Bostäder att kameran, som är placerad i lägenheten, är riktad mot fastighetens ytterdörr och fångar allmänheten på bild. Enligt bolaget har hyresgästerna fått information om den olovliga kameraövervakningen, men att detta har inte gett några resultat.

”Kameran är riktad mot porten och kan därför fånga förbipasserande. Men framför allt är det våra hyresgäster som känner sig obekväma och iakttagna.”, skriver Telge Bostäder i anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten.

Enligt kamerabevakningslagen behöver privatpersoner inte särskilt tillstånd, men de måste däremot följa dataskyddsförordningen, särskilt om de vill använda kameraövervakning utomhus.

Det är ännu inte fastställt om Integritetsskyddsmyndigheten väljer att utreda ärendet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 22:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors