Företag i fokus:

Deras turnering har växt till en av Sörmlands största

AFF527DE-DFAF-44BB-8830-6327140E0E42

Medarrangörerna Gabi Gaurie och George Glor. Foto: Alexander Isa

Fotbollsföräldrar i Södertälje står värd för en av de största turneringarna i Sörmland – Södertäljecupen. Turneringen som pågår i två dagar och inleddes under lördagen har lockat över 50 lag från hela landet.

För andra året i rad arrangeras en fotbollsturnering på Östertälje IP som lockat lag från hela landet, inklusive Åland. Turneringen har även fått mycket uppmärksamhet och stöd från ett 10-tal sponsorer, vilket visar på dess popularitet. Bakom arrangemanget står föräldrar och lagledare från ungdomslaget Syrianska P12 som arbetat hårt för att skapa en social mötesplats för barn och ungdomar som har lidit under isoleringen på grund av pandemin.

– Vi vill visa att Södertälje kan och klarar av stora folkgrupper där alla känner sig trygga. Det ska pratas gott om Södertälje, säger George Glor, på ungdomsakademin och tränare för Syrianska, till Telgenytt.

Klubben Mjölby IF reste hela vägen från Östergötland för att delta i Södertäljecupen. Foto: Alexander Isa

Här vill föräldrar och lagledare, som tagit initiativet till turneringen, skapa en positiv och trygg miljö där barnen kan ha kul tillsammans och där alla kan delta.

Under fotbollsturneringen som hölls i Östertälje visade fotbollsföräldrarna från Syrianska verkligen vad samarbete och engagemang kan åstadkomma. De stod för aktiviteter för alla barn samtidigt som de hjälpte till med grillning av hamburgare och korv till spelarna och deras familjer samtidigt som de strukturerat skapade ett fantastiskt upplägg, viket bidrog till en lyckad dag för alla deltagare.

– Jättebra arrangerad cup som barnen uppskattade. De hade en rolig dag med många matcher och massa roliga aktiviteter mellan matcherna, säger Siros Melkemichel, lagledare till Syrianskas pojkar födda 2015, till Telgenytt.

Lagledaren Siros Melkemichel. Foto: Alexander Isa

– Det är en möjlighet att visa upp det positiva som Södertälje har att erbjuda och att visa upp att större grupper av människor kan samlas för att spela fotboll, säger George.

Fotboll är en sport som förenar och skapar gemenskap, och denna turnering har verkligen lyckats uppfylla dessa värden. Förra året var bara ett tiotal lag anmälda till turneringen, men i år deltar över 50 lag.

Intresset var stort när turneringen arrangerades 2022, men i år exploderade efterfrågan och växt till en av Sörmlands största turneringar för ungdomar. Nu hoppas arrangörerna att turneringen blir ett återkommande inslag med fler lag till nästa år.

– Det som är viktigast är att skapa minne för dessa barn och visa hur roligt man kan ha. Vi ledare strävar efter att göra den här cupen årligen och göra den större där vi samlar ännu mer människor och barn från hela landet, säger George Glor till Telgenytt.

Under lördagen stod Syrianska P12 som vinnare.

Fotbollsklubben från Stocksund deltog. Foto: Alexander Isa

Vännerna Lukas Melkemichel och William Varli. Foto: Alexander Isa

Föräldern Filiz Jenee. Foto: Alexander Isa

Edward Melkemichel. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Grillningen av hamburgare och korv sköttes av Mikeal Jene (i mitten) och flera andra föräldrar. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Inte en parkeringsplats ledig. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2023 20:38
Senast uppdaterad: 30 april 2023 07:43

ADFA i nya insatser för krigsdrabbade armenier

AdFA

Foto: ADFA

Tusentals armenier har tvingats fly från sina hem efter att ha blivit attackerade av grannlandet Azerbadjan. Nu inleder ADFA en klädinsamling för att hjälpa de behövande, samtidigt som organisationens grundare, Nuri Kino, befinner sig på plats för att bidra med hjälp.

I mitten av september inledde azerbajdzjansk militär en attack mot den armeniska befolkningen i Nagorno-Karabach området med hjälp av stort artilleri och drönare. En attack som kallas för ”anti-terroroperation”, men dess mål verkar vara att försöka fördriva de 120.000 armenierna som bor i området, rapporterar DN.

Södertäljebaserade hjälp- och människorättsorganisationen ADFA har vid otaliga tillfällen samlat in och skickat kläder och förnödenheter till länder som Syrien, Libanon, Irak, Turkiet, Armenien och Ukraina. När Telgenytt nådde grundaren, den mångfaldigt prisbelönta journalisten och människorättsaktivisten Nuri Kino, befann han sig i Armeniens huvudstad Jerevan efter att ha befunnit sig vid gränsen mellan Armenien och Azerbajdzjan.

Han har även tillsammans med lokala hjälporganisationer startat ett flyktingboende för tvåhundra flyktingar.

– Det är ofattbart, skrämmande och läskigt att åter bli vittne till etnisk rensning. Över 100 000 armenier drevs på flykt på bara några dagar, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Armenier i Nagorno-Karabach-området avskurna från sina landsmän.
Den enda vägen till Armenien från området är den så kallade Latjinkorridoren, som sedan december 2022 har blockats av azerbajdzjansk militär.

– I tio månader blockerades de från mat, medicin  och elektricitet. När de ändå inte gav upp föll det bomber på dem, detta medan de köade för bröd. På bara några dagar tömdes det som varit deras hemland i tusentals år. Alla världsledare, FN, EU, alla har svikit dem. Gas och annat som av värde gick före armeniernas liv, säger Kino, som även har uttalat sig i den internationella tidningen Newsweek och har uppmärksammats av världsstjärnan Serj Tankian, sångaren i System Of A Down, som delade Kinos artikel.

”Jag är glad, trots omständigheterna, att vi kan göra goda gärningar för folket här i Armenien.”, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Nu väljer ADFA att återigen bidra från svenska mark genom att samla kläder och skor i Södertälje, men denna gång ska det insamlade inte transporteras till ett annat land utan säljas i Stockholm genom hjälporganisationen Heart som har secondhandbutiker i Haninge och Kungälv.

– Överskottet går sedan direkt till behövande. Använda kläder och skor i Sverige omvandlas till mat och medicin i länder som Irak och Armenien, säger Fahmi Afram som sitter i ADFA:s styrelse. 

Södertäljebon och styrlesemedlemmen, Fahmi Afram. Foto: ADFA

Medan de hjälper behövande i Armenien delar ADFAs volontärer även ut mat och vatten i de syriska städerna Hassakeh och Qamshli och fortsätter att finansiera en vårdmottagning i Libanon. Hjälporganisationen svarade också snabbt på den fruktansvärda bröllopsbranden i Irak och samlade in och skickade 200.000 kronor till medicinsk hjälp, och planerar nu ytterligare insatser för offren efter branden. Totalt beräknar organisationen de senaste veckorna ha skickat cirka 800.000 kronor till behövande i Irak, Syrien, Libanon och Armenien.

– Vi är mycket tacksamma över alla generösa bidrag, stora som små. Fattigpensionärer som bidrar med 20 kronor, andra som skänker några tusen. Vi är överväldigade av all kärlek till medmänniskan, säger Elgeskog och fortsätter med att vädja till Södertäljebor att komma med så mycket kläder som möjligt till insamlingen. Hon poängterar att allt ska vara rent, helt och vikt, så att plaggen ska kunna säljas, säger Annika Elgeskog, influenser och styrelseledamot ADFA.

Insamlingen kommer att hållas den 14 och 15 oktober mellan klockan 11 och 19 på parkeringen utanför restaurang Flames i Weda.

Annika Elgeskog delar ut förnödenheter. Foto: ADFA

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 14:01
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 14:41

KLART: Då börjar dubbdäcksförbudet gälla i Södertälje

2CF4B10E-4F7F-4310-AA5B-5CBADFB3BE33

Turingekorset. Foto: Cc / Alexander Isa

Nu står det klart att det införs ett dubbdäcksförbud vid Birkakorset, Mälarbron och Turingekorset. Beslutet fattades av kommunfullmäktige under måndagen.

Om två år kommer det att gälla ett totalförbud mot att köra bil med dubbdäck på vissa gator i Södertälje, inklusive på Mälarbron.

Bakgrunden är att minska de höga halterna av hälsofarliga PM10-partiklar i luften och bland annat stoppade byggnadsprojekt. Ett av åtgärdsprogrammen för att minska utsläppen är att införa ett dubbdäcksförbud, vilket har fått kritik från flera håll.

Men nu har kommunledningen klubbat igenom förslaget om ett dubbdäcksförbud. Beslutet väntas träda i kraft den första oktober 2025, men de meddelar det nu för att ge invånarna tillräckligt med tid att skaffa nya däck.

Det är dock ännu inte helt fastställt vilka vägar som kommer omfattas av dubbdäcksförbudet och hur det ska implementeras.

Läs även: – Dubbdäckförbudet: Negativa konsekvenser för stadskärnan

Dubbdäcksförbud över Mälarbron börjar gälla den 1 oktober 2025. Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 10:33
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 10:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors