Företag i fokus:

Deras turnering har växt till en av Sörmlands största

AFF527DE-DFAF-44BB-8830-6327140E0E42

Medarrangörerna Gabi Gaurie och George Glor. Foto: Alexander Isa

Fotbollsföräldrar i Södertälje står värd för en av de största turneringarna i Sörmland – Södertäljecupen. Turneringen som pågår i två dagar och inleddes under lördagen har lockat över 50 lag från hela landet.

För andra året i rad arrangeras en fotbollsturnering på Östertälje IP som lockat lag från hela landet, inklusive Åland. Turneringen har även fått mycket uppmärksamhet och stöd från ett 10-tal sponsorer, vilket visar på dess popularitet. Bakom arrangemanget står föräldrar och lagledare från ungdomslaget Syrianska P12 som arbetat hårt för att skapa en social mötesplats för barn och ungdomar som har lidit under isoleringen på grund av pandemin.

– Vi vill visa att Södertälje kan och klarar av stora folkgrupper där alla känner sig trygga. Det ska pratas gott om Södertälje, säger George Glor, på ungdomsakademin och tränare för Syrianska, till Telgenytt.

Klubben Mjölby IF reste hela vägen från Östergötland för att delta i Södertäljecupen. Foto: Alexander Isa

Här vill föräldrar och lagledare, som tagit initiativet till turneringen, skapa en positiv och trygg miljö där barnen kan ha kul tillsammans och där alla kan delta.

Under fotbollsturneringen som hölls i Östertälje visade fotbollsföräldrarna från Syrianska verkligen vad samarbete och engagemang kan åstadkomma. De stod för aktiviteter för alla barn samtidigt som de hjälpte till med grillning av hamburgare och korv till spelarna och deras familjer samtidigt som de strukturerat skapade ett fantastiskt upplägg, viket bidrog till en lyckad dag för alla deltagare.

– Jättebra arrangerad cup som barnen uppskattade. De hade en rolig dag med många matcher och massa roliga aktiviteter mellan matcherna, säger Siros Melkemichel, lagledare till Syrianskas pojkar födda 2015, till Telgenytt.

Lagledaren Siros Melkemichel. Foto: Alexander Isa

– Det är en möjlighet att visa upp det positiva som Södertälje har att erbjuda och att visa upp att större grupper av människor kan samlas för att spela fotboll, säger George.

Fotboll är en sport som förenar och skapar gemenskap, och denna turnering har verkligen lyckats uppfylla dessa värden. Förra året var bara ett tiotal lag anmälda till turneringen, men i år deltar över 50 lag.

Intresset var stort när turneringen arrangerades 2022, men i år exploderade efterfrågan och växt till en av Sörmlands största turneringar för ungdomar. Nu hoppas arrangörerna att turneringen blir ett återkommande inslag med fler lag till nästa år.

– Det som är viktigast är att skapa minne för dessa barn och visa hur roligt man kan ha. Vi ledare strävar efter att göra den här cupen årligen och göra den större där vi samlar ännu mer människor och barn från hela landet, säger George Glor till Telgenytt.

Under lördagen stod Syrianska P12 som vinnare.

Fotbollsklubben från Stocksund deltog. Foto: Alexander Isa

Vännerna Lukas Melkemichel och William Varli. Foto: Alexander Isa

Föräldern Filiz Jenee. Foto: Alexander Isa

Edward Melkemichel. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Grillningen av hamburgare och korv sköttes av Mikeal Jene (i mitten) och flera andra föräldrar. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Inte en parkeringsplats ledig. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2023 20:38
Senast uppdaterad: 30 april 2023 07:43

DEBATT: Kommunrankningen är en skam som kräver handling

Anna Syr.

Kristemokraternas gruppledare, Anna Syrjänen.

I den senaste näringslivsmätningen hamnar Södertälje kommun bland de sämsta i landet. Det är en återkommande brist på service, bemötande och en byråkratisk handläggning av stöd och service till företag i kommunen. Detta utgör ett hinder för företag som vill utvecklas och expandera, och det försvårar etablering av nya aktörer som kan skapa arbetstillfällen.

Vår kommun har den högsta arbetslösheten i länet och lider av utanförskap och otrygghet. Att ha fler välmående företag skulle bidra till fler jobb och ökade skatteintäkter, vilket i sin tur skulle göra fler invånare självförsörjande och minska antalet personer som är beroende av bidrag.

Den senaste rapporten från Svenskt Näringsliv placerar vår kommun på oroande plats 241 – den klart sämsta rankningen hittills. Det är hög tid att ta itu med detta uttalade problem och göra allt som krävs för att förbättra vårt företagsklimat.

Under flera år har Södertälje legat i bottenträsket, och varje år har vi hoppats på förbättringar. Dessvärre har det blivit sämre istället för bättre. Vi befinner oss nu på en plats som ingen kommun bör vara stolt över. För att förstå allvaret i situationen måste vi titta närmare på vad den här rankningen egentligen innebär.

”Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar”

Rankningen baseras på en analys av 18 olika faktorer som påverkar företagsklimatet i våra kommuner. Visst har vi sett positiva förändringar på vissa områden, som politikernas attityder till företagande och tillgången till kompetens. Men det är uppenbart att vi har mycket arbete framför oss på övriga områden.

Det mest oroande är brottsligheten och otryggheten. Under rubriken ”Påverkan av brottslighet/otrygghet” har vi tappat hela fem placeringar och är nu rankade sämst i landet, på plats 290. Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar.

”Vår ranking visar att det finns ett missnöje bland företagen i Södertälje.”, skrev Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Det minsta vi kan göra är att använda rankningarna som ett verktyg för att förbättra vår verksamhet. På samma sätt som kommunen gör och analyserar HME-undersökningarna (hållbart medarbetarengagemang) och hanterar dem i alla berörda verksamheter, borde vi också göra med mätningar som handlar om Södertäljes företagsklimat.
Alla som arbetar inom kommunen borde förstå vikten av ett fungerande näringsliv och ha en positiv inställning gentemot våra företagare. Analysarbetet från rankningen får inte samla damm på näringslivsavdelningen, det måste spridas till samtliga avdelningar i Stadshuset och ägas tillsammans av alla som arbetar för Södertäljebornas bästa.

”Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen”

Moderaterna har infört en ny arbets- och näringslivsnämnd, som nu är igång och som bland annat syftar till att förbättra företagsklimatet. Både Kristdemokraterna och kommuninvånarna har höga förväntningar på nämnden, som förhoppningsvis kommer att leverera mätbara resultat genom förbättrad service, ökat stöd och minskad byråkrati.

Vi utgår ifrån att majoriteten (M-S-MP) tar ett kraftfullt grepp om denna ödesfråga. Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen. Kristdemokraterna vill se konkreta åtgärder – ett inbjudande ”dukat bord”, som förbättrar tryggheten och skapar en god miljö för näringslivet att verka i.

Det är hög tid att vi tar ett steg framåt och sätter Södertälje på kartan som en attraktiv plats för företagare. Vår stad och dess invånare förtjänar inget mindre än det bästa.

Anna Syrjänen, Kristdemokraterna
Gruppledare

Läs även:
INSÄNDARE: – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Derbyt mellan Syrianska och Assyriska avbröts

CD627F4E-956D-46C2-AFA0-6F19C1CC2DEF

Foto: Shamash Oyal

Det andra mötet mellan Syrianska och Assyriska på Södertälje fotbollsarena avbröts i den 77:e minuten.

Det var en härlig och spännande fotbollsmatch mellan två lag, men den tyvärr fick avbrytas med drygt en kvart kvar att spela. Med ställningen 1-1 gick lagen ut för att inleda den andra halvleken, men redan då avbröts matchen på grund av den kraftiga pyrotekniken som fyllde arenan med rök.

En varning gick ut i högtalarna till båda fansen om att matchen skulle avbrytas vid upprepningen. Matchen hann spelas i cirka 30 minuter till innan fansen återigen tände pyroteknik, och matchen blåstes av, vilket ledde till besvikna fans som inte fick se det efterlängtade derbyt mellan syskonlagen till slut.

Matchen avbröts i den 77:e matchminuten med ställningen 1-2 till gästande Assyriska. Det är för närvarande oklart om matchen kommer att återupptas senare, eventuellt utan publik.

Pyroteknik antändes av båda lagens supportrar. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 oktober 2023 17:02
Senast uppdaterad: 1 oktober 2023 17:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors