Företag i fokus:

Deras turnering har växt till en av Sörmlands största

AFF527DE-DFAF-44BB-8830-6327140E0E42

Medarrangörerna Gabi Gaurie och George Glor. Foto: Alexander Isa

Fotbollsföräldrar i Södertälje står värd för en av de största turneringarna i Sörmland – Södertäljecupen. Turneringen som pågår i två dagar och inleddes under lördagen har lockat över 50 lag från hela landet.

För andra året i rad arrangeras en fotbollsturnering på Östertälje IP som lockat lag från hela landet, inklusive Åland. Turneringen har även fått mycket uppmärksamhet och stöd från ett 10-tal sponsorer, vilket visar på dess popularitet. Bakom arrangemanget står föräldrar och lagledare från ungdomslaget Syrianska P12 som arbetat hårt för att skapa en social mötesplats för barn och ungdomar som har lidit under isoleringen på grund av pandemin.

– Vi vill visa att Södertälje kan och klarar av stora folkgrupper där alla känner sig trygga. Det ska pratas gott om Södertälje, säger George Glor, på ungdomsakademin och tränare för Syrianska, till Telgenytt.

Klubben Mjölby IF reste hela vägen från Östergötland för att delta i Södertäljecupen. Foto: Alexander Isa

Här vill föräldrar och lagledare, som tagit initiativet till turneringen, skapa en positiv och trygg miljö där barnen kan ha kul tillsammans och där alla kan delta.

Under fotbollsturneringen som hölls i Östertälje visade fotbollsföräldrarna från Syrianska verkligen vad samarbete och engagemang kan åstadkomma. De stod för aktiviteter för alla barn samtidigt som de hjälpte till med grillning av hamburgare och korv till spelarna och deras familjer samtidigt som de strukturerat skapade ett fantastiskt upplägg, viket bidrog till en lyckad dag för alla deltagare.

– Jättebra arrangerad cup som barnen uppskattade. De hade en rolig dag med många matcher och massa roliga aktiviteter mellan matcherna, säger Siros Melkemichel, lagledare till Syrianskas pojkar födda 2015, till Telgenytt.

Lagledaren Siros Melkemichel. Foto: Alexander Isa

– Det är en möjlighet att visa upp det positiva som Södertälje har att erbjuda och att visa upp att större grupper av människor kan samlas för att spela fotboll, säger George.

Fotboll är en sport som förenar och skapar gemenskap, och denna turnering har verkligen lyckats uppfylla dessa värden. Förra året var bara ett tiotal lag anmälda till turneringen, men i år deltar över 50 lag.

Intresset var stort när turneringen arrangerades 2022, men i år exploderade efterfrågan och växt till en av Sörmlands största turneringar för ungdomar. Nu hoppas arrangörerna att turneringen blir ett återkommande inslag med fler lag till nästa år.

– Det som är viktigast är att skapa minne för dessa barn och visa hur roligt man kan ha. Vi ledare strävar efter att göra den här cupen årligen och göra den större där vi samlar ännu mer människor och barn från hela landet, säger George Glor till Telgenytt.

Under lördagen stod Syrianska P12 som vinnare.

Fotbollsklubben från Stocksund deltog. Foto: Alexander Isa

Vännerna Lukas Melkemichel och William Varli. Foto: Alexander Isa

Föräldern Filiz Jenee. Foto: Alexander Isa

Edward Melkemichel. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Grillningen av hamburgare och korv sköttes av Mikeal Jene (i mitten) och flera andra föräldrar. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Inte en parkeringsplats ledig. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2023 20:38
Senast uppdaterad: 30 april 2023 07:43

KLART: Han blir kommunens nya stadsdirektör

Magnus-Gyllen

Foto: Södertälje kommun

Södertälje har avslutat rekryteringen efter cirka 30 sökande till tjänsten som stadsdirektör. Det blir den erfarne Magnus Gyllestad som tillträder som kommunens nya högsta chef

– Jag ser verkligen fram emot att komma till Södertälje, säger kommunens nya stadsdirektör.

I början av sommaren bekräftade Stefan Hollmark att han avslutar tjänsten som kommunens nya stadsdirektör efter knappt två år på posten. Sedan dess har en intensiv rekryteringsprocess pågått för att hitta en ersättare, vilket kommunen nu har meddelat att de har gjort.

Magnus Gyllestad, nuvarande kommundirektör i Haninge kommun, är föreslagen som ny stadsdirektör i Södertälje kommun. Cirka 30 personer har visat intresse för tjänsten, men Gyllestad betraktas som huvudkandidaten. Men först återstår MBL-förhandlingar med fackliga organisationer och väntan på en obligatorisk säkerhetsprövning.

(Annonslänk)

– Som stadsdirektör ser jag det som en prioritet att stödja och främja ett blomstrande näringsliv, eftersom det är avgörande för Södertäljes framtid och välbefinnande för våra invånare, säger Magnus Gyllestad.

-Det är en spännande och dynamisk kommun i stark tillväxt. Jag har trivts bra i Haninge men känner efter sex år att det är dags för nästa steg. Jag hoppas att jag med min bakgrund och mina erfarenheter kan bidra på bästa sätt till att utveckla organisationen med målet att skapa ett gott liv för Södertäljeborna och ett hållbart samhälle, säger han.

Magnus Gyllestad har omfattande erfarenhet av ledande befattningar i politiskt styrda organisationer och har bland annat varit kommundirektör i Haninge sedan 2017. Han har även en utbildning som systemarkitekt och en officersexamen.

Kommunstyrelsen tog det eniga beslutet om anställningen idag, fredag den 29 september.

– Vi är mycket glada över att kunna rekrytera Magnus Gyllestad. Med sin mångåriga erfarenhet av att vara kommundirektör kommer han att axla rollen som stadsdirektör här i Södertälje bra. Jag är övertygad om att Magnus har de rätta egenskaperna för det arbetet, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S). 

Läs även: – LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 10:26
Senast uppdaterad: 29 september 2023 10:41

Planerad skyskrapa stoppas – ”Det är för högt”

Kommun

Förslag från 2017. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Det var bäddat för en 29 våningar hög skyskrapa i Södertälje. Men istället vände kommunen i sista stund och föreslår nu en betydligt lägre byggnad.

– Som förslaget ser ut nu så är det för högt, säger Andreas Pålsson, stadsarkitekt på Samhällsbyggnadskontoret. 

År 2015 initierade kommunen planer för att uppföra en skyskrapa i kvarteret Sländan vid Tom Tits, där under de senaste åren hundratals nya bostäder har byggts. Diskussionerna om den nya skyskrapan pågick intensivt med flera inkomna förslag under de följande åren. Efter det avstannade diskussionerna fram till 2022.

Ett annat förslag på skyskrap vid Tom Tits. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Ett nytt förslag på en 29 våningar hög byggnad lämnades in för granskning och planerades att tas upp av Samhällsbyggnadsnämnden nu i oktober. Istället väljer kommunen att avslå detta förslag, ta ett nytt grepp om detaljplanen och istället föreslå en lägre byggnad.

– Kommunen har hela tiden sett att ett högt hus skulle passa på platsen, men vi har efter interna processer och diskussioner landat i att så som förslaget ser ut nu, med 29 våningar, så är det för högt, säger Pålsson, stadsarkitekt på Samhällsbyggnadskontoret.

– Vårt ansvar på Samhällsbyggnadskontoret är att utveckla Södertälje så bra som möjligt för alla Södertäljebor nu och i framtiden. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan utveckla det här kvarteret till något fantastiskt för staden, säger han.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 28 september 2023 17:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors