Företag i fokus:

Färre nya laddbara bilar i Södertälje

Elbil laddbil ladda PxHere

Foto: PxHere

Elbilar och laddhybrider har ökat i försäljning, men under första kvartalet minskade de laddbara bilarnas andel av nyregistreringarna i Södertälje kommun. Och då har effekten av den slopade elbilsbonusen inte gett utslag ännu.

Under första kvartalet 2023 var  60 procent av alla nyregistrerade personbilar i Södertälje laddbara, sammanlagt registrerades 1 356 nya bilar. Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar. Fossildrivna bilar utgjorde 38 procent av nyregistreringarna, då räknas även elhybrider in som fossilbilar.

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Den här utvecklingen kulminerade under slutet av år 2022 då så många som hela 74 procent av alla nyregistrerade bilar var laddbara. 

Även i Södertälje pekade registreringen av laddbara personbilar under det fjärde kvartalet på 67 procent.

Registreringstopp förklaras inte av slopad bonus

Man skulle kunna tro att registreringsvågen i slutet av förra året berodde på den slopade elbilsbonusen som regeringen med kort varsel presenterade i november.

Men effekterna av den regeländringen syns inte ännu. Det förklarar Mikael Levinsom är utredare på Trafikanalys. De långa leveranstiderna gör att de elbilar som köptes i all hast i november rullar ut på vägarna först sex till tolv månader senare, det vill säga i sommar och höst.

Istället ser vi effekten av att många redan tidigare under 2022 beställde bilar, inställda på att bonusen skulle skärpas vid årsskiftet, vilket den förra regeringen hade fattat beslut om. Men nu slopades alltså hela bonusen redan i november.

– De registeringssiffror vi ser nu reflekterar läget vi hade i höstas, säger Mikael Levin.

Exakt hur många elbilar som faktiskt säljs just nu vet vi inte. Branschorganisationen Mobility Sweden beskriver marknaden som ”iskall”.

– Vi kan se en halvering i antalet nya order under första kvartalet i jämförelse med förra året. Om inte regeringen tar fram nya styrmedel riktade mot privatkunder som vill köpa elbilar kommer elektrifieringen stanna upp och det blir ännu svårare att nå klimatmålen, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden i ett pressmeddelande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2023 05:00
Senast uppdaterad: 28 april 2023 18:09

Kollision mellan hästtransport och personbil

Lasar1

Läsarbild

En olycka inträffade på fredagsmorgonen i Södertälje när en hästtransport och en personbil kolliderade under en vänstersväng.

(Annonslänk)

På väg in på Morabergsvägen från länsväg 225 klockan 08:06 på Morabergsvägen inträffade en kollision mellan två fordon, en hästtransport och en personbil. Olyckan resulterade i tillfällig trafikblockering på olycksplatsen fram till klockan 09:45.

Ingen av de inblandade, varken människor eller hästen, rapporterades ha fått några allvarliga skador som krävde akut sjukhusvård. Polisen har dokumenterat händelsen och upprättat en anmälan gällande vårdslöshet i trafiken och vållande till kroppsskada.

Läsarbild

Läsarbild

Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 april 2024 11:30
Senast uppdaterad: 26 april 2024 12:06

Ny undersökning: Kraftig ökning av solenergi i Södertälje

Solceller Telge E

Foto: Telge Energi

Ny data från HemSol visar en imponerande ökning av solenergikapaciteten i Södertälje kommun, med en 59,60 % förstärkning år 2023 jämfört med året innan. Trots detta står sektorn inför en osäker framtid med väntad nedgång i efterfrågan.

I en nyligen genomförd undersökning av HemSol har det framkommit att Södertälje kommun gjort betydande framsteg inom solenergi.

Från 2022 till 2023 ökade den installerade effekten av solceller på småhus från 763 till 1218 Watt per privatbostad, vilket placerar kommunen på plats 119 av 290 i Sverige. Detta enligt HemSols årliga ranking, ”Solenergitoppen”, som syftar till att belysa vilka län och kommuner som främjar omställningen till förnyelsebar energi.

(Annonslänk)

Trots ett rekordår 2023 ser dock framtiden för solcellsmarknaden i Sverige mer osäker ut. Enligt Svensk Solenergi förväntas efterfrågan på solcellsanläggningar med en effekt under 20 kW minska med ungefär 33 % under 2024, från cirka 97 000 till cirka 65 000 anläggningar.

Däremot kan elbehovet i Sverige öka kraftigt inom de närmsta tio åren.

– Ur ett historiskt perspektiv är dock efterfrågan på solcellsanläggningar fortsatt stark. Skulle Svensk Solenergi få rätt i sin prognos för 2024 skulle det innebära att fler solcellsanläggningar kommer installeras i Sverige under 2024 än vad det gjordes under hela perioden 2019 till 2021, Anders Hammarstedt, skribent om solceller på Hemsol.

En rapport från Svenska Kraftnät stödjer denna syn med scenarier som förutspår en ökning av elanvändningen med 60–70% fram till år 2035. Energimyndigheten tillägger att cirka två tredjedelar av Sveriges elproduktion kommer att behöva bytas ut till 2045 på grund av ålder, vilket troligen kommer att hålla elpriserna på en högre nivå jämfört med historiska siffror. Således, trots en förväntad tillfällig nedgång i solenergimarknaden, tyder långsiktiga prognoser på en ljusare framtid för sektorn.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 april 2024 10:45
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 13:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors