Företag i fokus:

Garabet (KD): Planera för ”Ungdomens hus” i nya Luna

Garabet

Pressbilder: Kristdemokraterna / Telge

Det finns ett behov av mötesplatser för ungdomar i centrala Södertälje. Vi vet av erfarenhet att drogfri fritidssysselsättning för unga upp till 20 år har stor betydelse för att motverka missbruk och kriminalitet.

Kristdemokraterna välkomnar den nya fritidsgården i Bårsta, som ska ersätta den nedlagda i Geneta och den uttjänta i Rösberga. Mitt emellan två stadsdelar byggs Sveriges kanske modernaste anläggning, som genomsyras av nytänkande och med de ungas behov för ögonen. Men något liknande behövs även i stadskärnan.

Nu planeras det nya Luna, som likt Fågel Fenix ska resa sig ur de mögelskadade huskropparna. KD ser gärna att kvarteret präglas av flexibilitet, där byggnaderna har olika funktioner under dygnet. Vi uppskattar trivsamma smågator, en mix av boende och arbete, att åldersstrukturen främjas av insprängda seniorbostäder och att kulturen får möjlighet att blomstra med bibliotek och biograf. Framför allt tilltalas vi av tanken på en ny gymnasieskola, som vi föreslår byter skepnad till ett ungdomens hus på eftermiddagar, kvällar och helger.

Den nya träffpunkten bör ha en tydlig inriktning på skapande verksamhet, alltifrån bild och form, textilslöjd, skrivande och dans till film och IT – gärna tillsammans med föreningar och civilsamhället. Naturligtvis ska det även finnas utrymme för traditionella aktiviteter, som att spela pingis och biljard, göra läxor, fika eller bara hänga med kompisarna.

Vårt förslag om en fritidsgård med ”extra allt” fyller ett eftersatt behov och kan berika stadsdelen. Genom att samlokalisera ett ungdomens hus med en ny gymnasieskola – utbildning på dagtid och fritidsaktiviteter på kvällstid – får vi dessutom både verksamhetsmässiga och ekonomiska vinster.

Tony Garabet (KD). Ledamot, kultur- och fritidsnämnden

Läs även: – Nu är det klart – Lunakvarteret får nytt liv

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 april 2023 12:47

Stora förseningar i pendeltågstrafiken

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Pendeltågstrafiken har drabbats av ett omfattande stopp på grund av en nedriven kontaktledning. Trafikstörningen inträffade vid 14:30-tiden och väntas pågå fram ytterligare ett par timmar, enligt information från Trafikverket.

De stationer som påverkas av detta stopp är Tumba, Rönninge, Södertälje centrum, Flemingsberg, Södertälje hamn, Tullinge och Östertälje.

”Trafiken åter igång för Pendeltåg linje 40 och 41 efter tidigare stopp mellan Flemingsberg och Södertälje centrum på grund av nedriven kontaktledning. Tågen samsas om ett spår förbi stationen. Förseningar förekommer. Tåg kan ställas in eller köra förbi vissa stationer med kort varsel. Var uppmärksam på plattformsskyltar och utrop ombord på tågen.”, skriver Trafikverket.

Trafikstörningen beräknas vara aktiv fram till klockan 19:30. Trots detta går tågen som vanligt mellan Flemingsberg och Stockholm City. Resenärer som är påverkade uppmanas att hitta alternativa resvägar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:00

Irak begär att koranbrännaren Momika ska utlämnas

Momika Skärmdump TikTok

Skärmdump: TikTok

Södertäljebon och den irakiske medborgaren, Salwan Momika, har begärts utlämnad av Irak, det rapporerar TT under tisdagen.

Under sommaren genomförde Momika flera koranbränningar på olika platser. Nyligen tog han tillbaka sina ansökningar för framtida koranbränningar, vilket ledde till att den planerade aktionen i Södertälje och andra liknande händelser inte ägde rum.

Nu har Irak, som tidigare höjt ett varnignsfinger till Sverige, begärt att Momika ska utlämnas till deras land, enligt källor till TT. Momika själv informerade nyhetsbyrån att han fick kännedom om Iraks begäran i fredags och att han har blivit kallad för förhör av polisen i Södertälje på tisdagen.

(Annonslänk)

– Jag har asylskäl eftersom jag är emot irakiska regeringen. Det här är ett sätt för dem att få mig utlämnad och mördad. Sverige, Åklagarmyndigheten och rättssystemet har ett ansvar över mitt liv, säger Momika till TT.

TT har rapporterat att ärendet har överlämnats till Åklagarmyndigheten, men åklagaren har inte bekräftat eller förnekat att ärendet är under hans ansvar. Enligt dokument från justitiedepartementet, som TT har haft tillgång till, mottogs det första ärendet om Momikas utlämning redan den 18 juli.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 13:29
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors