Företag i fokus:

Gnestaföreningen – ”Förväntar oss att politikerna agerar”

Tåg Pendel SL

Pressbild.

I veckan träffade Föreningen Gnestapendeln representanter från styret i Region Stockholm för att diskutera inställda turer på linje 48 mellan Södertälje och Gnesta. – Vi gav dem en ingående beskrivning av hur hopplös situationen är, skriver Gnestaföreningen i ett pressmeddelande.

Föreningen träffade bland annat Anton Fendert (Mp) och Michaela Haga (C) från majoriteten i Region Stockholm där de hävdar att 90% av trafiken fungerar som den ska. Dock har Gnestapendlarna upplevt att deras turer ibland ställs in med mycket kort varsel.

– Vi gav dem en ingående beskrivning av hur hopplös situationen är för resenärerna på Gnestapendeln med reducerad trafik och många avgångar som ställs in med kort varsel. Vi yrkade på att trafik i ytterkanten av trafiksystemet, som Gnestapendeln, behöver prioriteras eftersom vi med redan få avgångar drabbas hårdare än de som bor i innerstan, skriver Föreningen Gnestapendeln.

Föreningen Gnestapendeln

Samtidigt var Regionrådet lyhörd och lyssnade på föreningens bekymmer och visade förståelse för deras besvärliga situation. De angav dock att de redan arbetar för att minska antalet inställda turer i ytterområdena, men att operatören MTR har en annan agenda i denna fråga och kan styra prioriteringarna enligt sitt avtal.

– Vi anser att avtalet inte befriar politikerna från ansvaret gentemot medborgarna och vi förväntar oss att politikerna agerar med kraft mot den försämrade trafiken, skriver Gnestaföreningen.

Politikerna kommer att fatta beslut om förlängning av MTR:s avtal innan sommaren, som löper ut år 2026 med möjlighet att förlänga till 2030.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2023 17:09
Senast uppdaterad: 16 oktober 2023 01:40

BILDEXTRA/ TV: Brand i lägenhet i Ronna

PHOTO-2024-01-20-16-58-53

Foto: Shamash Oyal

En brand utbröt i en lägenhet på Utmarksvägen i Södertälje under lördagseftermiddagen. Räddningstjänsten och polisen ryckte snabbt ut till plats för att hantera situationen.

På lördagseftermiddagen den 20 januari utbröt en brand i en lägenhet belägen i ett flerfamiljshus i Ronna. Larmet inkom till räddningstjänsten klockan 15.51, och flera räddningsenheter skyndade till platsen för att bekämpa elden.

Enligt första rapporter fanns ingen person i lägenheten när branden startade. Orsaken till branden är ännu inte fastställd och polisen var snabbt på plats för att assistera räddningstjänsten och påbörja en första utredning.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2024 16:32
Senast uppdaterad: 20 januari 2024 17:21

DEBATT: Vräkningar av barnfamiljer kräver ny social bostadspolitik

F8281F3C-FE3C-419A-8EFF-37F7120F7C16

Metin Hawsho, gruppledare (L) Södertälje och Victor Zetterman (L), andre vice ordf. Socialnämnden.

När fler och fler barnfamiljer vräks måste vi inse att det behövs en ny social bostadspolitik.

Det är förfärligt att ta del av nyheterna att 610 barn vräktes i Sverige 2023, en ökning från året innan. Det måste bli en väckarklocka för alla socialpolitiker i alla partier att dagens system med allmännyttan och sociala kontrakt inte är tillräckligt för att bekämpa social utsatthet. Sverige behöver införa behovsbostäder.

Varför en individ står utan bostad kan ha många förklaringar. Vissa har missbruksproblem, andra har lämnat ett destruktivt förhållande och flera lider av psykisk ohälsa. Att ha någonstans att bo är en helt avgörande trygghet för att kunna återstarta sitt liv. Tyvärr har många svikits av den sociala bostadspolitiken som förts i Sverige.

”De kommunala bostadsbolagen, till skillnad från privata, kan och ska ta socialt ansvar”

Många har fallit offer för den socialdemokratiska one size fits all-politiken som dominerat svensk välfärdspolitik i decennier. Att antalet barn som vräks ökar trots att kommunens egna hyresbolag, Telge Bostäder, besitter ett enormt bestånd på 10000 hyresrätter är ett underbetyg till hela modellen. Syftet med allmännyttan och motiveringen för dess existens och dominerande ställning på marknaden har varit att de kommunala bostadsbolagen, till skillnad från privata, kan och ska ta socialt ansvar.

Modellen har inte funkat som det var tänkt. Socialnämnden i Södertälje har länge haft problem att få loss tillräckligt många sociala kontrakt för att kunna tillgodose behoven för de verkligt utsatta. För att möta den växande sociala utsattheten behöver Sverige införa en ny boendeform. Vi i Liberalerna vill införa behovsbostäder, en subventionerad bostadsform för människor som har särskilt svårt att få tag i ett boende. 

(Annonslänk)

Det är viktigt att dessa behovsbostäder inte alla hamnar på samma ställe utan att ett antal behovslägenheter finnas i samma trappuppgångar som helt vanliga hyresrätter. Det är viktigt för att undvika stigmatisering och segregation. En behovsbostad är inte ett optimalt sätt att bo på, men det är bättre än hemlöshet och olika osäkra lösningar. 

Särskilt problematiskt är att kommunen idag tvingas hyra platser på skyddsboenden för dyra summor eftersom att socialtjänsten inte har tillräckligt stor tillgång på sociala kontrakt hos Telge Bostäder. Förvisso har socialnämnden tagit steg för att förbättra situationen genom ett nytt avtal med Telge Bostäder, men vilken effekt det får är ännu inte säkert. Bristen på sociala kontrakt är en problematik som återkommer på flera andra ställen i Sverige.

Södertälje har precis som alla andra svenska städer en handfull sociala problem att bemöta. Med behovsbostäder skulle vi kunna ge fler möjligheten till en drägligare och tryggare tillvaro.

Metin Hawsho
Liberalernas gruppledare Södertälje

Victor Zetterman,
(L), andre vice ordf. Socialnämnden.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors