Företag i fokus:

Gnestaföreningen – ”Förväntar oss att politikerna agerar”

Tåg Pendel SL

Pressbild.

I veckan träffade Föreningen Gnestapendeln representanter från styret i Region Stockholm för att diskutera inställda turer på linje 48 mellan Södertälje och Gnesta. – Vi gav dem en ingående beskrivning av hur hopplös situationen är, skriver Gnestaföreningen i ett pressmeddelande.

Föreningen träffade bland annat Anton Fendert (Mp) och Michaela Haga (C) från majoriteten i Region Stockholm där de hävdar att 90% av trafiken fungerar som den ska. Dock har Gnestapendlarna upplevt att deras turer ibland ställs in med mycket kort varsel.

– Vi gav dem en ingående beskrivning av hur hopplös situationen är för resenärerna på Gnestapendeln med reducerad trafik och många avgångar som ställs in med kort varsel. Vi yrkade på att trafik i ytterkanten av trafiksystemet, som Gnestapendeln, behöver prioriteras eftersom vi med redan få avgångar drabbas hårdare än de som bor i innerstan, skriver Föreningen Gnestapendeln.

Föreningen Gnestapendeln

Samtidigt var Regionrådet lyhörd och lyssnade på föreningens bekymmer och visade förståelse för deras besvärliga situation. De angav dock att de redan arbetar för att minska antalet inställda turer i ytterområdena, men att operatören MTR har en annan agenda i denna fråga och kan styra prioriteringarna enligt sitt avtal.

– Vi anser att avtalet inte befriar politikerna från ansvaret gentemot medborgarna och vi förväntar oss att politikerna agerar med kraft mot den försämrade trafiken, skriver Gnestaföreningen.

Politikerna kommer att fatta beslut om förlängning av MTR:s avtal innan sommaren, som löper ut år 2026 med möjlighet att förlänga till 2030.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2023 17:09
Senast uppdaterad: 16 oktober 2023 01:40

”Oacceptabelt att ledande politiker bidrar till att stigmatisera grupper”

Södertälje kommun

Arkivbild

Signaturen ”Trötter” har uppenbarligen mycket dåliga erfarenheter av hur kommunen hanterar människor som vill starta företag i Södertälje.
I insändaren beskrivs detta och kopplas till hur en viss grupp stigmatiserats och att detta inte bara är ett mediadrev utan faktiskt understöds av företrädare för kommunen liksom av bankerna.

Tyvärr är det väl bara att konstatera att Trötter har rätt. Just i Södertälje är det påtagligt att en specifik grupp drabbas men det återspeglar ett samhälle som i stor utsträckning från politiskt håll stigmatiserar alla med ursprung (som ju kan vara generationer bort) i Mellanöstern eller har en något mörkare hudfärg. Här drabbar det kristna grupper men än värre är det för de med annan tro.

”Behovet att publikt visa upp”

Tyvärr bidrar ju den stora religiositet, behovet att publikt visa upp, som många har till att öka synligheten av specifika grupper vilket tidigare inte varit vanligt. Icke desto mindre är det faktiskt helt oacceptabelt att ledande politiker i vår kommun bidrar till att stigmatisera grupper – vår mångfald av människor med olika bakgrund är vad som gör Södertälje stort.

Det måste ses som den fantastiska tillgång det faktiskt är!

Peter Karlberg

Läs även: – Forskaren om upplevd rasism: ”Kommunen utmålar gruppen”

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Stark tillväxt och rekordresultat i första kvartalet

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Scania rapporterar en imponerande prestation med rekordhöga resultat och ökade marknadsandelar, drivet av framgångarna med deras nya Scania Super-serie.

Scania har inlett 2024 med betydande framgångar enligt deras senaste delårsrapport för januari till mars. Företagets nettoomsättning steg med 20 procent till 55,1 miljarder kronor, och det justerade rörelseresultatet ökade till 8,0 miljarder kronor, vilket motsvarar en förbättrad rörelsemarginal på 14,5 procent. Dessa siffror markerar en period av stark tillväxt och effektivitetsförbättringar.

– Scanias försäljning var stark och vi levererar vårt bästa rörelseresultat någonsin under ett kvartal. Denna framgång beror på höga produktionsvolymer med leveranser som ökat med 17 procent jämfört med förra året. Dessutom har utrullningen av vår bränsleeffektiva Scania Super ökad våra marknadsandelar, kommenterar VD Christian Levin.

(Annonslänk)

Antalet fordon som levererades under perioden ökade med 17 procent till 26 496, trots en minskning i antalet nollutsläppsfordon jämfört med föregående år. Trots detta visar en ökning av orderingången på nollutsläppsfordon till 133 att intresset för miljövänligare alternativ fortsätter att växa.

Den robusta efterfrågan på lastbilar stöds av globala trender som ersättning av äldre fordon och stark ekonomisk aktivitet, särskilt i Latinamerika där en återhämtning, driven av jordbruk och gruvindustri i Brasilien, har noterats. Denna återhämtning balanserar en normaliserande efterfrågan i Europa.

Scanias arbete med att effektivisera sin produktionskedja har resulterat i ökade volymer och kortare ledtider, vilket förbättrar både leveransprecision och lönsamhet. Företagets fokus på att stärka sin leveranskedja och kapacitetsutnyttjande understryker dess anpassningsförmåga i en snabbföränderlig marknad.

Sammanfattningsvis står Scania starkt rustat för 2024 med en solid bas för fortsatt tillväxt och innovation, vilket är särskilt tydligt i deras satsningar på nollutsläppsfordon och den globala expansionsstrategin.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 18:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors