Företag i fokus:

Mariekällskolan utmärker sig – igen

Mariekällskolan

Lärarna på Mariekällskolan. Från vänster, rektor Lena Youssef, Dragana Cvijetic, Alexandra Noyan, Manuela Vikman, Kristina Racho, Anaga Kamal Hagblom och Lina Shaid. Foto: Alexander Isa.

Lärarbehörigheten i Södertälje kommun har nått sin högsta nivå på åtta år och Mariekällskolan leder vägen med en ökning från 56 till 74 procent behöriga lärare på tre år.

– Vi har verkligen gjort en resa när det gäller lärarbehörigheten och det känns självklart väldigt roligt att vi har kunnat öka så mycket. Samtidigt kan det bli ännu bättre. Vi har obehöriga lärare på skolan idag, men flera av dem studerar till att bli behöriga vilket vi stöttar dem i. Målet är såklart att ha 100 procent behöriga lärare på skolan, säger rektor Lena Youssef till Södertälje kommun.

Skolverkets nya statistik visar en positiv trend för lärarbehörigheten i kommunen, men på Mariekällskolan har de även, förutom lärarbehörigheten, också höjt elevresultaten. I fjol hade årskurs 9 på skolan en behörighet för högre studier med hela 91,6 %, betydligt högre än andra skolor i Södertälje. Något som Telgenytt tidigare skrivit om.

Lena Youssef, rektor på Mariekällskolan. Foto: Alexander Isa.

Skolverkets statistik visar även att lärarbehörigheten i Södertälje kommun har ökat fyra år i rad och till den högsta nivån på över åtta år. Idag rankas kommunen som nummer 164 av 290 kommuner när det gäller lärarbehörighet. Mariekällskolan har uppnått imponerande resultat genom att höja andelen behöriga lärare från 56 till 74 procent under de senaste tre åren.

– Delaktighet och engagemang är ledord här och det finns ett mod kring att hitta kreativa lösningar med fokus på elevernas bästa. Vi har blivit bättre på att organisera så att rätt behörighet och kompetens är på rätt plats och vi lägger mycket tid på gemensamma diskussioner, att analysera och hitta bra lösningar och effektiva arbetssätt, säger Lena Youssef, rektor på Mariekällskolan.

Statistiken från Skolverket visar att positiva förändringar kan åstadkommas när skolor och kommuner satsar på att höja lärarbehörigheten.

Läs även: – Behöriga lärare ökar i Södertälje – Högsta på åtta år

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2023 18:13
Senast uppdaterad: 4 maj 2023 18:21

Mordet på 41-åringen – Mördaren överklagar domen

Polis-4

Foto: Shamash Oyal

Tre dömdes till fängelse för inblandning i mordet på en 41-åring i Ronna hösten 2022. 19-åring dömd för mord beslutar att överklaga sin dom.

Det var förra onsdagen som domen föll för totalt 13 personer åtalade för inblandning i mordet den 1 oktober 2022. Den mördade, en 41-årig person utan kriminella kopplingar, sköts till döds på Enhörnaleden i vad som tros vara en felskjutning. Motivet antas vara en hämndaktion för mordet på en 19-åring vid Rösbergas Fritidsgård, som inträffade dagen innan, enligt kammaråklagaren Markus Hankkio.

Av de 13 åtalade i fallet, associerade med Saltskogfalangen, dömdes fyra av dem, inklusive skytten, till flera års fängelse. Skytten, en 19-åring som vid mordtillfället var 17 år men misstänks vara äldre än vad han uppgett, dömdes till nio år och sex månaders fängelse för mord.

En dom som han nu väljer att överklaga, en nyhet som SVT först rapporterade. Om hovrätten, till skillnad från tingsrätten, bedömer det bevisat att 19-åringen var skytten och 18 år gammal vid mordtillfället den 1 oktober 2022, såsom åklagaren påstår, kan mördaren riskera att dömas till livstids fängelse.

– Den risken finns men jag tror inte att den är stor. Det som är viktigt är att han inte ska dömas för ett brott han inte har begått. Så därför väljer vi att överklaga, säger försvarsadvokaten, Jonas Granfelt, till SVT.

Mördaren fångad på film sittande på en elcykel sekunder efter dödsskjutningen. Foto: Polisen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 12:06

Två personer greps och misstänktes för brott

Polis-3

Arkivbild

Under natten mot lördag inträffade två separata händelser i Södertälje som ledde till gripandet av två personer.

Strax efter midnatt, natten mot lördag, greps två personer i separata incidenter, båda misstänkta för brott.

Den första händelsen inträffade vid 00.35 då en man i Södertälje kontrollerades av polisen. Han blev frihetsberövad enligt lagen om omhändertagande av berusade personer. Utöver detta är mannen även misstänkt för ett grovt brott mot knivlagen.

Den andra gripanden skedde endast tio minuter senare. Polisen stoppade en person efter misstankar om olaga intrång på en byggarbetsplats. Initialt observerades ett par personer som rörde sig nära en grävmaskin på arbetsplatsen. Efter en kort tids utredning kunde polisen gripa en person, som nu misstänks för narkotikabrott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 00:02
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors