Företag i fokus:

Livsfarliga gaser spreds i bostad när barn låg och sov

8F7A02D0-972C-40E8-889E-A996CDFBD84C

Foto: Privat.

En elsparkcykel i familjen Varlis hem orsakade en dramatisk händelse när den plötsligt exploderade och utsöndrade osynliga och livsfarliga gaser. Nu vill de varna andra föräldrar om riskerna med exploderande litiumjonbatterier och uppmanar till försiktighet vid laddning av elprylar – särskilt under kvälls- och nattetid.

Marinos Varli, åtta år gammal, var ivrig över att äntligen kunna köra sin elsparkcykel igen efter vintern. Men vid laddning uppstod en livsfarlig situation.

Det var under tisdagskvällen som elsparkcykeln stod på laddning i hallen precis bredvid ytterdörren, med köket i anslutning. Storebrodern Cristiano, 15 år, befann sig i köket bara några meter från sparkcykeln när han åt sin kvällsmat efter fotbollsträningen samtidigt som hans småsyskon sov på övervåningen och föräldrarna befann sig i vardagsrummet.

Helt plötsligt inträffade en hög explosion och familjens 15-åring kunde samtidigt se hur sparkcykeln blixtrade till och började spruta massvis med rök när han vände på blicken. Ytterligare två höga smällar följde varpå föräldrarna varnades högljutt. När de rusade in i hallen möttes de av en brinnande elsparkcykel och en tjock, illaluktande rök.

Familjens elsparkcyckel. Bild: Privat

Eftersom sparkcykeln stod precis vid ytterdörren och blockerade utgången vågade ingen närma sig den – oroliga för att elden skulle sprida sig. Innan föräldrarna hann tänka klart agerade 15-åringen Christiano blixtsnabbt. Han sprang ut på grannarnas altan i bara t-shirt och shorts, gick runt till radhusets framsida och låste upp dörren utifrån. När detta var gjort tog fadern tag i elsparkcykeln och slängde ut den.

Kvar efter den brinnande elsparkcykeln återstod en svart fläck på golvet och en illande doft som spred sig i familjens radhus.

– Både ytterdörr, balkong och alla fönster öppnades för att vädra, men lukten blev ännu starkare och det blev outhärdligt. När lukten nådde barnens sovrum som låg och sov på övervåningen bestämde vi oss för att ringa 114 14 för att fråga om råd, säger mamman Stephanie Varli till Telgenytt som förklarade tydligt att det inte brann längre.

Men faran var långt ifrån över.

Platsen i hallen där elsparkcykeln exploderade. Bild: Privat

– Larmcentralen bad oss omedelbart att lämna bostaden och tillkallade snabbt ambulans och brandkåren. Vi var helt omedvetna om faran om som följer med batterier som exploderar. Det här måste allmänheten veta om säger mamman Stephanie Varli till Telgenytt.

När räddningstjänsten och ambulanspersonalen anlände agerade de omedelbart och eskorterade familjen till en säkrare plats där deras hälsotillstånd undersöktes och de försetts med syrgasmasker.

Efter incidenten fördes hela familjen till Huddinge sjukhuset där de genomgick hälsokontroller och blev utskrivna tidigt på onsdagsmorgonen klockan 05:00, drygt sju timmar efter incidenten. Tyvärr var det inte möjligt för dem att återvända tillbaka till sitt hem på grund av de farliga gaserna som frigjordes.

Bostaden har därför avspärrats och kommer att behöva saneras och för tillfället bor familjen hos anhöriga och väntar på klartecken för att kunna återvända. Nu vill familjen sprida medvetenhet om de faror som följer med batterier som exploderar.

– Batterier i elsparkcyklar, telefoner, och andra elektroniska enheter kan bli farliga om de exploderar. Vi var fullständigt ovetande om riskerna och de gaser som avges vid batteriexplosioner. Det är av största vikt att sprida denna information till allmänheten så att de kan vara medvetna om dessa faror, avslutar Stephanie Varli.

Enligt Varli har bolaget som ursprungligen sålde elsparkcyklen försatts i konkurs, men märket (Denver) säljs fortfarande av andra leverantörer.

Familjens 15-åring, Christiano Varli, vårdades av ambulanspersonal. Bild: Privat.

Läs även: – Faran med elsparkcyklar – Det här behöver du veta

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2023 15:15
Senast uppdaterad: 8 maj 2023 08:43

Begärde ut allmänna handlingar – Kommunen svarade anonymt

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

När en begäran om allmänna handlingar skickades till Södertälje kommun ledde detta till fördröjd handläggning, och kommunen svarade dessutom med ett anonymt mail. Ärendet har anmälts till Justitieombudsmannen, JO, som nu kräver att Södertälje kommun yttrar sig i ärendet.

Ett ärende som berör Södertälje kommun och dess hantering av en begäran om utlämnande av allmänna handlingar har fångat Justitieombudsmannens uppmärksamhet. En journalist hade begärt att få tillgång till dokument om motpartsgranskningar utförda av samhällsbyggnadskontoret sedan 2020. Trots upprepade påminnelser och kommunikation med kommunen, har ingen konkret information eller dokumentation överlämnats.

Dessutom svarade kommun vid ett tillfälle via ett anonymt mail att begäran är en komplex fråga som tar tid och skapat interna diskussioner. 

(Annonslänk)

Situationen ledde till en officiell anmälan till Justitieombudsmannen (JO), där kommunens långsamma process och dess brist på skyndsamhet i hanteringen kritiserades, vilket strider mot kravet på snabbt utlämnande av allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen. Mot bakgrund av anmälan har JO nu begärt att Södertälje kommun ska avge ett formellt yttrande över det som framförs i anmälan, inklusive en detaljerad redogörelse för handläggningsprocessen och en översyn av relevant lagstiftning.

JO:s förfrågan innebär också att de befattningshavare som är inblandade ges möjlighet att lämna sina synpunkter. Med ett sista svarsdatum satt till den 26 april 2024, förväntas yttrandet inkludera protokollsutdrag

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 12:41
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 12:41

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors