Företag i fokus:

Tjänstemannens dom för mutbrott överklagas

Jacob Lindgren

Tjänstemannens försvarsadvokat, Jakob Lindgren.

En högt uppsatt kommuntjänsteman i Södertälje dömdes föregående månad för tagande av muta. Nu väljer försvarsadvokat Jakob Lindgren att överklaga tingsrättens beslut.

En kommuntjänsteman i Södertälje dömdes i april för att ha tagit emot muta. Mutan bestod av speltider och sponsorpengar till sonens klubblag samt ett padelrack från en annan företagare.

Tjänstemannen fälldes för tagande av muta gällande padeltiderna och sponsorpengarna, men friades från anklagelsen om padelracket. Nu överklagas domen till hovrätten för att pröva tingsrättens bedömning.

I överklagan framgår det att det har utretts att tjänstemannen spelat gratis, men motsätter sig åklagarens påstående om att det ska ha skett i den omfattning som påstås. Gällande punkten om sponsorpengarna framför försvarsadvokaten, Jakob Lindgren, att det inte finns något bevis för att sponsringen har något samband med klaganden i egenskap av tjänsteman.

Enligt Lindgren kan det få allvarliga konsekvenser för sponsringen av ungdomsidrotten om domen står fast, eftersom det kan vara oklart hur föräldrar kan agera utan att misstänkas för muta. Vidare skriver advokaten i överklagan att domen i detta kan gå emot den vanliga uppfattningen om vad föräldrar till barn i ungdomslag kan göra för att få sponsorer.

– Om tingsrättens dom står fast kommer ingen förälder som jobbar offentligt våga hjälpa ungdomsidrotten med sponsring. Risken är stor att det kommer innebära högre medlemsavgifter och att många barn inte kommer ha råd att idrotta, säger advokat Jakob Lindgren till Telgenytt.

Idag skickades överklagan till hovrätten, och inom kort förväntas ett beslut tas angående om domstolen kommer att ompröva ärendet eller inte.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2023 16:09
Senast uppdaterad: 8 maj 2023 16:20

Han blir ny skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse

Johan Abrahamsson

Foto: Alexander Isa

Södertäljes tidigare utbildningsdirektör, Johan Abrahamsson, har utsetts till ny skolchef för Stadsmissionens Skolstiftelse. – Vi hälsar Johan varmt välkommen till hans nya uppdrag, säger Tomas Abrahamsson vd, Stadsmissionens Skolstiftelse.

Johan Abrahamsson tar över som skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse, en idéburen organisation som driver Grillska gymnasiet, en gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Stiftelsen är en av Sveriges största idéburna skolaktörer som utbildar närmare 3000 studenter årligen.

− I vårt pågående arbete med att utveckla undervisningen, arbetssätt och uppföljning är uppdraget som skolchef en viktig pusselbit för våra gymnasieskolors utveckling. Kvalitet, attraktivitet, måluppfyllelse och elevernas välmående är viktiga områden som får ytterligare förstärkning med tillsättningen av Johan Abrahamsson som skolchef, säger vd på Stadsmissionens Skolstiftelse.

Med omfattande erfarenhet inom skolvärlden har Johan tidigare haft uppdrag som utbildningsdirektör, verksamhetschef och rektor vid olika skolor. Han kommer senast från Södertälje kommun där han arbetade som verksamhetschef och utbildningsdirektör. Abrahamsson tillträder sin nya roll den 18 september 2023.

− Det ska bli spännande att fortsätta att arbeta med skola och utbildningsfrågor i rollen som skolchef inom Skolstiftelsen, en organisation som jag känner väl sedan mina år som rektor på Grillska Gymnasiet Liljeholmen. Jag ser fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av skolorna inom Skolstiftelsen med fokus på bra undervisning, trygghet och arbetsglädje både för medarbetare och elever, säger Johan Abrahamsson. 

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2023 21:10

INSÄNDARE: Äldreomsorgen ska bli tryggare

Hemtjänst Pixabay

Foto: Pixabay

Äldreomsorgen ska bli tryggare. Idag finns för få läkare nära sköra människor och det tänker vi ställa tillrätta, skriver tre liberaler. 

Mer än en fjärdedel av svensk vård är ett kommunalt ansvar och den vården blir alltmer avancerad – samtidigt får kommuner inte anställa läkare som kan behandla sköra patienter. Färre än hälften på särskilda boenden säger att de har lätt att få tag i sin läkare. Inte en enda kommun har en ledningsansvarig läkare. Det duger inte. Coronakommisionen och Folkhälsomyndigheten har pekat ut detta som problem. Sjukhusläkarna anser att medicinskt ledningsansvariga läkare är helt nödvändiga i kommuner.

Liberalerna gick till val på att göra äldreomsorgen tryggare. Vi tänker forma vården efter människor. Sveriges liberala, borgerliga regering har nu satt spaden i backen för starkare äldreomsorg och kommunal vård. Steg för steg ska vi öka tryggheten. 

”Alla ska känna trygghet i sin vardag”

Givetvis behövs mer. Den som behöver hemtjänst ska få möta samma ansikten i sitt hem, alla med undersköterskeutbildning. Liberalerna vill också att äldreomsorgen ska stärkas inom rehabilitering.

Alla ska känna trygghet i sin vardag. Därför ska kunskap och kvalitet stärkas i kommunal hälso- och sjukvård: det ska bli enklare att träffa en läkare och fler läkare ska också tillfrågas inför strategiska kommunbeslut som påverkar sköra människor. På detta gick Liberalerna till val förra hösten, och steg för steg tänker vi infria våra löften. Skyddsnätet ska vara det bästa vi kan väva. Vi nöjer oss inte med mindre.

Lina Nordquist,
sjukvårdspolitisk talesperson (L)

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Joseph Adul-jalil,
ersättare äldreomsorgsnämnden (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2023 08:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors