Företag i fokus:

Allvarlig kritik riktas mot kommunens äldreboenden

Hemtjänst äldre gammal

Foto: Pxhere.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, riktar skarp kritik mot Södertälje kommun efter att ha upptäckt brister i den medicinska vården och behandlingen på äldreboendena. Nu kräver IVO att kommunen vidtar åtgärder senast den 22 juni för att komma till rätta med bristerna.

Inspektionen för vård och omsorg genomför just nu en nationell tillsyn av kommunala äldreboenden i hela landet som inleddes 2022. Syftet med granskningen är att bedöma om de boende får individuella bedömningar, om personalen har tillräcklig kompetens, om bemanningen är kontinuerlig, om vården dokumenteras korrekt, hur läkemedel hanteras och om de boende får rätt vård i livets slutskede.

När turen kom till Södertälje upptäckte IVO flera allvarliga brister på de kommunala äldreboenden.

Bristande kompetens hos personalen vid medicinska bedömningar samt otillräckliga språkkunskaper i svenska är några av de problem som framhävs. Dessutom framkommer att dokumentationen inte följer gällande regelverk och att det saknas kontinuitet i personalgruppen för att främja en god vård. Även läkemedelshanteringen bedöms som osäker för patienterna och vården i livets slutskede uppfyller inte kraven.

”Många livsavgörande bedömningar av patienter på SÄBO görs av den personal som har den lägsta utbildningsnivån. Tillgången till läkare som kan göra bedömningar fysiskt på plats är ibland otillräcklig”, skriver Inspektionen för vård och omsorg.

IVO har fört samtal med representanter för kommunens ledning som menar att de haft svårigheter att rekrytera sjuksköterskor, vilket har resulterat i ökad användning av bemanningssköterskor. Detta har i sin tur påverkat kontinuiteten negativt. Samtidigt påpekar IVO att det är kommunen, som den enskilda arbetsgivaren, som måste ställa krav vid rekrytering utifrån verksamhetens behov av kvalitet och kompetens.

Nu kräver myndigheten att Södertälje kommun agerar snarast för att åtgärda bristerna och förbättra den medicinska vården på äldreboendena innan den 22 juni.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2023 08:47
Senast uppdaterad: 12 maj 2023 08:47

Busschaufförer anmälar Nobina – Ställer krav på värme i bussar

Buss nobina vinter

Foto: Alexander Isa

Nobinas bussar upplevs som kalla och otillräckligt uppvärmda. Det menar busschaufförer i Södertälje som har anmält Nobina till Arbetsmiljöverket via skyddsombudet.

Skyddsombudet vid Nobina i Södertälje har tagit upp en viktig arbetsmiljöfråga med Arbetsmiljöverket angående företagets brist på efterlevnad av värmerelaterade regler för bussar. Enligt ett föreläggande från Arbetsmiljöverke ska Nobina säkerställa att bussar inte tas i bruk om de inte har en lufttemperatur på minst +5 grader ovanför säte och +10 grader i defrostermunstycken.

Trots detta har skyddsorganisationen mottagit dagliga rapporter från förare om att kalla bussar fortfarande används. Nobina har försökt göra det till ett föraransvar att inte köra kalla bussar, vilket är problematiskt då vissa bussar saknar fungerande termometrar. I anmälan framför skydsombudet att arbetsmiljöansvaret ligger hos arbetsgivaren och att föreläggandet tydligt förbjuder bruk av bussar som inte uppfyller temperaturkraven.

För att underlätta oanmälda inspektioner, som är en del av skyddsombudets uppdrag enligt arbetsmiljöplanen, krävs att Nobina placerar lufttemperaturmätaren på en mer tillgänglig plats. För närvarande är mätaren endast tillgänglig hos underhållschefen, som börjar arbeta efter att bussarna redan är i trafik.

Skyddsombudet kräver att Nobina omedelbart börjar följa Arbetsmiljöverkets föreläggande och de etablerade rutinerna för att förhindra användning av kalla bussar under vintertid.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 04:02

Lastbil och personbil inblandade i olycka

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

Strax innan midnatt inkom uppgifter om en trafikolycka på E4, där en lastbil och en personbil var inblandade, vilket orsakade stora trafikstörningar.

En allvarlig trafikolycka har rapporterats till SOS Alarm strax innan midnatt på måndagskvällen. Olyckan involverar flera fordon, inklusive ett tungt fordon och en personbil, i Järna i riktning mot Stockholm. Olyckan, som inträffade på påfarten från Järna, har orsakat betydande störningar i trafikflödet.

Räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen med flera enheter, men skadeläget för de inblandade är fortfarande oklart. Enligt Trafikverket har olyckan en stor påverkan på trafiken, med en preliminär beräkning att normal trafik återupptas strax efter klockan 01.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 01:15
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 01:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors