Företag i fokus:

DEBATT: Södertälje måste snarast införa språkkrav för anställda inom äldreomsorgen

Hemtjänst Pixabay

Bild: Pixabay

Att kommunen brister i kompetens och kvalité på våra kommunala äldreboenden måste vara den sämst bevarade hemligheten i Södertälje. Länge har kritik från oppositionen om bristande språkkunskaper och undermålig kompetensnivå viftats bort som enbart anekdotiska exempel av majoriteten. 

Därför är det välkommet att få ta del av Inspektionen för Vård och Omsorgs (IVO) rapport om hur läget verkligen ligger till, och det är allt annat än rolig läsning. Under perioden 2022 och 2023 granskades Södertäljes kommun och IVO fann flera grava brister i systemet.

Sviktande kompetensnivå för personal som gör medicinska bedömningar och personal som knappt behärskar det svenska språket är bara några av de mycket oroväckande av de belysta bristningspunkterna. Det har kommit till en sådan ödesdiger nivå av undermåliga kunskaper i det svenska språket hos personalen, att enbart en av de intervjuade patienterna berättar att den förstår allt vad personalen säger. 

Vi Sverigedemokrater har länge varnat för att äldrevårdomsorgen i Södertälje sakta men säkert urholkats och nu har vi det svart på vitt. Denna urholkning har lett till sämre kvalité, mindre tillit till samhället och ökad otrygghet för våra äldre och drabbade familjer, vilket inte minst påvisades under Coronakrisen. 

Det ska vara en självklarhet att svenska pensionärer ska få bli förstådda på svenska. Likaså bör det vara en självklarhet att de som jobbar i äldrevården ska behärska det svenska språket. Därför manar vi Sverigedemokrater nu till att det snarast måste införas ett språkkrav i äldreomsorgen. Vi måste våga ställa högre krav på nyanlända samt de som bott här en längre tid utan att ha lärt sig språket. Vi vill starkt markera att det svenska språket måste behärskas om man vill etablera sig på arbetsmarknaden, och inte minst i äldreomsorgen. 

”Vår kritik riktar sig inte mot arbetarna i äldrevårdsomsorgen, de gör ett fantastiskt jobb”

Det ska dock tilläggas att vår kritik riktar sig inte mot arbetarna i äldrevårdsomsorgen, de gör ett fantastiskt jobb och sliter dag och natt för våra äldre och de förtjänar all form av beröm för det. Vi vill inte sparka nedåt, utan uppåt. Och därför anser vi att det är kommunen som inte tagit sitt politiska ansvar och garanterat att varje arbetare i äldreomsorgen klarar av det svenska språket. 

Det är hög tid att vi ändrar synen på vad äldrevårdomsorg ska vara. Det ska inte vara ett integrationexperiment för nyanlända, det ska inte vara ett sätt för kommunen att av ren desperation kasta in nyanlända på jobbmarknaden och det ska inte vara en trygghetsåtervändsgränd för våra äldre. Som pensionär ska du kunna vara säker på att du kommer få bästa möjliga vård och bli förstådd, och som barn och barnbarn ska du vara säker på att din mamma eller farfar får den vård som den verkligen förtjänar. 

Som tur jobbar Tidöavtalspartierna med Sverigedemokraterna för att få igenom ett förslag på språkkrav för anställda inom äldrevården. Det är bra, men det kommer ta tid, och vi i Södertälje kommun har inte en sekund att förlora. 

Det är dags att kommunen tar ansvar en gång för alla, och inför språkkrav för anställda i äldreomsorgen. 

För Sverigedemokraterna Södertälje, 

Monica Thorsell, ledamot i äldreomsorgsnämnden 
Andreas Birgersson, oppositionsråd 

Läs även – Allvarlig kritik riktas mot kommunens äldreboenden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2023 10:15
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Kraftig explosion i centrala Södertälje

2B05A1C5-8A55-4B87-9705-7B96C96C8D68

Foto: Shamash Oyal

En kraftig explosion har inträffat i centrala Södertälje. För närvarande befinner sig polisen på plats tillsammans med flera räddningsenheter.

Enligt inledande rapporter från SOS Alarm inträffade explosionen inomhus vid ett flerbostadshus på Rådhusgatan i centrala Södertälje. Klockan var 23 på lördagskvällen när händelsen ägde rum. Polisen inrättade omfattande avspärrningar och genomförde kontroller på platsen.

Skadeläget är för närvarande oklart, men ambulans tillkallades till platsen.

Uppdatering:

Enligt polisens uppgifter började en bil av oklar anledning brinna i Lunas parkeringsgarage. Enligt räddningstjänsten, som var på plats, spreds bilbranden till ett däck, vilket orsakade den kraftiga explosionen som ekade i centrala Södertälje.

– Det är för tidigt att säga hur bilen har börjat brinna, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 21:23
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 16:00

13 år efter dubbelmordet i Ronna – Stämmer tre domare

357D1A07-B097-4070-82B0-0B224526C6B0

Bernard Khouri / Misstänkta flyktmopeden som brändes upp. Foto: Polisen

En 29-årig man, som tidigare dömdes för medhjälp till bröderna Moussas mord år 2010, stämmer tre hovrättsråd i en ansökan till Högsta domstolen, vilket Lt var först med att berätta. Stämningen presenterades med stöd av Bernard Khouri, ledaren för Södertäljenätverket som avtjänar livstidsstraff.

Strax efter midnatt klockan 02:22 den 1 juli 2010 gick två maskerade gärningspersoner in i illegala spelklubben Oasen i Ronna. Flera skott avlossas mot bröderna Eddie och Jakob Moussa som avled på plats. Gärningen beskrevs som en ren avrättning.

En omfattande utredning inleddes, vilken resulterade i en stor rättegång mot 17 män. Bland de dömda fanns Södertäljenätverkets ledare, Bernard Khouri, som dömdes till livstids fängelse. Samtidigt dömdes en 16-åring för medhjälp till mord på grund av hans inblandning.

Enligt domstolen hade han medverkat i stölden av flyktmopederna som mördarna använde sig av efter morden. En dag innan dubbelmordet misstänktes han ha fått instruktioner att flytta mopeder till ett källarförråd på Hövdingevägen i Ronna. Därifrån antas mördarna ha startat sin resa till spelklubben Oasen, där morden sedan begicks.

Mobil hittades på platsen där flyktmopeden brändes upp. Foto: POLISEN

Stämmer tre domare som medverkade i hovrätten.
Den nu 29-årige mannen väcker stämning mot tre hovrättsråd enligt en ansökan till Högsta domstolen. Bernard Khouri, som avtjänar ett livstidsstraff och har utvecklat sina juridiska kunskaper under sin tid i fängelse, agerar som hans juridiska ombud. I stämningsansökan påstås att de tre hovrättsråden felaktigt beskyllde 29-åringen för att ha pekat ut Abraham Aho som den som beordrade flyttningen av mopederna. Denna påstådda anklagelse anses vara felaktig och haft allvarliga konsekvenser för mannen. Han argumenterar att detta inte stämmer och hänvisar till utredningsmaterial.

I stämningsansökan skriver Khouri att 29-åringen aldrig har pekat ut Abraham Aho som den person som beställde stölderna av mopederna, varken under förundersökningen eller vid huvudförhandlingen.

”Konstaterandet är osant och uppenbart felaktigt, och konsekvenserna för ”29-åringen” har varit synnerligen allvarliga.”, skriver Khouri, som juridiskt ombud, från Fenixavdelningen i Kumla den 14 augusti.

Det är ännu oklart om fallet kommer att tas upp. Vanligtvis tar Högsta domstolen beslut inom några månader efter att överklagandet har inkommit till domstolen.

Foto: POLISEN

Foto: POLISEN

Läs även: – Livstidsdömde Bernard Khouri får rätt i hovrätten

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 17:55
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 17:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors