Företag i fokus:

RP: Vänta inte med fritidskortet för Södertäljes ungdomar

Sport Unga Barn

Bild: Pexels

Regeringen ger folkhälsomyndigheten samt ytterligare fyra myndigheter i uppdrag att utreda och ta fram ett förslag om att införa en digital tjänst med ett fritidskort för barn och unga i socioekonomiskt utsatta hushåll. Detta så att fler får möjligheten att delta i fritidsaktiviteter som annars väljs bort på grund av dålig ekonomi.

Ambitionen är att fritidskortet skall införas under 2024. Södertälje har dock inte råd med att vänta till att detta eventuellt införs 2024 och då endast för ungdomar vars familjer har kontakt med socialtjänsten.

Generalsekreteraren för Skolidrottsförbundet Jonas Leth skriver i Telgenytt: Tusentals barn i Södertälje kan bli utan idrott.

Jonas Leth beskriver en situation med högre räntor, dyrare matvaror och att allt fler barnfamiljer får svårt att få ihop vardagsekonomin. När föräldrarnas ekonomi försämras så kommer barnen i kläm, en SIFO-undersökning som skolidrottsförbundet beställt visar att många föräldrar redan har dragit ned på sina barns idrottsaktiviteter på grund av ekonomin, detta är inte bara socialt utsätta familjer, även vanliga medelinkomstfamiljer drabbas. 

Jonas Leth uppmanar oss lokalpolitiker att ta tag i situationen och hjälpa dessa ungdomar, föreningslivet och idrottsrörelsen. 

Realistpartiet förstår hur viktigt föreningslivet och idrotten är för Södertäljeborna och framförallt för våra ungdomar att få fler bra vuxna förebilder och meningsfull sysselsättning på sin fritid. Vi satsade därför mest av alla partierna på föreningslivet och idrotten i vårt budgetförslag som presenterades hösten 2022 för åren 2023–2024. 

Simon Isso, Lars-Göran Jonsson, Joakim Granberg (RP) skriver att Södertälje inte har råd att vänta på att Regeringen tar beslut i frågan. ”När föräldrarnas ekonomi försämras så kommer barnen i kläm”, skriver Realistpartisterna.

Forskning fastställer att unga som är delaktiga i sport och föreningslivet är mycket mindre benägna att delta i kriminalitet och missbruk, så det är en investering som återbetalar sig mångfalt att satsa på våra unga. 

Realistpartiet vill satsa ytterlige 7, 5 miljoner kronor årligen utöver majoritetens budgetförslag till extra insatser för våra föreningar och idrottsklubbar.
Vi vill prioritera klubbar och föreningar som satsar på aktiva åtgärder som läxhjälp, fadderprogram, nattvandring och andra åtgärder som bidrar till en tryggare tillvaro för våra ungdomar.

Realistpartiets förslag: Utökad fritidspeng upp till 1000 kr per barn som går i grundskolan.

Detta fritidskort ska inte enbart gälla de som behöver försörjningsstöd, alla barn som går i grundskolan ska ha rätt till en fritidspeng. Det finns många familjer som inte lever på försörjningsstöd men ändå har det tufft ekonomiskt och väljer bort kostnader i samband med idrott/aktiviteter för sina barn. Man ska enkelt kunna skicka in uppgifter om sina barn och i vilken förening/aktivitet de vill delta i så skall stödet betalas ut direkt till den berörda föreningen/aktiviteten med barnets uppgifter.

Exakt hur detta skall organiseras överlåter vi till fritidsförvaltningen, men stödet skall öronmärkas årligen. Vi räknar med att det kan bli aktuellt för cirka 5000 barn, med en uppskattad kostnad på 5 miljoner kronor.

Vi förslog åtgärden redan 2022 då vi såg problemet komma innan regeringens förslag lades. Vi ser även att behovet är här och nu och att Södertälje inte kan vänta till en eventuell peng 2024.

Vi uppmanar därför våra politiska kollegor i de andra partierna, och framförallt majoriteten, att vi tillsammans nu finner finansiering för att införa ett lokalt fritidskort redan nu. Södertäljes ungdomar behöver det redan denna sommar! 

Lars-Göran Jonsson (RP)
Joakim Granberg (RP)
Simon Isso (RP) 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2023 04:00
Senast uppdaterad: 17 maj 2023 20:53

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors