Företag i fokus:

BILDEXTRA: Victoriahems områdesdag lockade många besökare

Victoriahem

Foto: Alexander Isa

Fastighetsbolaget Victoriahem i Södertälje, som bland annat samarbetar med mödrar i Ronna och Fornhöjden, har hyllats för sina insatser. Nu har de även börjat med så kallade områdesdagar för att skapa bättre relationer med sina hyresgäster.

– Syftet med detta är att skapa bättre relation med våra hyresgäster, träffa dem, informera dem om pågående och kommande projekt, säger områdeschefen Imran Raza till Telgenytt.

Bland aktiviteterna som erbjuds under dessa dagar finns hoppborg, 5-kamp, bollkastning, korvgrillning, musik med popcorn samt drycker och snacks.

Det övergripande målet med områdesdagarna är att etablera en starkare koppling mellan bolaget och deras hyresgäster genom att möta dem personligen. På detta sätt strävar de efter att förbättra sina tjänster och bli ännu mer effektiva i sitt arbete.

– Det är också en möjlighet för oss att ta emot förbättringsförslag och åsikter från våra hyresgäster. På detta sätt kan vi bli ännu bättre på vad vi gör, säger Imran Raza.

En annan viktig aspekt är att främja gemenskapen bland hyresgästerna. Victoriahem har hyresgäster från olika delar av världen, och genom att erbjuda möjligheter till ömsesidig interaktion och vänskap bidrar bolaget till trivsel, gemenskap, trygghet och glädje. På längre sikt hoppas man kunna bidra till social hållbarhet för hela Södertälje.

Victoriahems områdesdagar, som hölls i Ronna under fredagen, är ett positivt initiativ och kommer även att hållas i Fornhöjden.

Läs även:

Anja Nordenfelt, verksamhetschef för Mamma United och Imran Raza, områdeschef Victoriahem. Foto: Alexander Isa

Gabriella Katto, Chamiram George och Romario Zaki, Ledare från Lebi Skol IF . Foto: Alexander Isa.

Foton: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 maj 2023 12:02
Senast uppdaterad: 20 maj 2023 12:45

Klassiska fastigheten i centrum ska renoveras

Luna-SEB

Foto: Alexander Isa

Lunakvarteret står inför betydande förändringar. Nu har en av fastigheterna i centrum som hör till området fått grönt ljus för att påbörja en omfattande renovering.

När mögel upptäcktes i Lunakvarteret var de första planerna att riva fastigheten och bygga nytt, men istället beslutades det att renovera hela fastigheten. Nu har Telge AB:s styrelse fattat beslut om att det anrika SEB-huset, Luna 4 som hör till Lunakvarteret, kommer att genomgå en omfattande invändig renovering.

(Annonslänk)

– Vi är fulla av förväntan, det är en av Södertäljes mest uppskattade byggnader som vi nu fått klartecken på att rusta upp invändigt, säger Tobias Stridsberg, projektchef, Telge Fastigheter.

Fastigheten kommer bland annat att göras i ordning för att möta behoven hos moderna butiker, restauranger och kontorslokaler.

– Inom några veckor kommer vi att påbörja arbetet med att ställa i ordning Luna 4 för nya hyresgäster som kommer berika stadskärnan. Detta blir också startskottet för den större omdaningen av Lunakvarteret vilket gör det extra roligt, säger han

Tobias Stridsberg, projektchef, Telge Fastigheter. Foto: Telge

Med en vision att omvandla byggnaden till en dynamisk plats för handel och arbete, planeras butiker och en restaurang etableras på gatuplan, medan de övre våningarna utvecklas till moderna kontorsytor. Telge Fastigheter, som ansvarar för projektet, siktar på att bevara fastighetens ursprungliga struktur och kulturhistoriska värden samtidigt som man minimerar miljöpåverkan.

Projektet inleds med projektering och upphandling under första kvartalet 2024. Renoveringsarbetena beräknas pågå i över ett år, med målet att slutföra ombyggnaden för inflyttning under det andra kvartalet 2025.

Samtidigt förs en arkitekttävling för att omforma Lunakvarteret i stort. Det vinnande bidraget kommer att utgöra grunden för kvarterets nya detaljplan.

Läs även: – Ett av Södertäljes största projekt i startgropen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 22:29
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 23:24

SENASTE NYTT: Pappa anhållen efter dödsfallet i Rosenlund

0C1420D4-FD3D-43B4-A1FD-47651F049C7F

Foto: Shamash Oyal

En pappa misstänks för att ha dödat sitt barn under måndagen i Rosenlund. Nu har åklagaren beslutat att anhålla den misstänkte mannen.

Det var vid lunchtid, vid 11-tiden, som polisen och ambulansen ryckte ut efter samtal från en orolig inringare. På plats hittades en svårt skadad pojke som fördes med illfart till sjukhus.

– Lägenheten är avspärrad, och en teknisk undersökning kommer att ske, säger Ola Österling.

På plats i lägenheten kunde polisen gripa en person som tros vara pojkens far och misstänks ha dödat sitt barn. Den avlidne pojken, som enligt uppgifter till Telgenytt var i 10-årsåldern, fick livsuppehållande insatser från sjukvårdspersonal, men hans liv gick inte att rädda.

Mannen som tros vara pojkens far, greps och har nu anhållits efter beslut från åklagaren.

– Han är anhållen på sannolika skäl misstänkt för mord, säger Karin Rosander, kommunikationsdirektör vid Åklagarmyndigheten till TT.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 16:59
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 21:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors