Företag i fokus:

Elins Beyoncé-tatuering blev megaviral – Sågs av miljontals människor

A493E467-9928-455A-9AED-3E114AC7261B

Foto: Privat.

Den 10 maj inledde världsartisten Beyonce sin stora konsertturné ”Renaissance tour” i Stockholm. För Södertäljebon Elin Rantanen, som sett sin fjärde Beyoncé-konsert och köade i över 15 tim, skulle besöket bli oförglömligt efter att hennes Beyoncé-tatuering blev en viral sensation.

– Det här känns helt sjukt! Jag hade verkligen inte förväntat mig att det skulle bli resultatet när fans utanför Friends Arena frågade om de fick ta kort och lägga ut bild på min tatuering, säger Elin Rantanen till Telgenytt.

När ett fanpage, men cirka 240.000 följare, la upp en bild på hennes tatuering small det till. Ordentligt. Hennes Beyoncé-tatuering exploderade på sociala medier och spred sig som en löpeld med över 93 miljoner visningar.

Elin hade tatuerat in tatueringen hos Ink Nation i Södertälje 2018 och tog cirka 24 timmar att sammanställa konstverket. Som en hängiven fan av Beyoncé och även Jay-Z hade deras musik alltid funnits där för henne i både glada och ledsna stunder. Att uttrycka sin tacksamhet på ett speciellt sätt genom en tatuering blev ett naturligt val för henne.

– Jag har så länge jag kan minnas varit ett fan av Beyoncé och med tiden Jay-Z också. Jag kände att jag ville uttrycka min tacksamhet på ett speciellt sätt, vilket blev en tatuering, säger hon.

Elin Rantanen längst fram på Beyoncés konsert i Stockholm den 10 maj. Foto: Privat

Under själva konsertdagen spred sig ryktet om hennes tatuering bland alla Beyoncé-fans, och många av dem kom fram för att se den och ta bilder. Beröm och komplimanger haglade från alla håll, det var till och med personer från länder som Brasilien, Australien och USA som fotade och lovade att berätta om ”the Swedish girl with the crazy tattoo” för sina landsmän.

Men en fotograf stack ut från mängden.

– Ett mål och en dröm har alltid varit att visa den för Beyoncé och Jay-Z och jag kan med stolthet säga att jag är ett steg närmare den drömmen. Även Beyoncés egna fotograf tog en bild på den innan konserten, säger Södertäljebon.

Helt plötsligt började Elin få en lavin av följförfrågningar på Instagram utan att förstå varför. Men när en vän berättade att hennes tatuering blev viral kunde hon knappt tro det var sant.

Foto: Privat.

Hur reagerade du när du först fick veta att din tatuering hade blivit viral?

– Jag trodde inte att det var sant. Det var en vän till mig som skickade bild på det till mig. Jag vet att jag var på jobbet och sprang runt och visade alla för att få en bekräftelse att jag inte inbillade mig, säger Elin och skrattar. Jag blev så chockad och så glad, kände att jag fick dela med mig av något jag älskar med resten av världen med fans som förstår min galenhet.

Du tatuerade dig för cirka fem år sen. Har du någonsin övervägt att göra några ändringar?

– Jag gjorde faktiskt en liten ändring några månader efter jag gjorde tatueringen. Jag var inte helt nöjd med Beyoncés näsa men det var inga problem att fixa. Jag var extra petig eftersom det var en så stor tatuering som betyder mycket. 

Vilken betydelse har din tatuering på benet av Beyonce och Jay-Z för dig personligen?

– Den betyder massor! Den påminner mig om att jag alltid ska gå min egna väg och tro på mig själv och utöver det uttrycker den hur mycket Beyoncé och Jay-Z och deras musik har funnits med mig i alla lägen. 

Vad tyckte du om Beyonces konsert i Sverige.

– Det här var faktiskt fjärde konserten jag var på. Senaste tre konserterna har jag köat i över 15 timmar varje gång och det är så värt det varje gång. Beyoncé var över mina förväntningar denna gång, men jag var lite besviken på publiken. De borde ha hypeat lite mer, men Beyoncé och hela upplägget av konserten var helt otrolig. Aldrig sett något liknande, ett minne för livet, avslutar Elin Rantanen.

Elins tatuering av världsstjärnorna Jay-Z och Beyoncé. Foto: Privat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 maj 2023 19:12
Senast uppdaterad: 21 maj 2023 19:21

INSÄNDARE: Nu tar vi krafttag mot riskerna med boffning

Lustgas-tullverket

Bild: Tullverket

Vi i Kristdemokraterna i Södertälje har sedan länge varnat för de allvarliga riskerna med användning av lustgas och andra substanser i berusningssyfte.

Den ökande förekomsten av lustgas, särskilt bland ungdomar, har varit en oroande trend som kräver åtgärder. Vårt förslag om att informera och utbilda unga om farorna med ”boffning” och liknande aktiviteter har nu blivit uppmärksammat på nationell nivå.

Regeringens mottagande av betänkandet ”En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas” är ett viktigt steg framåt i kampen mot denna farliga utveckling. Förslagen som presenteras, inklusive förbud mot försäljning av lustgas i berusningssyfte och ändringar i regler kring alkohol- och tobaksprodukter, är avgörande för att skydda våra barn och unga.

Tragiska dödsfallet i Luleå. Vi kan inte längre stå passiva inför den växande trenden

Det tragiska dödsfallet i Luleå, där en 14-årig elev miste livet efter att ha inandats drivgas från torrschampo, påminner oss om det akuta behovet av att kommuner, regioner och staten tillsammans måste agera. Vi kan inte längre stå passiva inför den växande trenden av substansmissbruk bland ungdomar. Det är vår skyldighet som samhälle att ta itu med dessa utmaningar och skydda våra barn från farorna med droganvändning.

Vi välkomnar regeringens initiativ att ta itu med denna fråga och ser fram emot att se konkreta åtgärder, såsom ett införande av en ny lag som förbjuder försäljning av lustgas i berusningssyfte, som förhindrar att fler liv går förlorade till följd av lustgas och andra droger. Detta är en gemensam kamp som kräver en samlad insats från alla nivåer av samhället – politiker, föräldrar, skolor och civilsamhället. Låt oss arbeta tillsammans för en tryggare och hälsosammare framtid för våra barn och unga.

Robert Halef (KD)
Ordförande KD Södertälje

Tony Garabet (KD)
Ledamot, kultur- och fritidsnämnden

Fadi Abdalahad (KD)
Ersättare, utbildningsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 01:31

Vill arrangera Musikhjälpen i Södertälje – ”Vårt nya fokus”

5AB0F0A5-5C0F-4085-B741-A0E88F2CCAD3

 Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City.
Foto: Mattias Ahlm/Micke Grönberg/Sveriges Radio

Var och när Musikhjälpens glasbur 2024 placeras förblir ett välbevarat mysterium. Telgenytt kan nu avslöja att Södertälje City är med i kampen för att bli värdstad för den välkända musikinsamlingen i framtiden, även om konkurrensen från andra städer är hård.

– Musikhjälpen är ett viktigt och varumärkesstärkande evenemang som vi gärna vill locka till Södertälje, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, till Telgenytt.

(Annonslänk)

Södertälje City arbetar på flera fronter. Samtidigt som staden aktivt strävar efter att bli ”Årets stadskärna”, siktar de också på att locka Musikhjälpen till Södertälje för att öka stadens attraktivitet. Utmärkelsen Årets Stadskärna har sedan 2012 varit ett politiskt mål för att främja samverkansprocesser i stadskärnan. Det har använts som ett verktyg för att genomföra projekt, insatser och aktiviteter, vilka också har presenterats i en kort filmserie på ett underhållande och pedagogiskt sätt.

Föll på mållinjen när priset gick till Malmö.

– Att Södertälje tog sig till final var någonting som vi var stolta över och det uppmärksammades nationellt i branschen. Vi har sedan dess tagit emot studiebesök från städer i hela landet som kommer hit för att inspireras av vår samverkan och vår förflyttningsresa. Detta har skapat ett revanschsug och vilja att fullborda vårt delmål, Aljoša Lagumdžija.

Malin Eriksson, Erik Hanzon och Aljosa Lagumdzija, från centrumföreningen Södertälje City.
Pressbild: Södertälje City

Med stor hoppfullhet har Södertälje nu siktet inställt på att vinna titeln ”Årets Stadskärna” 2024, samtidigt som staden anstränger sig för att vara värdstad för Musikhjälpen. Detta evenemang, som belyser globala frågor och samlar in pengar för goda ändamål, lyckades förra året samla in nästan 60 miljoner kronor.

– Det är en del av vårt nya fokus för både staden och vår organisation. Södertäljes Citys styrelse har beslutat om ett nytt ägardirektiv som reviderar Södertälje Citys roll. Fokus läggs på stadskärnans långsiktiga utveckling och insatser kring utbud, attraktivitet och att på sikt locka andra större evenemang hit såsom populära musikfestivaler och aktiviteter. Musikhjälpen är ett viktigt och varumärkesstärkande evenemang som vi gärna vill locka till Södertälje och behöver arbeta aktivt med då konkurrensen bland städerna är stor.

Vilken inverkan tror ni att Musikhjälpens närvaro skulle ha på Södertälje?

– Vi anser att det skulle skapa positiva effekter för staden. Dels ur varumärkesperspektiv att vi får ett välkänt evenemang som bevakas av många tittare nationellt, där vi har möjlighet att få ut positivt budskap om vår stad.

Musikhjälpen i Linköping 2015.
Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

– Vi ser också besöksmässiga och ekonomiska effekter, att besökare från närregionen upptäcker mer om Södertälje, testar att äta på våra restauranger och shoppar i stan. Så det vore väldigt positivt på många sätt och vi tycker att Musikhjälpen har ett fint budskap som rimmar väldigt väl med hur vi arbetar i Södertälje.

Vilka utmaningar har ni stött på i processen att locka Musikhjälpen till Södertälje?

– Vi har dialog med ansvariga arrangörer för Musikhjälpen och har visat att Södertälje skulle vara intresserad av att vara värdstad. Utmaningen blir att vi behöver arbeta med projektet under lång tid och ha uthållighet i arbetet då konkurrensen är väldigt stor från andra städer, vi kommer behöva sticka ut. Utmärkelsen Årets Stadskärna kan ge en positiv boost i arbetet med Musikhjälpen, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, till Telgenytt.

Läs även: – Så vill Södertälje City locka fler besökare till stadskärnan

Maren, en potentiell plats för Musikhjälpen. Bild tagen 2015.
Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 04:00
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 16:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors