Företag i fokus:

Tummen upp till nytt hjärt- och kärlcentrum i Södertälje

Staffann Norberg

Staffan Norberg (V), ledamot i regionfullmäktige. Foto: Alexander Isa /Pressbild.

Efter att ha förlorat sitt avtal med Region Stockholm lades Hjärt- och kärlcentrum i Södertälje ned år 2018, trots att det hade funnits i 31 år. Inför valet 2022 föreslog Vänsterpartiet att ett nytt hjärt- och kärlcentrum skulle inrättas på Södertälje sjukhus, vilket nu har godkänts av hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Det här handlar om en stor patientgrupp med stora behov som vi inte kan lämna i sticket. Vi ser fram emot att vårt förslag nu kan bli verklighet, säger Södertäljebon Staffan Norberg (V) och ledamot i regionfullmäktige. 

Flera partier i Region Stockholm, inklusive personalen på Södertälje sjukhus, hade drivit frågan om ett nytt hjärtcentrum inför valet, men satsningen fanns inte med i det nya regionstyrets budget. Därför föreslog Vänsterpartiet i slutet av förra året att Region Stockholm skulle etablera ett hjärt- och kärlcentrum på Södertälje sjukhus.

Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 23 maj röstade en majoritet bestående av Vänsterpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna för att förslaget ska genomföras.

– Trots att Södertälje sticker ut i folkhälsostatistiken, med höga tal för hjärtinfarkter, tvingas patienter i dag söka vård inne i centrala Stockholm eller i Haninge. Ett modernt hjärt- och kärlcentrum på Södertälje sjukhus skulle vara till stor hjälp för alla invånare i södra länsdelen som lider av de här sjukdomarna, konstaterar Jonas Lindberg (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm. 

Först ska motionen vidare till regionstyrelsen och därefter till regionfullmäktige innan den kan implementeras.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 maj 2023 08:00
Senast uppdaterad: 24 maj 2023 00:40

Klassiska fastigheten i centrum ska renoveras

Luna-SEB

Foto: Alexander Isa

Lunakvarteret står inför betydande förändringar. Nu har en av fastigheterna i centrum som hör till området fått grönt ljus för att påbörja en omfattande renovering.

När mögel upptäcktes i Lunakvarteret var de första planerna att riva fastigheten och bygga nytt, men istället beslutades det att renovera hela fastigheten. Nu har Telge AB:s styrelse fattat beslut om att det anrika SEB-huset, Luna 4 som hör till Lunakvarteret, kommer att genomgå en omfattande invändig renovering.

(Annonslänk)

– Vi är fulla av förväntan, det är en av Södertäljes mest uppskattade byggnader som vi nu fått klartecken på att rusta upp invändigt, säger Tobias Stridsberg, projektchef, Telge Fastigheter.

Fastigheten kommer bland annat att göras i ordning för att möta behoven hos moderna butiker, restauranger och kontorslokaler.

– Inom några veckor kommer vi att påbörja arbetet med att ställa i ordning Luna 4 för nya hyresgäster som kommer berika stadskärnan. Detta blir också startskottet för den större omdaningen av Lunakvarteret vilket gör det extra roligt, säger han

Tobias Stridsberg, projektchef, Telge Fastigheter. Foto: Telge

Med en vision att omvandla byggnaden till en dynamisk plats för handel och arbete, planeras butiker och en restaurang etableras på gatuplan, medan de övre våningarna utvecklas till moderna kontorsytor. Telge Fastigheter, som ansvarar för projektet, siktar på att bevara fastighetens ursprungliga struktur och kulturhistoriska värden samtidigt som man minimerar miljöpåverkan.

Projektet inleds med projektering och upphandling under första kvartalet 2024. Renoveringsarbetena beräknas pågå i över ett år, med målet att slutföra ombyggnaden för inflyttning under det andra kvartalet 2025.

Samtidigt förs en arkitekttävling för att omforma Lunakvarteret i stort. Det vinnande bidraget kommer att utgöra grunden för kvarterets nya detaljplan.

Läs även: – Ett av Södertäljes största projekt i startgropen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 22:29
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 23:24

SENASTE NYTT: Pappa anhållen efter dödsfallet i Rosenlund

0C1420D4-FD3D-43B4-A1FD-47651F049C7F

Foto: Shamash Oyal

En pappa misstänks för att ha dödat sitt barn under måndagen i Rosenlund. Nu har åklagaren beslutat att anhålla den misstänkte mannen.

Det var vid lunchtid, vid 11-tiden, som polisen och ambulansen ryckte ut efter samtal från en orolig inringare. På plats hittades en svårt skadad pojke som fördes med illfart till sjukhus.

– Lägenheten är avspärrad, och en teknisk undersökning kommer att ske, säger Ola Österling.

På plats i lägenheten kunde polisen gripa en person som tros vara pojkens far och misstänks ha dödat sitt barn. Den avlidne pojken, som enligt uppgifter till Telgenytt var i 10-årsåldern, fick livsuppehållande insatser från sjukvårdspersonal, men hans liv gick inte att rädda.

Mannen som tros vara pojkens far, greps och har nu anhållits efter beslut från åklagaren.

– Han är anhållen på sannolika skäl misstänkt för mord, säger Karin Rosander, kommunikationsdirektör vid Åklagarmyndigheten till TT.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 16:59
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 21:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors