Företag i fokus:

Tummen upp till nytt hjärt- och kärlcentrum i Södertälje

Staffann Norberg

Staffan Norberg (V), ledamot i regionfullmäktige. Foto: Alexander Isa /Pressbild.

Efter att ha förlorat sitt avtal med Region Stockholm lades Hjärt- och kärlcentrum i Södertälje ned år 2018, trots att det hade funnits i 31 år. Inför valet 2022 föreslog Vänsterpartiet att ett nytt hjärt- och kärlcentrum skulle inrättas på Södertälje sjukhus, vilket nu har godkänts av hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Det här handlar om en stor patientgrupp med stora behov som vi inte kan lämna i sticket. Vi ser fram emot att vårt förslag nu kan bli verklighet, säger Södertäljebon Staffan Norberg (V) och ledamot i regionfullmäktige. 

Flera partier i Region Stockholm, inklusive personalen på Södertälje sjukhus, hade drivit frågan om ett nytt hjärtcentrum inför valet, men satsningen fanns inte med i det nya regionstyrets budget. Därför föreslog Vänsterpartiet i slutet av förra året att Region Stockholm skulle etablera ett hjärt- och kärlcentrum på Södertälje sjukhus.

Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 23 maj röstade en majoritet bestående av Vänsterpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna för att förslaget ska genomföras.

– Trots att Södertälje sticker ut i folkhälsostatistiken, med höga tal för hjärtinfarkter, tvingas patienter i dag söka vård inne i centrala Stockholm eller i Haninge. Ett modernt hjärt- och kärlcentrum på Södertälje sjukhus skulle vara till stor hjälp för alla invånare i södra länsdelen som lider av de här sjukdomarna, konstaterar Jonas Lindberg (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm. 

Först ska motionen vidare till regionstyrelsen och därefter till regionfullmäktige innan den kan implementeras.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 maj 2023 08:00
Senast uppdaterad: 24 maj 2023 00:40

MINGELBILDER v.1 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0007

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.52

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 20:24
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:24

Inbrott i Södertälje – Man med machete gripen

polis

Arkivbild

En händelsekedja inleddes tidigt på morgonen i Södertälje med ett inbrott på en vårdinrättning, följt av ett misslyckat rånförsök i Flemingsberg.

Tidigt på söndagsmorgonen, klockan 06.59, upptäckte personalen vid en vårdinrättning i Södertälje ett inbrott. Enligt polisen hade ett fönster tagits bort och medicinlådor hade rotats igenom. Polisen, som snabbt anlände till platsen, inledde en utredning som innefattade förhör med vittnen och andra utredningsåtgärder.

Senare samma dag inträffade en relaterad incident i Flemingsberg, där en man med en machete och en stor kasse försökte få tag på mediciner på ett apotek. När han inte lyckades, lämnade han platsen utan byte.

Kort därefter observerade en polispatrull en man nära vårdinrättningen i Södertälje, bärandes på en kasse full av mediciner.

– En polispatrull iakttog mannen som stämde in på signalementet från rånförsöket i Flemingsberg och grep honom. Han är misstänkt för stöld genom inbrott och försök till rån, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 14:45
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 14:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors