Företag i fokus:

Dolly Style och Panetoz klara för Södertäljefestivalen

Dolly

Pressbild.

Molly är rosa, Holly är blå och Polly är lila. Tillsammans är de Dolly Style och gästar Södetäljefestivalen tillsammans med populära bandet Panetoz.

Den färgstarka trioen Dolly Style har gjort succé med låtar som ”Rollercoaster”, ”Hello Hi” och ”Habibi” och även gjort framträdanden i Melodifestivalen där de hade stor framgång. Nu är de klara för Södertäljefestivalen tillsammans med Panetoz som också medverkade i Melodifestivalen med sin nya succélåt ”I’m On My Way”.

Panetoz gjorde sin debutsingel ”Mama Africa” år 2009 i samband med deras framträdande på Ung 08-festivalen i Stockholm. Låten blev omedelbart populär och ledde till att Panetoz fick möjligheten att vara förband åt Busta Rhymes samma år.

Gruppen Panetoz. Pressbild.

År 2012 släpptes deras låt ”Dansa Pausa”, som nådde förstaplatsen på Sverigetopplistan och har streamats över 54 miljoner gånger på Spotify.

Dolly Style uppträder på Södertäljefestivalen på klockan 17:00 och Panetoz uppträder klockan 20:00 på Stora scenen lördag den 26 augusti.

– Programmet sätter sig bit för bit och vi ser verkligen fram emot en Södertäljefestival i glädjens tecken, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig på Södertälje City

Läs fler artiklar om Södertäljefestivalen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 maj 2023 08:00
Senast uppdaterad: 24 maj 2023 19:54

Drunkningsolycka i centrala Södertälje

5ACBB1B1-C6F8-4B2C-92D5-A983F40D4A08

Läsarbild.

En drunkningsolycka har inträffat i kanalen i Södertälje. Polisen är just nu på platsen och enligt uppgift har en kvinna förts till sjukhus.

Klockan 18:42 på lördagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka på Bergsviksgatan, nära minigolfbanan. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen och polisen har etablerat avspärrningar runt området och undersöker händelsen närmare.

– Vi larmades om att en person ska ha hittats i vattnet. När vi kommer fram visar det sig att sjukvården och polisen påbörjade HLR, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Räddningspersonal agerade snabbt och kvinnan fördes till sjukhus med ambulans Vid nuvarande tidpunkt är skadeläget oklart och vårdpersonal kämpar för att ge henne den vård hon behöver. Det är för närvarande också oklart hur kvinnan hamnade i vattnet.

Uppdatering:

”För polisens del är ärendet avslutat. Det har bedömts som en ren olyckshändelse.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 17:44
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 10:28

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors