Foto: Södertälje kommun
Svar på insändare om företagsranking – Stor skandal att kommunen återigen tappar i företagsranking
Företagsbesök är viktiga för oss. De ger möjlighet till dialog och feedback från företagarna. Vi fångar upp krav, behov och förväntningar. Den feedback vi fått de senaste åren handlar främst om att: förbättra dialogen mellan kommun och företag, öka förståelsen för företagens vardag, öka effektiviteten och korta handläggningen samt förbättra kommunens upphandlingar.
Det finns goda förutsättningar och bra underlag för ett metodiskt förbättringsarbete, bland annat de löpande NKI-rapporterna (Nöjd Kund Index) och fördjupande NKI-analyser (2022). För att få till förbättringar krävs konkreta insatser.
”Målet är bättre service till Södertäljes företagare”
Under våren har vi bland annat genomfört omfattande utbildningsinsatser med målet att förbättra företagsklimatet och dialogen med företag i Södertälje. Exempel på andra insatser är att näringslivsavdelningen tagit fram en intern utbildning i näringslivskunskap som sprids internt, och samhällsbyggnadskontoret har startat upp ett projekt som syftar till förbättrad service, tillgänglighet och återkoppling till näringslivet/medborgare.
Vi kommer fortsatt göra företagsbesök och ordna mötesplatser, samtidigt utvecklas näringslivsavdelningens verksamhet och finner nya former. Målet är bättre service till Södertäljes företagare, lyckas vi med det får det utslag i rankingar. Vi ser ljust på framtiden. Är ni intresserade av att höra mer om pågående förbättringsarbete får ni gärna höra av er.
P.S. Rankingen ni hänvisar till är föregående års siffror. Nya rankingsiffror släpps i september 2023.
Jonas Karlsson, Näringslivschef i Södertälje kommun