Företag i fokus:

DEBATT: Ni hänvisar till är föregående års siffror

Skärmavbild 2023-05-27 kl. 20.16.35

Foto: Södertälje kommun

Svar på insändare om företagsranking – Stor skandal att kommunen återigen tappar i företagsranking

Företagsbesök är viktiga för oss. De ger möjlighet till dialog och feedback från företagarna. Vi fångar upp krav, behov och förväntningar. Den feedback vi fått de senaste åren handlar främst om att: förbättra dialogen mellan kommun och företag, öka förståelsen för företagens vardag, öka effektiviteten och korta handläggningen samt förbättra kommunens upphandlingar.   

Det finns goda förutsättningar och bra underlag för ett metodiskt förbättringsarbete, bland annat de löpande NKI-rapporterna (Nöjd Kund Index) och fördjupande NKI-analyser (2022). För att få till förbättringar krävs konkreta insatser.

”Målet är bättre service till Södertäljes företagare”

Under våren har vi bland annat genomfört omfattande utbildningsinsatser med målet att förbättra företagsklimatet och dialogen med företag i Södertälje. Exempel på andra insatser är att näringslivsavdelningen tagit fram en intern utbildning i näringslivskunskap som sprids internt, och samhällsbyggnadskontoret har startat upp ett projekt som syftar till förbättrad service, tillgänglighet och återkoppling till näringslivet/medborgare.   

Vi kommer fortsatt göra företagsbesök och ordna mötesplatser, samtidigt utvecklas näringslivsavdelningens verksamhet och finner nya former. Målet är bättre service till Södertäljes företagare, lyckas vi med det får det utslag i rankingar. Vi ser ljust på framtiden. Är ni intresserade av att höra mer om pågående förbättringsarbete får ni gärna höra av er.  

P.S. Rankingen ni hänvisar till är föregående års siffror. Nya rankingsiffror släpps i september 2023.   

Jonas Karlsson, Näringslivschef i Södertälje kommun 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 maj 2023 18:22
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Södertälje sätter kurs mot framtidens vård och omsorg

Karin-Bjorkryd_IMG_4143_Foto-Liza-Simonsson

Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun. Foto: Liza Simonsson 

Södertälje kommun har antagit ett omfattande omställningsprogram för perioden 2027 till 2040, för att proaktivt möta framtida utmaningar inom vård- och omsorgssektorn.

Med utmaningar som en ökad välfärdsbelastning och en minskande arbetskraft, tar Södertälje kommun steg för att säkerställa en hållbar och effektiv vård och omsorgsframtid. Omställningsprogrammet 2027-2040, som antagits med bred politisk enighet, fokuserar på kompetensförsörjning, rekrytering och implementering av digitala och tekniska lösningar för att förbättra effektiviteten och tillgängligheten i vård- och omsorgstjänsterna.

– Vi behöver ställa om och använda våra resurser på ett klokt sätt. Fysiskt där det behövs, digitalt där det går säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun.

Genom initiativ som onlineinköp, trygghetslås och rekryteringsmässor arbetar kommunen för att minska administrativa bördor och förbättra säkerheten för brukarna. Det stora engagemanget från olika intressentgrupper under utvecklingen av programmet visar på en stark vilja att skapa en förändring som är väl förankrad i verksamheten.

– För några år sedan införde vi digital tidsregistrering inom hemtjänsten. Nu inför vi digitala lås och har nyligen infört digitala inköp. Vi utbildar våra medarbetare efterhand och följer upp hur insatserna fungerar. Det som är utmaningar och kanske inte fungerar perfekt i början blir vardag och rutiner efter en tid. Vi är en lärande organisation och jobbar ständigt för att våra insatser ska blir bättre och tryggare, säger Björkryd.

Omställningsprogrammet är tänkt att fungera som en vägledning för Södertäljes omsorgsverksamheter, med målet att skapa en långsiktigt hållbar struktur som kan hantera framtidens behov och utmaningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 16:58

Återkrav på kvarts miljon för felutbetald föräldrapenning

Pressblild-forsakringskassan

Pressbild

Efter en detaljerad granskning har Försäkringskassan beslutat att en person måste återbetala felaktigt utbetald föräldrapenning. Granskningen omfattar ett belopp på närmare en kvarts miljon kronor.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Försäkringskassan har genomfört en noggrann utredning gällande utbetalning av tillfällig föräldrapenning. Efter att ha samlat information från en persons arbetsgivare och barnets förskola, har det konstaterats att ersättning felaktigt utbetalats för dagar då föräldern arbetade, var sjuk, på semester, eller permitterad.

Dessutom avslöjade utredningen att personen uppgivit en för hög arbetstid i ansökningarna. På grund av dessa felaktigheter måste nu föräldern återbetala den otillbörligt mottagna ersättningen.

Totalt ska 245 961 kronor återbetalas från perioden december 2018 till april 2023.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 12:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors