Företag i fokus:

INSÄNDARE: Dubbdäcksförbud över Mälarbron – äntligen!

Malarbron-Klaffbron. Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Nu diskuteras frågan om dubbdäcksförbud över Mälarbron på allvar. Självklart menar Centerpartiet och sedan länge att det ska införas. Motståndet har varit stort och därför har det inte varit möjligt.

Nu bekräftar kommunen att vårt ställningstagande är riktigt. Samhällsbyggnadskontorets utredningar visar att 80% av den största utmaningen, nämligen att minska utsläppen av PM10, beror på dubbdäcksanvändning. Utöver hälsorisker hindrar utsläppen möjligheten att bygga bostäder och lokaler från Mälarbron till Enhörna.

Sverigedemokraterna, Joakim Hagström, försöker populistiskt argumentera för att det inte ska införas ett dubbdäcksförbud och förvirrar debatten genom att lyfta andra utsläpp som visserligen är farliga men där kommunen inte haft problem med gränsvärden. 

”Alla som vill använda bron får en rimlig chans att byta till dubbfria däck”

Ett annat problem som lyfts är hur kontrollen ska utföras och att polisen inte har möjlighet att göra kontroller. Nu är det polisens uppgift så vi utgår från att stickprovskontroller kan göras. Jämförelsen är Hornsgatan men det är som att jämföra päron och äpplen. På Hornsgatan har alla de som bor i närområdet och gäster till dem och måste använda Hornsgatan rätt att köra med dubbdäck vilket i praktiken gör det omöjligt att kontrollera. På Mälarbron finns inte problemet med undantag utom för utryckningsfordon vilka är enkla att skilja ut från övrig trafik.

Då det inte går att införa succesivt så förordar vi att det sker inför vintersäsongen 2025/2026 och att informationen skyltas vid Mälarbron från och med att beslutet fattats så att alla som vill använda bron får en rimlig chans att byta till dubbfria däck.

Nu har samhällsbyggnadskontoret i uppdrag att se över hur man kan införa ett förbud, något vi stöder.

Tage Gripenstam, Centerpartiet 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 maj 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

TV: En person knivhuggen i frisörsalong – Polisen utreder mordförsök

IMG_8463

Foto: Alexander Isa

En ung person vårdas just nu för knivskador i centrala Södertälje. Polis och ambulans har kallats till platsen och personen ska föras till sjukhus.

Under torsdagskvällen vid 19-tiden utbröt ett larm om en stickskada i en frisörsalong belägen på Nygatan.

En ung man rapporteras ha blivit skadad av ett än så länge okänt föremål, enligt uppgifter till Telgenytt har mannen blivit knivhuggen. Polisen, tillsammans med ambulanstjänsten, skyndade till platsen för att hantera situationen. Enligt polisens första uppgifter är den skadade personen vid medvetande och anses vara stabil.

– Personen har blivit stickskadad, men är vaken och talbar, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Mannen, som är i 20-års åldern ska föras till sjukhus för vidare vård och polisen polsen kommer att klarlägga händelseförloppet.

”En förundersökning om försök till mord är inledd. Skadorna som mannen har fått är lindriga.”, skriver polisen

En polisjakt har inletts efter en gärningsperson, men i nuläget är ingen person gripen.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 19:23
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 22:37

Domstolen fastslår miljardböter för Scania i kartellfall

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

Efter en långdragen rättsprocess fastställde idag EU-domstolen böter på 881 miljoner euro mot Scania för deras delaktighet i en europeisk lastbilskartell.

Den långdragna rättstvisten kring Scanias deltagande i en lastbilskartell nådde idag sitt slut. EU-domstolen har slutgiltigt fastställt böterna på 881 miljoner euro, motsvarande cirka 10 miljarder svenska kronor, som ursprungligen utfärdades 2017. Scania döms för att ha koordinerat priser tillsammans med fem andra ledande lastbilstillverkare – Volvo/Renault, Daimler, DAF, Iveco och MAN – över en period på 14 år.

(Annonslänk)

Det framkom att kartellen inte bara samordnade priserna på lastbilarna utan även hur kostnaderna för ny teknik och anpassning till strängare utsläppsregler skulle överföras till kunderna. Trots flera överklaganden står domen nu fast, där Scania var den enda tillverkaren som valde att bestrida EU:s beslut.

De andra inblandade företagen – Volvo/Renault, Daimler, DAF och Iveco – accepterade sina böter, som tillsammans uppgick till miljarder euro. MAN, som också deltog i kartellen, undgick böter genom att avslöja överenskommelsen till EU-kommissionen.

Scania hade redan ekonomiskt förberett sig för denna utgång och betalade bötesbeloppet för några år sedan, vilket innebär att den ekonomiska påverkan redan har hanterats av företaget.

– Vi har under hela processen sagt att vi följt alla regler så givetvis är den här domen beklaglig och fel. Vi är besvikna. säger Erik Bratthall, presschef på Scania, till SVT Nyheter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 17:35
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 17:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors