Företag i fokus:

Södertälje föll på mållinjen i kampen om priset ”Årets Stadskärna”

IMG_1639

Malmös stad kammade hem utmärkelsen ”Årets Stadskärna”

För 27:e året i rad utsåg Svenska Stadskärnor ”Årets Stadskärna” i Helsingborg. Södertälje gick till finalen där de tävlade mot Sundsvall och Malmö, men till slut var det Malmö som vann utmärkelsen.

Södertälje som arbetar för att vara den självklara mötesplatsen för alla och erbjuda mångfald och puls hela dygnet, nådde inte hela vägen. Södertälje arbetar strategiskt och långsiktigt för att skapa en levande stadskärna där människor trivs, känner sig trygga och välkomna, men räckte inte hela vägen till första platsen. Under kvällens tillställning i Helsingborg, som föregående års vinnare, tilldelades utmärkelsen ”Årets Stadskärna” till Malmö.

Staden belönades för sitt imponerande framsteg i utvecklingen av stadskärnan, vilket uppnåddes genom ett framgångsrikt samarbete mellan privata och offentliga aktörer.

– Utmärkelsen Årets Stadskärna delas ut till den svenska stad som visar på störst framsteg i utvecklingen av centrum i samverkan mellan det privata och det offentliga. Här har Malmö jobbat långsiktigt och samtidigt hela tiden utvecklat sitt arbete, säger Annika Boman, juryns ordförande och vice ordförande i Svenska Stadskärnor.

Juryns motivering:

”Genom ett brett samarbete med professionell attityd och stor kompetens har Malmö planerat och genomfört viktiga gemensamma utvecklingsprojekt. Kulturen får spela en stor roll, trygghetsfrågorna hanteras strukturerat och genom nya utvecklingsmodeller har samarbetet genomförts på bred front. Innovativa trafiklösningar, urbana stråk, attraktiva platser och spännande koncept har tillkommit. Dessutom finns en tydlig strategi för marknadsföring, kommunikation och byggandet av stadens varumärke. Alla vill vara med och bidra till stadens utveckling och attraktivitet.

Södertäljes delegation på plats i Helsingborg. Foto: Södertälje City

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 maj 2023 21:22
Senast uppdaterad: 31 maj 2023 21:41

Inget klart besked om SSK-forwardens skada

79DB7FC2-FAD3-4403-8485-8558A17F69FD

Jacob Dahlström, till höger, missar även matchen mot Mora Foto: Daniel Hansson/ Shamash Oyal

SSK tar imorgon kväll emot Mora på hemmaplan i den 24:e omgången av Hockeyallsvenskan.

I onsdags hade SSK nästan en ordinarie trupp med sig till Hovet, förutom sedan tidigare långtidsskadade Veeti Vainio så saknads också backen Henrik Malmström och forwarden Jacob Dahlström. Den sistnämnde kommer även vara indisponibel mot Mora.

Hur allvarlig skadan som håller Dahla borta från spel är vill inte assisterande tränare Mattias Zackrisson svara på:

-Han är inte disponibel till imorgon, så det är lite oklart. Han kommer inte vara med i alla fall.

I en tidigare intervju med Magnus Bogren så väntade man svar från de läkarundersökningar som skulle göras på Dahlström.

Har ni fått något svar om vad för skada det rör sig om?

-Vi har som policy att det bara är huvudtränaren och läkarna som uttalar sig om det där. Han kan inte spela, det är vad jag vet.

-Annars ser det ut som att det blir samma lag som mot AIK. Vi får se hur det ser ut imorgon på värmningen med Malmström, fyller Zackrisson i fortsättningsvis.

Så då ändrar ni inte på ett vinnande koncept gällande formationer och backpar?

-Vi känner att vi börjar hitta kemi i de kedjorna vi har. Tycker vi har fyra kedjor som producerar och levererar efter våra förväntningar. Det känns stabilt.

Är där något speciellt som ni har slipat på träningen nu inför Mora?

-Vi försöker skruva på allting och bli bättre hela tiden. Vi tränar för att bli bättre inte för att underhålla.

Manfall på träningen lät värre än det är?

-Ja, det blir så. Lite försiktighetsåtgärder, det gör ont att vinna hockeymatcher. Så vi måste tänka till lite hur hårt vi kan matcha dem på träning.

Magnus Bogren har under kvällen inte varit tillgänglig för en kommentar om Jacob Dahlströms skada.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 20:55
Senast uppdaterad: 7 december 2023 21:17

Kraftig rökutveckling från restauranglokal

DDFA1242-BD38-4863-8724-784DE919C1FE

Foto: Shamash Oyal.

Räddningstjänsten ryckte ut under torsdagskvällen till Prästgårdsvägen med flera enheter. Enligt uppgifter rapporterades kraftig rökutveckling som drabbat flera boende.

Det var vid 19-tiden i Geneta Centrum som SOS Alarm fick rapporter om en misstänkt skorstensbrand och beordrade flera räddningsstationer till adressen.

Initialt misstänktes det röra sig om en soteld eller skorstensbrand.

– Flera stationer har ryckt ut, Södertälje är redan på plats. Det är ännu oklart om det handlar om en lokal eller en restaurang. Kan eventuellt för sig om en skorstensbrand, säger en representant för räddningstjänsten till Telgenytt.

Räddningstjänsten på plats i Geneta Centrum. Foto: Shamash Oyal

Än så länge är det dock oklart vad som orsakat rökutvecklingen. Boende i närheten har uttryckt sina observationer till Telgenytt, där några beskriver röken som liknande den från bränd plast. Flera boende har drabbats till följd av att röklukten trängt sig in i flera bostäder i området.

Inga rapporter om personskador eller allvarliga incidenter har rapporterats, och situationen övervakas noggrant av räddningstjänsten.

Läsarbild:

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 19:44
Senast uppdaterad: 7 december 2023 21:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors